Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 22. 06:59 Podcast

Új életformát teremtve jelentek meg a vidéki Magyarországon a kreatív vállalkozónők

A magyar vidéki kreatív vállalkozónők nagyon hangsúlyos motivációja egy tradicionális elem: az anyai, családi teendőiket maximálisan el akarják látni. Másrészt viszont ugyanilyen hangsúlyosan jelenik meg az önmegvalósítás és az álomkarrier. Ezek alapján nem állíthatjuk, hogy ez a fajta vállalkozói forma visszaterelné a nőket tradicionális családi szerepfelfogáshoz.

Az anya- és feleségszerep, illetve az önmegvalósítás összefügg, és egymáshoz kapcsolódik – mondta Csurgó Bernadett az e heti G7 Podcastban.

A Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének tudományos főmunkatársa 48 interjú alapján készített kutatást, amely nemrég a Szociológiai Szemlében jelent meg.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Magyarországon nagyon sok társadalmi folyamat együttjárása játszott közre ennek a rétegnek a kialakulásában a rendszerváltás utáni időszakban. Az egyik fontos folyamat a városokból vidékre költözés a 90-es évektől kezdve. A másik az infokommunikáció fejlődése, tehát hogy az internetes kereskedelem terjedése miatt nem feltétlenül kell egy helyen lennie a termelőnek és a fogyasztónak.

A vidéki térségek munkaerőpiaci hátránya, az ingázás nehézsége mind ösztönzik a női vállalkozásalapítást, de a munkahelyi előrejutás nehézségei, a bérhátrány, vagy az is, hogy anyaként nehéz visszakerülni a munkaerőpiacra.

Csurgó Bernadett szerint inkább csak egy középosztályi kör számára lehetőség, hogy ezt a fajta vállalkozói tevékenységet akár főállásként végezze.

Itt nem arról van szó, hogy ez tömegesen oldaná meg a munkaerőpiaci helyzetét a vidéki nőknek. Ez általában úgy indul, hogy nagyon sok esetben a gyerekek születése után az ingázás terheit már nem vállalva keresnek valamilyen tevékenységet maguknak ezek a nők. Ehhez tőkére van szükség, és nyilván arra is, hogy azt az átmeneti időszakot, amíg a vállalkozás beindul, a házastársuk, a családi kassza megfinanszírozza. Számos szempontból kiváltságos helyzet kell ahhoz, hogy ilyen vállalkozást indíthasson valaki

– mondta.

A járvány alatt számos olyan trend erősödött fel, ami vonzóbbá teszi a vállalkozásalapítást az olyan vidéki nők számára, akik ezt megtehetik.  A járvány hatására a vidék vonzása erősödött, nem csak a szuburbanizáció, hanem a vidékturizmus is az a folyamat lehet, ami népszerűbbé teheti a vidéki vállalkozónői létet, ráadásul a szuburbanizációban, vidékre költözésben jellemzően pont azok a nők vesznek részt, akik potenciálisan vállalkozónővé válhatnak.

A járvány az online kereskedelem fellendülését is elhozta, és ez a vidéki vállalkozónők helyi piaci beágyazottságát tovább növelte, sokak forgalmát dobta meg jelentősen a neten több időt töltő és járulékosan többet is vásárló réteg. Ha ezek a folyamatok megmaradnak és tartósan megerősödnek, akkor Csurgó Bernadett szerint arra lehet számítani, hogy a vidéki kreatív vállalkozónők rétege még láthatóbbá válik majd mindenki számára.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

Podcast egyéni vállalkozás kreatív ipar Magyarország társadalom vállalkozás vidék Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

László Pál
2021. június 22. 17:06 Podcast, Támogatói tartalom

Cash is king – a készpénzes fizetést még mindig biztonságosabbnak tartjuk, mint a bankkártyást

Annak ellenére, hogy már a kisközértekben is lehet elektronikusan is fizetni, a magyarok továbbra is a készpénzt tartják a legbiztonságosabb és - a kártyás vásárlás után - a legkényelmesebb fizetési módnak – derült ki a Mastercard pénzügyi szolgáltató idén első alkalommal közölt digitális fizetési indexéből.

Stubnya Bence
2021. június 19. 07:00 Podcast

Júliusban elindulhat a kormány új rezsiharca Brüsszelben

Az uniós klímavédelem egyik legkomolyabb reformjának vitája kezdődik hamarosan. De milyen hatással lesz ez az országra? Bart Istvánnal és Muth Dániellel beszéltük át az e heti G7 Podcastban.

Stubnya Bence
2021. június 12. 07:11 Podcast

Nem kell messzire menni, ha a közkiadások minőségén javító országra keresünk példát

Szlovákia az elmúlt 10 évben pont abban javított sokat, ami miatt a magyar közkiadások minősége gyengébb. Fazekas Mihály a G7 Podcast e heti vendége.

Fontos

Jandó Zoltán
2021. június 22. 14:56 Adat

Az elmúlt 50 év leghalálosabb hetével tetőzött a harmadik hullám Magyarországon

Az elmúlt fél évszázadban népességarányosan egyetlen héten sem veszítették annyian életüket Magyarországon, mint az idén március 22 és 28. között.

Bucsky Péter Váczi István
2021. június 22. 06:51 Közélet

Az úthálózat legjobb részét passzolja le a kormány 35 évre, a tönkrement utak maradnak az állam nyakán

A gyorsforgalmi tender generációnyi időre bebetonozott nyertese annyi bevételre számíthat 2057-ig, mint az államosított nyugdíjpénztári vagyon.

Avatar
2021. június 21. 15:07 Közélet

Egy nagy port kavart nyugdíjjavaslat védelmében

A humántőke-alapú nyugdíjrendszer nem diszkriminál, és megszerzett jogokat sem vesz el - írja a rendszer bevezetése mellett érvelő nyugdíjszakértő szerzőnk.