Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 22. 06:59 Podcast

Új életformát teremtve jelentek meg a vidéki Magyarországon a kreatív vállalkozónők

A magyar vidéki kreatív vállalkozónők nagyon hangsúlyos motivációja egy tradicionális elem: az anyai, családi teendőiket maximálisan el akarják látni. Másrészt viszont ugyanilyen hangsúlyosan jelenik meg az önmegvalósítás és az álomkarrier. Ezek alapján nem állíthatjuk, hogy ez a fajta vállalkozói forma visszaterelné a nőket tradicionális családi szerepfelfogáshoz.

Az anya- és feleségszerep, illetve az önmegvalósítás összefügg, és egymáshoz kapcsolódik – mondta Csurgó Bernadett az e heti G7 Podcastban.

A Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének tudományos főmunkatársa 48 interjú alapján készített kutatást, amely nemrég a Szociológiai Szemlében jelent meg.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Magyarországon nagyon sok társadalmi folyamat együttjárása játszott közre ennek a rétegnek a kialakulásában a rendszerváltás utáni időszakban. Az egyik fontos folyamat a városokból vidékre költözés a 90-es évektől kezdve. A másik az infokommunikáció fejlődése, tehát hogy az internetes kereskedelem terjedése miatt nem feltétlenül kell egy helyen lennie a termelőnek és a fogyasztónak.

A vidéki térségek munkaerőpiaci hátránya, az ingázás nehézsége mind ösztönzik a női vállalkozásalapítást, de a munkahelyi előrejutás nehézségei, a bérhátrány, vagy az is, hogy anyaként nehéz visszakerülni a munkaerőpiacra.

Csurgó Bernadett szerint inkább csak egy középosztályi kör számára lehetőség, hogy ezt a fajta vállalkozói tevékenységet akár főállásként végezze.

Itt nem arról van szó, hogy ez tömegesen oldaná meg a munkaerőpiaci helyzetét a vidéki nőknek. Ez általában úgy indul, hogy nagyon sok esetben a gyerekek születése után az ingázás terheit már nem vállalva keresnek valamilyen tevékenységet maguknak ezek a nők. Ehhez tőkére van szükség, és nyilván arra is, hogy azt az átmeneti időszakot, amíg a vállalkozás beindul, a házastársuk, a családi kassza megfinanszírozza. Számos szempontból kiváltságos helyzet kell ahhoz, hogy ilyen vállalkozást indíthasson valaki

– mondta.

A járvány alatt számos olyan trend erősödött fel, ami vonzóbbá teszi a vállalkozásalapítást az olyan vidéki nők számára, akik ezt megtehetik.  A járvány hatására a vidék vonzása erősödött, nem csak a szuburbanizáció, hanem a vidékturizmus is az a folyamat lehet, ami népszerűbbé teheti a vidéki vállalkozónői létet, ráadásul a szuburbanizációban, vidékre költözésben jellemzően pont azok a nők vesznek részt, akik potenciálisan vállalkozónővé válhatnak.

A járvány az online kereskedelem fellendülését is elhozta, és ez a vidéki vállalkozónők helyi piaci beágyazottságát tovább növelte, sokak forgalmát dobta meg jelentősen a neten több időt töltő és járulékosan többet is vásárló réteg. Ha ezek a folyamatok megmaradnak és tartósan megerősödnek, akkor Csurgó Bernadett szerint arra lehet számítani, hogy a vidéki kreatív vállalkozónők rétege még láthatóbbá válik majd mindenki számára.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast egyéni vállalkozás kreatív ipar Magyarország társadalom vállalkozás vidék Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Stubnya Bence
2025. február 1. 06:08 Podcast

Mosolygósnak mondják a filippínó vendégmunkásokat, de sokuk lesz depressziós Magyarországon

Többszörösen kiszolgáltatott, sérülékeny csoport az itthon dolgozó EU-n kívüli vendégmunkásoké, a magyarok pedig saját kiszolgáltatottságuk miatt bizalmatlanok velük szemben. G7 Podcast!

Holtzer Péter
2025. január 25. 06:01 Podcast

Amikor jön a gyerek és beléd rúg, akkor nem az az első gondolatod, hogy ez a gyerek bajban van

A pedagógusok, nevelők nincsenek felkészülve a viselkedészavaros gyerekek kezelésére, ebben igyekszik segíteni a NoBadKid – Pressley Ridge Alapítvány.

Stubnya Bence
2024. december 29. 06:04 Podcast

A minimálbér-emelés felét a vásárlók fizetik meg

A másik felét jellemzően a vállalatok nyelik le és gazdálkodják ki. A G7 Podcastban a minimálbér kutatója, Linder Attila beszélt az új eredményekről.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 14. 10:33 Élet, Vállalat

Lázár és Trump hadat üzent neki, a dolgozókért folyó harc fegyvere lett a home office

Az amerikai kormány, a legnagyobb bank és a MÁV is megtiltotta az otthoni munkavégzést, pedig ezzel hátrányba hozzák magukat a munkaerőpiacon.

Vámosi Ágoston
2025. február 13. 16:54 Pénz

Sokat erősödött a forint, de hamarosan jöhet az újabb fordulat

Nem érdemes sokat várnia, aki síelésre vagy nyaralásra váltana eurót, mert elemzők a gyengülő trend visszatérésére számítanak.

Hajdu Miklós
2025. február 13. 13:35 Adat

Olyan mélyre csúszott a hazai autóipar, hogy könnyen felránthatja a BMW és a BYD új gyára

A nagy gazdasági válságokat idézi a magyar autóipar decemberi visszaesése, és egyelőre a kilátások is csak az épülő gyárak miatt kedvezőbbek.