Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2020. március 14. 16:40 Podcast

Húsz év múlva eltűnhetnek a benzines és dízelautók a szalonokból?

A 2020-as években folytatódhat az elektromos autók térhódítása, de a következő évtizedben már előtérbe kerülhet az üzemanyagcellás technológia. Az viszont valószínű, hogy húsz év múlva már akkor se vehetünk belső égésű motorral felszerelt új autót, ha szeretnénk, a Continental Automative szerint ugyanis 2040-től már egyáltalán nem fognak ilyet árulni – hangzott el a negyedik alkalommal megrendezett G7 Podcast Live-on.

A beszélgetésen az autóipari szakma képviselői – Szászi István, a Robert Bosch budapesti fejlesztési központjának vezetője és Keszte Róbert, a Continental Automotive magyarországi ügyvezetője – beszélgettek a KPMG energetikai tanácsadójával, Zsótér Mártonnal és a G7 újságírójával, Bucsky Péterrel. A moderátor Hlavay Richárd volt. A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket. 

Hlavay Richárd, Szászi István (Robert Bosch), Keszte Róbert (Continental Automotive), Zsótér Márton (KPMG), Bucsky Péter (G7). Fotó: Marjai János

Szászi István szerint robbanásszerűen nő a mobilitás iránti igény, a 2015-ben az emberiség által megtett 50 ezer milliárd kilométer 2030-ra ennek 1,6-szorosára, 2050-re pedig 2,6-szorosára növekedhet. Az elektromos autóknál a legnagyobb kihívás jelenleg a hatótávolság és a feltöltés sebessége Szászi szerint, ugyanakkor az üzemanyagcella-alapú meghajtás tökéletesítése sok problémát megoldhat. Az elektromos mobilitás egyébként csak az egyik megatrend, ami átformálja az iparágat: ott van még az önvezetés, a személyre szabottság iránti igény és a hálózati kapcsolódás.

Keszte Róbert szerint az iparág sorban jutott különböző megoldandó kérdésekben konszenzusra: először azt kellett kitalálni, hogy hol helyezkedjen el az autó hajtásláncában az elektromos meghajtás, majd az energiatárolás lett a fő kérdés. Ez utóbbiban jelenleg a lítium-ionos akkumulátor felé mozdult el az iparág, de ez nem tűnik végleges megoldásnak. És maradtak nyitott kérdések is, például a töltési infrastruktúra és a hálózathoz való kapcsolódás. Keszte úgy látja, hogy az üzemanyagcellás meghajtáshoz szükséges komponensek köre közelebb áll a belső égésű motorok technológiájánál megszokottakhoz, mint az elektromos autókéhoz.

Zsótér Márton elmondta, hogy ha mind a 3,8 millió magyar személyautó átállna elektromos hajtásra, akkor is csak a tizedével emelkedne az áramfogyasztás. Ez nem kezelhetetlen többletigény, ráadásul a megújuló energia tárolásában és kiegyenlítésében is segíthetnek az elektromos autók. A fosszilisenergia-cégek – például az olajiparból – viszont nehezebben kapcsolódnának be ebbe, nekik az üzemanyagcellás megoldás lehet kedvezőbb. Az akkumulátor-gyártás sokat fejlődött Zsótér szerint az utóbbi időszakban, de így is ez lehet a szűk keresztmetszet az elektromos autók terjedésénél: egy kicsit még mindig túl drága, és a most kiépülő kapacitásokkal is csak az évi 90 milliós globális autópiac negyedét-ötödét tudják kiszolgálni.

Bucsky Péter úgy látja, az elektromobilitás és a mozgás szolgáltatássá válása hozzájárulhat ahhoz, hogy elmosódjon a határ a tömegközlekedés és az autózás között. Ez az állami szerepvállalást is befolyásolhatja. Azok a döntések, amiket most meghoznak az iparágban, évtizedekre meghatározhatják, hogy az energetikában milyen cégeknek lesz kisebb vagy nagyobb szerepük.

Kövesd a G7 Beszélgetéseket Spotify-onItunes-on, Overcaston vagy bármelyik podcast-appon! (De csak miután lájkoltál minket Facebookon, és feliratkoztál a hírlevelünkre.) Korábbi vendégeink:

(A podcast gyártásában segített: Bagyinszki Dániel.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast autóipar elektromobilitás elektromos autó üzemanyagcella Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. március 26. 13:11 Pénz, Podcast

A folyószámlán parkoltatott pénz aktív kezelésével több kolléga bérét kereshetik meg a kkv-k

A magyar vállalatok tízezer milliárd forintot tartanak érdemi kamat nélkül folyószámláikon, pedig tisztes hozamot kínáló, mégis likvid befektetések is elérhetők.

Bucsky Péter
2024. február 10. 04:38 Podcast

Egy évszázaddal később is kimutathatók az oktatáspolitikai döntések hatásai

A Klebelsberg-korszak általános iskolái jobban ellenálltak a falusi iskolák bezárásának. A népességfogyás miatt ma a kisvárosi gimnáziumok kerültek veszélybe.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.