A 2020-as években folytatódhat az elektromos autók térhódítása, de a következő évtizedben már előtérbe kerülhet az üzemanyagcellás technológia. Az viszont valószínű, hogy húsz év múlva már akkor se vehetünk belső égésű motorral felszerelt új autót, ha szeretnénk, a Continental Automative szerint ugyanis 2040-től már egyáltalán nem fognak ilyet árulni – hangzott el a negyedik alkalommal megrendezett G7 Podcast Live-on.
A beszélgetésen az autóipari szakma képviselői – Szászi István, a Robert Bosch budapesti fejlesztési központjának vezetője és Keszte Róbert, a Continental Automotive magyarországi ügyvezetője – beszélgettek a KPMG energetikai tanácsadójával, Zsótér Mártonnal és a G7 újságírójával, Bucsky Péterrel. A moderátor Hlavay Richárd volt. A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Hlavay Richárd, Szászi István (Robert Bosch), Keszte Róbert (Continental Automotive), Zsótér Márton (KPMG), Bucsky Péter (G7). Fotó: Marjai János
Szászi István szerint robbanásszerűen nő a mobilitás iránti igény, a 2015-ben az emberiség által megtett 50 ezer milliárd kilométer 2030-ra ennek 1,6-szorosára, 2050-re pedig 2,6-szorosára növekedhet. Az elektromos autóknál a legnagyobb kihívás jelenleg a hatótávolság és a feltöltés sebessége Szászi szerint, ugyanakkor az üzemanyagcella-alapú meghajtás tökéletesítése sok problémát megoldhat. Az elektromos mobilitás egyébként csak az egyik megatrend, ami átformálja az iparágat: ott van még az önvezetés, a személyre szabottság iránti igény és a hálózati kapcsolódás.
Keszte Róbert szerint az iparág sorban jutott különböző megoldandó kérdésekben konszenzusra: először azt kellett kitalálni, hogy hol helyezkedjen el az autó hajtásláncában az elektromos meghajtás, majd az energiatárolás lett a fő kérdés. Ez utóbbiban jelenleg a lítium-ionos akkumulátor felé mozdult el az iparág, de ez nem tűnik végleges megoldásnak. És maradtak nyitott kérdések is, például a töltési infrastruktúra és a hálózathoz való kapcsolódás. Keszte úgy látja, hogy az üzemanyagcellás meghajtáshoz szükséges komponensek köre közelebb áll a belső égésű motorok technológiájánál megszokottakhoz, mint az elektromos autókéhoz.
Zsótér Márton elmondta, hogy ha mind a 3,8 millió magyar személyautó átállna elektromos hajtásra, akkor is csak a tizedével emelkedne az áramfogyasztás. Ez nem kezelhetetlen többletigény, ráadásul a megújuló energia tárolásában és kiegyenlítésében is segíthetnek az elektromos autók. A fosszilisenergia-cégek – például az olajiparból – viszont nehezebben kapcsolódnának be ebbe, nekik az üzemanyagcellás megoldás lehet kedvezőbb. Az akkumulátor-gyártás sokat fejlődött Zsótér szerint az utóbbi időszakban, de így is ez lehet a szűk keresztmetszet az elektromos autók terjedésénél: egy kicsit még mindig túl drága, és a most kiépülő kapacitásokkal is csak az évi 90 milliós globális autópiac negyedét-ötödét tudják kiszolgálni.
Bucsky Péter úgy látja, az elektromobilitás és a mozgás szolgáltatássá válása hozzájárulhat ahhoz, hogy elmosódjon a határ a tömegközlekedés és az autózás között. Ez az állami szerepvállalást is befolyásolhatja. Azok a döntések, amiket most meghoznak az iparágban, évtizedekre meghatározhatják, hogy az energetikában milyen cégeknek lesz kisebb vagy nagyobb szerepük.
Kövesd a G7 Beszélgetéseket Spotify-on, Itunes-on, Overcaston vagy bármelyik podcast-appon! (De csak miután lájkoltál minket Facebookon, és feliratkoztál a hírlevelünkre.) Korábbi vendégeink:
- Marton Péter (2020. február 29.)
- Palócz Éva (2020. február 22.)
- Zsiday Viktor (G7 Podcast Live, 2020. február 8.)
- Feller Antal (2020. február 1.)
- G7 – Hajdu Miklós, Stubnya Bence, Váczi István (2020. január 25.)
- Marton Péter (2020. január 11.)
- Chikán Attila, Pete Péter (G7 Podcast Live, 2019. december 14.)
- G7 – Torontáli Zoltán és Stubnya Bence (2019. december 1.)
- Rényi Pál Dániel, Bódis András, Jandó Zoltán (2019. november 23.)
- Mátyás Eszter, Konkoly-Thege Júlia, Mikecz Dániel (2019. november 16.)
- Orbán Krisztián (G7 Podcast Live, 2019. november 7.)
- G7 – Jandó Zoltán és Bucsky Péter (2019. november 2.)
- Éber Márk (2019. október 26.)
- Dezső András (2019. május 11.)
- Szendrői Gábor (2019. május 4.)
- László Csaba (2019. április 27.)
- Tóth István János (2019. április 13.)
- Móricz Dániel (2019. március 23.)
- Csaba László (2019. március 16.)
- Muraközy Balázs (2019. február 23.)
- Pogátsa Zoltán (2019. február 9.)
- Pletser Tamás (2019. január 26.)
- Pethő András (2019. január 19.)
- Kovách Imre (2019. január 12.)
- Zsiday Viktor (2019. január 5.)
- Horn Dániel és Kiss Hubert János (2018. december 8.)
- G7 – Jandó Zoltán (2018. december 1.)
- Pléh Csaba (2018. november 24.)
- G7 – Bucsky Péter (2018. november 13.)
- Tóth István György (2018. november 6.)
- G7 – Fabók Bálint és Jandó Zoltán (2018. október 30.)
- Filippov Gábor (2018. október 27.)
- Scharle Ágota (2018. október 20.)
- Kovács Krisztián (2018. október 6.)
- Illyés Márton (2018. július 14.)
- Móró Tamás (2018. június 30.)
- Romhányi Balázs (2018. június 23.)
- Gregor Anikó (2018. június 17.)
- Juhász László (2018. június 9.)
- Lantos Gabriella (2018. május 19.
- Lakatos Péter (2018. május 12.)
- Krekó Péter (2018. május 5.)
- Mikecz Dániel (2018. április 21.)
- Oszkó Péter (2018. április 14.)
- Urbán László (2018. április 7.)
- Surányi György (2018. március 31.)
- Bod Péter Ákos (2018. március 24.)
(A podcast gyártásában segített: Bagyinszki Dániel.)