Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2019. május 4. 07:53 Podcast

Szendrői Gábor: Lett tőkéje a magyar cégeknek, de most kell nagyon figyelniük, hogy mire költik

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése remek tőkefelhalmozási lehetőséget adott a magyar vállalatok élmezőnyének. De ha ezt a tőkét nem a saját cégük tudásába, hanem például ingatlanba fogják fektetni, akkor pár évtized múlva ezt mindenki nagy elszalasztott lehetőségnek látja majd.

A G7 podcast e heti vendége Szendrői Gábor vállalati tranzakciós tanácsadó, a Concorde MB Partners ügyvezető partnere. Ő és a videotonos Lakatos Péter voltak az ötletgazdái az április közepén tartott Magyar Vállalatok 2030 konferenciának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van reményEgy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva lehet meghallgatni. (Vagy bármelyik okostelefonos podcast app letöltése után a “G7 Beszélgetések”-re feliratkozva).

Szendrői szerint a százezernyi magyar cégből kétezer van, ami eléri a látható méretet, vagyis az éves százmillió forint adózott nyereséget. Ezek fele külföldi cégek leányvállalata, a másik fele viszont magyar magánszemélyek tulajdonában van. Ez nem kevés, bár tény, hogy a magyar cégek méretben inkább lefelé húznak ebben az összevetésben, akárcsak a cseh és lengyel tulajdonú cégekkel összevetve.

A magyar vállalatok túlnyomó többsége – legalábbis jogilag – a rendszerváltás után jött létre, és, ahogy Szendrői fogalmaz, ezek túlélték a selejtező első körét. Jellemző rájuk, hogy versenyző piacokon érték el sikereiket, állami megrendeléseik elhanyagolhatóak, főleg exportra vagy magyarországi külföldi cégeknek dolgoznak – ugyanakkor a legnagyobb versenyelőnyük az olcsó munkaerő és az olcsó gépóra volt. Eljött viszont az idő megfogalmazni néhány problémát, mert ezt a modellt egyre nehezebb lesz fenntartani.

A cégvezetők átlagos életkora például már bőven túl van hatvanon, és ennél is nagyobb baj, hogy a magyar vállalatok nagy része egyszemélyes irányításra szabott, rosszul strukturált, befelé forduló. Ezért gyakran nehéz őket átadni a következő generációnak.

További probléma, hogy nagyon kevés fundamentális előnyük van a magyar vállalatoknak. Legfeljebb néhány, a hazai pálya előnyével magyarázható területen tudnak kiemelkedni (ingatlan, mezőgazdaság és élelmiszeripar, logisztika, nagykereskedelem).

Ezt a hátrányt Szendrői szerint cégszintű tudással kellene pótolni, tehát

  • saját brandekbe,
  • technológiába és
  • disztribúciós rendszerbe

kellene beruházniuk a hazai vállalatoknak, hogy előre tudjanak lépni. Az emelkedő munkaerőköltségek miatt ugyan már nem fognak elhullni ezek a vállalatok, de ha fejlődni szeretnének, akkor szerkezetileg is javulniuk kell.

Az nem számít technológiai beruházásnak, ha egy cég EU-s támogatásból megvesz egy jó német vagy japán munkagépet. Nem is érdemes feltétlenül saját kutatás-fejlesztésbe beruházniuk. A vállalatok Szendrői szerint Magyarországon nagy eséllyel érnek el sikert, ha jól válogatva vásárolnak fel más cégeket.

Kövesd a G7 Beszélgetéseket Itunes-on, Overcaston vagy bármelyik podcast-appon! (De csak miután lájkoltál minket Facebookon és feliratkoztál a hírlevelünkre.) Korábbi vendégeink:

(A podcast gyártásában közreműködött: Bagyinszki Dániel)

Podcast podcast szendrői gábor vállalatok Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Stubnya Bence
2021. május 1. 07:44 Podcast

A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek – akkor miért próbálkoznak vele mégis?

Valójában a cégeknek sem éri meg, ha különféle trükkökkel próbálnak minket döntésekbe manipulálni az online térben. Akkor miért teszik? A Frontira munkatársaival veséztük ezt ki az e heti G7 Podcastban.

László Pál
2021. április 27. 09:55 Podcast, Támogatói tartalom

Tízből csaknem kilenc magyar szorong a klímaváltozás miatt, ami már áttörést jelent

A magyarok 87 százaléka klímaszorongó, és aggódik a környezetpusztítás miatt – derült ki az Alteo megbízásából készített kutatásból, amelyben a magyar lakosság környezetvédelemhez kapcsolódó ismereteit és magatartását vizsgálták. Áttörésnek tekinthető ez a szám, hiszen tíz éve még szinte földönkívülinek nézték azt, aki emiatt aggódott - mondta ifj. Chikán Attila, az Alteo Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója a G7 podcastban.

Stubnya Bence
2021. április 24. 06:43 Podcast

Egyre több a barát, és kevesebb a családtag azok között, akikben a leginkább megbízunk

Komoly változások voltak a magyarok bizalmas kapcsolataiban 15 év alatt, a kérdést kutató Albert Fruzsinával és Dávid Beátával beszélgettünk az e heti G7 Podcastban.

Fontos

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.

Torontáli Zoltán
2021. május 6. 06:03 Adat

Vihar előtti csend: a jósolt áremelés még nem érkezett meg az élelmiszerboltokba

Szokásos havi bevásárlásunknál ugyan mértünk némi drágulást, de ez még biztosan nem az, ami a következő hónapokban várhat ránk.

Hajdu Miklós
2021. május 5. 16:17 Adat

Egyelőre nem látszik, hogy a korlátozások enyhítése visszaütne a visegrádi országokban

Lassan egy hónapja kezdtek lazítani a visegrádi régió országai, de a statisztikák szerint a járvány még mindig visszaszorulóban van.