A magyar zenei produkciók és a mögöttük álló infrastruktúra általában a nyár folyamán keresi meg azt a bevételt, amiből nemcsak foglalkoztatja a saját stábját, de félre is tud tenni új dalok vagy akár új klipek készítésére. Ennek a bevételnek idén a járvány miatt a lényegi része kiesett, ami azért is nagy érvágás a zeneiparnak, mert az őszi és téli klubszezon a nyárhoz képest egyébként is egy jóval kockázatosabb, a klubok és a zenekarok közös felelősségvállalásán alapuló üzleti modellben működik, ahol messze nem annyira garantált a bevétel, mint nyáron. A lezárások újabb köre ebben a helyzetben érte a zenekarokat és a zeneipart – mondta Bali Dávid, a Hungarian Oncoming Tunes (HOTS) könnyűzenei exportiroda stratégiai vezetője és a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Hangfoglaló Programjának nemzetközi kapcsolatokért felelős megbízottja az eheti G7 Podcastban.
A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.
Bali a zeneipar különféle szegmensei számára kiírt állami pályázatokról elmondta, hogy a pályázatok összege messze nem korrelál azzal az összeggel, ami idén iparági szinten kiesett, ráadásul az átdátumozott koncertek miatt bennálló pénzhez sem lehet most hozzányúlni. A járvány hatására a zenekarok között elindult egy digitális irányú gondolkodás, amire Bali szerint már régóta szükség lett volna. Ősszel elindult a Spotify magyar kurációja, így végre vannak helyi lejátszási listák, ami valószínűleg jó katalizátora lesz annak, hogy új hangokat ismerhessen meg a magyar közönség – ezt a közszolgálati rádió az elmúlt 5-10 évben teljesen leépítette. Mindez a digitális bevételek növekedésének trendjét vetítheti előre.
A magyar zeneipar egyik legnagyobb vesztesége lehet, ha a technikusok, színpadtechikával foglalkozók elhagyják a pályát. Bali szerint az elmúlt években a magyar zeneipar nemcsak azért erősödött, mert jobb szerzőink lettek, hanem mert elindult egy olyan generációváltás technikusi szinten is, ami hozzájárult a magyar élőzenei produkciók minőségének javulásához. Becslések szerint idén eddig a nagyjából 50 milliárd forintos forgalmú iparágból 40 milliárd forintnyi forgalom eshetett ki. A becslésekre mutogatva lehetett a közvéleményt a zenészek ellen hergelni, de a valóságban ennek a pénznek a megoszlása cseppalakú, ahol a csepp tetején koncentrálódnak a jövedelmek, és kevés jut azokhoz a háttéripari dolgozókhoz, akik szabadúszva, fellépésről-fellépésre élnek.
A lekötött koncertek miatt a klubok és a fesztiválok mozgástere újabb előadók lekötésére kicsi, ami az idősebb zenészeknek azért árt, mert nem tudják tartani a kapcsolatot a közönségükkel, a fiatalabbaknak pedig azért, mert nem tudnak belépni a piacra úgy, ahogy eddig. A fesztiválszervezők és klubüzemeltetők most mindent megtesznek, hogy mentsék a menthetőt, és tompítsák azt a puffanást, amit így is tompítanak már március óta. „Még az első hullám alatt csináltunk egy kérdőívet, amit hazai pályázók, szakmai szereplők részére tettünk elérhetővé, és már márciusban a válaszadók három százaléka elindította a csődeljárást. Ez borzalmas” – mondta Bali Dávid.
Korábbi vendégeink:
- Pósfai Zsuzsanna (2020. november 21.)
- Sebők Miklós (2020. november 14.)
- Janky Béla (2020. november 7.)
- G7 – Kasnyik Márton (2020. október 31.)
- Tóth István György (2020. október 17.)
- G7 – Jandó Zoltán (2020. szeptember 26.)
- Tóth Anikó Nóra (2020. augusztus.29.)
- ifj. Chikán Attila és Luczay Péter (2020. augusztus 15.)
- Pintér Szabolcs (2020. július 25.)
- Darvas Zsolt (2020. május 23.)
- Scheiring Gábor (2020. május 10.)
- Sipos Sándor (2020. május 2.)
- Cser Tamás (2020. március 31.)
- Chikán Attila, Gyurcsik Attila, László Csaba, Palócz Éva, Szabó László (2020. március 23.)
- Szászi István, Keszte Róbert, Zsótér Márton, Bucsky Péter (G7 Podcast Live, 2020. március 14.)
- Marton Péter (2020. február 29.)
- Palócz Éva (2020. február 22.)
- Zsiday Viktor (G7 Podcast Live, 2020. február 8.)
- Feller Antal (2020. február 1.)
- G7 – Hajdu Miklós, Stubnya Bence, Váczi István (2020. január 25.)
- Marton Péter (2020. január 11.)
- Chikán Attila, Pete Péter (G7 Podcast Live, 2019. december 14.)
- G7 – Torontáli Zoltán és Stubnya Bence (2019. december 1.)
- Rényi Pál Dániel, Bódis András, Jandó Zoltán (2019. november 23.)
- Mátyás Eszter, Konkoly-Thege Júlia, Mikecz Dániel (2019. november 16.)
- Orbán Krisztián (G7 Podcast Live, 2019. november 7.)
- G7 – Jandó Zoltán és Bucsky Péter (2019. november 2.)
- Éber Márk (2019. október 26.)
- Dezső András (2019. május 11.)
- Szendrői Gábor (2019. május 4.)
- László Csaba (2019. április 27.)
- Tóth István János (2019. április 13.)
- Móricz Dániel (2019. március 23.)
- Csaba László (2019. március 16.)
- Muraközy Balázs (2019. február 23.)
- Pogátsa Zoltán (2019. február 9.)
- Pletser Tamás (2019. január 26.)
- Pethő András (2019. január 19.)
- Kovách Imre (2019. január 12.)
- Zsiday Viktor (2019. január 5.)
- Horn Dániel és Kiss Hubert János (2018. december 8.)
- G7 – Jandó Zoltán (2018. december 1.)
- Pléh Csaba (2018. november 24.)
- G7 – Bucsky Péter (2018. november 13.)
- Tóth István György (2018. november 6.)
- G7 – Fabók Bálint és Jandó Zoltán (2018. október 30.)
- Filippov Gábor (2018. október 27.)
- Scharle Ágota (2018. október 20.)
- Kovács Krisztián (2018. október 6.)
- Illyés Márton (2018. július 14.)
- Móró Tamás (2018. június 30.)
- Romhányi Balázs (2018. június 23.)
- Gregor Anikó (2018. június 17.)
- Juhász László (2018. június 9.)
- Lantos Gabriella (2018. május 19.
- Lakatos Péter (2018. május 12.)
- Krekó Péter (2018. május 5.)
- Mikecz Dániel (2018. április 21.)
- Oszkó Péter (2018. április 14.)
- Urbán László (2018. április 7.)
- Surányi György (2018. március 31.)
- Bod Péter Ákos (2018. március 24.)
(A podcast gyártásában segített: Bagyinszki Dániel.)