Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 1. 07:44 Podcast

A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek – akkor miért próbálkoznak vele mégis?

A reklámpiac evolúciójának a sajátossága volt, hogy minden médiumváltásnál kellett valamennyi idő ahhoz, hogy megtanulják az adott médiumot jól használni. Ez mindig egy tanulási folyamat, és ha az etikai szempontokat nézzük, akkor az internet esetében bizonyos szempontból most ebben a tanulási folyamatban vagyunk, amikor ezen a nagyon sajátos, sok ingerrel operáló médiumon, mint amilyen az internet, próbáljuk felfedezni, hogy mi az, ami helyes, és mi az, ami nem helyes – mondta Komándi Krisztián az e heti G7 Podcastban.

2020 szeptemberében a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztóknak kedvező vállalásokra kötelezte a Szallas.hu-t, mivel úgy találta, hogy a szálláskereső oldal sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A vállalások részét képezte egy kutatás lefolytatása is a témában, amit a Frontira stratégiai dizájnstúdió munkatársai készítettek el. A szerzők közül Fekete Gyöngyi product designerrel és Komándi Krisztián közgazdásszal, tanácsadóval beszélgettünk.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Azt találtuk, hogy a felhasználók nem foglalkoznak a szállásfoglaló oldalon a bannerekkel, egyfajta bannervakság volt jellemző. A kutatás későbbi fázisa viszont megmutatta, hogy az is számít, hogy az írott üzeneteket hogyan fogalmazzák meg, ha például értékítéletet vagy bizonytalanságot tartalmaz, akkor az nagyobb stresszt okozott a felhasználóknak, mintha valami objektíven lett volna megfogalmazva. Minél nagyobb volt a stressz, annál erősebb volt a sietség, és annál nagyobb eséllyel voltak elégedetlenek a lefoglalt szállással az emberek

– mondta a kutatás eredményeiről Fekete Gyöngyi, aki szerint emiatt valójában a pszichológiai nyomással operáló online felületek fenntartása a cégeknek sem érdeke.

Fekete szerint a gyakorlat azért lehet ennek ellenére is elterjedt, mert elképzelhető, hogy rövid távon úgy érzékelik a vállalatok, hogy megtérül az, ha ilyen üzeneteket használnak, de ezt a hosszú távú megtérüléssel nem hasonlítják össze.

Komándi Krisztián ehhez még két szempontot tett hozzá. Egyrészt, hogy a szabadpiacon a cégek elmennek a falig egy olyan helyzetben, ahol még nincsenek lefektetve a szabályok, márpedig az online vásárlás és a kognitív torzítások segítségével a fogyasztókat nem kívánt döntésekbe manipuláló megoldásokat, szakszóval sötét mintázatokat használó felületek ilyennek számítanak. A másik dolog, hogy Komándi szerint itt is érvényesül egyfajta közösségi hatás: a kis webshop a nagyokat másolja, hiszen azt gondolja, hogy ha a nagynak működik, akkor neki is fog.

A kutatásban cégek számára kidolgoztak egy etikus vásárlásösztönzéshez használható keretrendszert. Eszerint egy üzenet négy lépcsőben tudja biztosítani, hogy káros stressz okozása nélkül támogassa a döntéshozatalt: 1) hiteles forrásból származik, 2) releváns tartalommal bír, 3) tényszerűen megfogalmazott, 4) konzisztens módon megjelenített.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

Podcast fogyasztóvédelem online vásárlás reklám reklámpiac sötét mintázat Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Stubnya Bence
2021. június 12. 07:11 Podcast

Nem kell messzire menni, ha a közkiadások minőségén javító országra keresünk példát

Szlovákia az elmúlt 10 évben pont abban javított sokat, ami miatt a magyar közkiadások minősége gyengébb. Fazekas Mihály a G7 Podcast e heti vendége.

László Pál
2021. június 8. 09:46 Podcast, Támogatói tartalom

Új ipari forradalmat élünk, hamarosan a mindennapjaink részévé válik az otthoni energiamenedzsment és az energiatárolás

Ipari forradalmat élünk át most is, amelynek izgalmas része a decentralizált termelés, mint a napelemek, az energiatárolás és a saját, e-autóba való üzemanyag kigazdálkodása az otthoni energiamenedzsment-rendszerben – mondta Novotny Dénes, az elektromos töltéssel, töltési rendszerekkel foglalkozó ALTE-GO Kft. ügyvezetője a G7 Podcastban.

Stubnya Bence
2021. június 5. 07:04 Podcast

A klímaváltozás és az öregedés hozhatja vissza az inflációt az előttünk álló években

Jön vissza az infláció. De féljünk tőle, vagy örüljünk neki? Pogátsa Zoltánnal és Móricz Dániellel beszéltük át az e heti G7 Podcastban.

Fontos

Fabók Bálint
2021. június 17. 06:23 Élet, Vállalat

Belefáradtak a multis és a gyári munkába, létrehoztak egy példamutató biogazdaságot

Hosszú évek munkájával hozták létre a permakultúrás tanyát a Vértes dombjai között, főleg szörpök készítéséből élnek meg.

Avatar
2021. június 16. 17:05 Világ

Megrengeti a világunkat, ha a koronavírus egy kínai laborból szabadult el?

Szakértő szerzőnk hat pontban foglalja össze, mit várhatunk a laborelmélet beigazolódásának következményeként.

Mészáros R. Tamás
2021. június 16. 05:55 Világ

A világ tart tőle, pedig a közgazdászok szerint a kínai innováció lassú

Bár a Huawei, a kínai űrprogram vagy a digitális jüan világszínvonalú technológiát sejtet, mélyebb elemzések szerint a kínai termelékenységnövekedés megtorpant - pont, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.