Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 1. 07:44 Podcast

A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek – akkor miért próbálkoznak vele mégis?

A reklámpiac evolúciójának a sajátossága volt, hogy minden médiumváltásnál kellett valamennyi idő ahhoz, hogy megtanulják az adott médiumot jól használni. Ez mindig egy tanulási folyamat, és ha az etikai szempontokat nézzük, akkor az internet esetében bizonyos szempontból most ebben a tanulási folyamatban vagyunk, amikor ezen a nagyon sajátos, sok ingerrel operáló médiumon, mint amilyen az internet, próbáljuk felfedezni, hogy mi az, ami helyes, és mi az, ami nem helyes – mondta Komándi Krisztián az e heti G7 Podcastban.

2020 szeptemberében a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztóknak kedvező vállalásokra kötelezte a Szallas.hu-t, mivel úgy találta, hogy a szálláskereső oldal sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A vállalások részét képezte egy kutatás lefolytatása is a témában, amit a Frontira stratégiai dizájnstúdió munkatársai készítettek el. A szerzők közül Fekete Gyöngyi product designerrel és Komándi Krisztián közgazdásszal, tanácsadóval beszélgettünk.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Azt találtuk, hogy a felhasználók nem foglalkoznak a szállásfoglaló oldalon a bannerekkel, egyfajta bannervakság volt jellemző. A kutatás későbbi fázisa viszont megmutatta, hogy az is számít, hogy az írott üzeneteket hogyan fogalmazzák meg, ha például értékítéletet vagy bizonytalanságot tartalmaz, akkor az nagyobb stresszt okozott a felhasználóknak, mintha valami objektíven lett volna megfogalmazva. Minél nagyobb volt a stressz, annál erősebb volt a sietség, és annál nagyobb eséllyel voltak elégedetlenek a lefoglalt szállással az emberek

– mondta a kutatás eredményeiről Fekete Gyöngyi, aki szerint emiatt valójában a pszichológiai nyomással operáló online felületek fenntartása a cégeknek sem érdeke.

Fekete szerint a gyakorlat azért lehet ennek ellenére is elterjedt, mert elképzelhető, hogy rövid távon úgy érzékelik a vállalatok, hogy megtérül az, ha ilyen üzeneteket használnak, de ezt a hosszú távú megtérüléssel nem hasonlítják össze.

Komándi Krisztián ehhez még két szempontot tett hozzá. Egyrészt, hogy a szabadpiacon a cégek elmennek a falig egy olyan helyzetben, ahol még nincsenek lefektetve a szabályok, márpedig az online vásárlás és a kognitív torzítások segítségével a fogyasztókat nem kívánt döntésekbe manipuláló megoldásokat, szakszóval sötét mintázatokat használó felületek ilyennek számítanak. A másik dolog, hogy Komándi szerint itt is érvényesül egyfajta közösségi hatás: a kis webshop a nagyokat másolja, hiszen azt gondolja, hogy ha a nagynak működik, akkor neki is fog.

A kutatásban cégek számára kidolgoztak egy etikus vásárlásösztönzéshez használható keretrendszert. Eszerint egy üzenet négy lépcsőben tudja biztosítani, hogy káros stressz okozása nélkül támogassa a döntéshozatalt: 1) hiteles forrásból származik, 2) releváns tartalommal bír, 3) tényszerűen megfogalmazott, 4) konzisztens módon megjelenített.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

Podcast fogyasztóvédelem online vásárlás reklám reklámpiac sötét mintázat Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

László Pál
2022. augusztus 2. 15:22 Podcast, Támogatói tartalom

Ha így folytatódik a forint leértékelődése, az ingatlanpiacnak át kell majd térnie az euró alapú elszámolásra

Az ingatlanbefektetések jövőjére leginkább az energiaárak alakulása nyomja rá a bélyegét.

Hobot Péter
2022. július 26. 09:06 Podcast, Támogatói tartalom

Most lesz igazán feszítő az ukrán menekültek foglalkoztatási helyzete

A BCG és Magyar Máltai Szeretetszolgálat közösen dolgozik azon, hogy megkönnyítse és biztonságossá tegye az ukrán menekültek munkakeresését.

László Pál
2022. július 19. 13:37 Podcast, Támogatói tartalom

A fiatalok megszólítására és a banki munkahelyek vonzóvá tételére fókuszálnak a bankok Oscar-gáláján

A magyar bankszektor már hagyományosnak mondható versenyét idén a 17. alkalommal rendezi meg a Mastercard Magyarország.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. augusztus 19. 11:23 Világ

Európa egyik legforróbb városa ókori technikával hűti az utcáit

Az ókori perzsák ötletes megoldása akár tíz fokkal is csökkenteni tudja a felszíni hőmérsékletet.

Pálos Máté
2022. augusztus 19. 08:54 Világ

Furcsán alakult az Ukrajnát elhagyó első gabonaszállító hajó története

A Razoni tavaly három olyan utat tett meg, amelyiken kikapcsolta a jeladóját, a műholdképek szerint ilyenkor Szíriában dokkolt. 

Jandó Zoltán
2022. augusztus 19. 06:32 Világ

Másfél éve nem jött annyi gáz Magyarországra, mint augusztus első három hetében

Ráadásul hetek óta szinte a teljes mennyiség az országban marad, igaz, az elmúlt néhány napban voltak szállítások az egyik szomszédunk felé.