Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 22. 06:59 Podcast

Új életformát teremtve jelentek meg a vidéki Magyarországon a kreatív vállalkozónők

A magyar vidéki kreatív vállalkozónők nagyon hangsúlyos motivációja egy tradicionális elem: az anyai, családi teendőiket maximálisan el akarják látni. Másrészt viszont ugyanilyen hangsúlyosan jelenik meg az önmegvalósítás és az álomkarrier. Ezek alapján nem állíthatjuk, hogy ez a fajta vállalkozói forma visszaterelné a nőket tradicionális családi szerepfelfogáshoz.

Az anya- és feleségszerep, illetve az önmegvalósítás összefügg, és egymáshoz kapcsolódik – mondta Csurgó Bernadett az e heti G7 Podcastban.

A Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének tudományos főmunkatársa 48 interjú alapján készített kutatást, amely nemrég a Szociológiai Szemlében jelent meg.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Magyarországon nagyon sok társadalmi folyamat együttjárása játszott közre ennek a rétegnek a kialakulásában a rendszerváltás utáni időszakban. Az egyik fontos folyamat a városokból vidékre költözés a 90-es évektől kezdve. A másik az infokommunikáció fejlődése, tehát hogy az internetes kereskedelem terjedése miatt nem feltétlenül kell egy helyen lennie a termelőnek és a fogyasztónak.

A vidéki térségek munkaerőpiaci hátránya, az ingázás nehézsége mind ösztönzik a női vállalkozásalapítást, de a munkahelyi előrejutás nehézségei, a bérhátrány, vagy az is, hogy anyaként nehéz visszakerülni a munkaerőpiacra.

Csurgó Bernadett szerint inkább csak egy középosztályi kör számára lehetőség, hogy ezt a fajta vállalkozói tevékenységet akár főállásként végezze.

Itt nem arról van szó, hogy ez tömegesen oldaná meg a munkaerőpiaci helyzetét a vidéki nőknek. Ez általában úgy indul, hogy nagyon sok esetben a gyerekek születése után az ingázás terheit már nem vállalva keresnek valamilyen tevékenységet maguknak ezek a nők. Ehhez tőkére van szükség, és nyilván arra is, hogy azt az átmeneti időszakot, amíg a vállalkozás beindul, a házastársuk, a családi kassza megfinanszírozza. Számos szempontból kiváltságos helyzet kell ahhoz, hogy ilyen vállalkozást indíthasson valaki

– mondta.

A járvány alatt számos olyan trend erősödött fel, ami vonzóbbá teszi a vállalkozásalapítást az olyan vidéki nők számára, akik ezt megtehetik.  A járvány hatására a vidék vonzása erősödött, nem csak a szuburbanizáció, hanem a vidékturizmus is az a folyamat lehet, ami népszerűbbé teheti a vidéki vállalkozónői létet, ráadásul a szuburbanizációban, vidékre költözésben jellemzően pont azok a nők vesznek részt, akik potenciálisan vállalkozónővé válhatnak.

A járvány az online kereskedelem fellendülését is elhozta, és ez a vidéki vállalkozónők helyi piaci beágyazottságát tovább növelte, sokak forgalmát dobta meg jelentősen a neten több időt töltő és járulékosan többet is vásárló réteg. Ha ezek a folyamatok megmaradnak és tartósan megerősödnek, akkor Csurgó Bernadett szerint arra lehet számítani, hogy a vidéki kreatív vállalkozónők rétege még láthatóbbá válik majd mindenki számára.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast egyéni vállalkozás kreatív ipar Magyarország társadalom vállalkozás vidék Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. március 26. 13:11 Pénz, Podcast

A folyószámlán parkoltatott pénz aktív kezelésével több kolléga bérét kereshetik meg a kkv-k

A magyar vállalatok tízezer milliárd forintot tartanak érdemi kamat nélkül folyószámláikon, pedig tisztes hozamot kínáló, mégis likvid befektetések is elérhetők.

Bucsky Péter
2024. február 10. 04:38 Podcast

Egy évszázaddal később is kimutathatók az oktatáspolitikai döntések hatásai

A Klebelsberg-korszak általános iskolái jobban ellenálltak a falusi iskolák bezárásának. A népességfogyás miatt ma a kisvárosi gimnáziumok kerültek veszélybe.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.