Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. május 1. 07:44 Podcast

A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek – akkor miért próbálkoznak vele mégis?

A reklámpiac evolúciójának a sajátossága volt, hogy minden médiumváltásnál kellett valamennyi idő ahhoz, hogy megtanulják az adott médiumot jól használni. Ez mindig egy tanulási folyamat, és ha az etikai szempontokat nézzük, akkor az internet esetében bizonyos szempontból most ebben a tanulási folyamatban vagyunk, amikor ezen a nagyon sajátos, sok ingerrel operáló médiumon, mint amilyen az internet, próbáljuk felfedezni, hogy mi az, ami helyes, és mi az, ami nem helyes – mondta Komándi Krisztián az e heti G7 Podcastban.

2020 szeptemberében a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztóknak kedvező vállalásokra kötelezte a Szallas.hu-t, mivel úgy találta, hogy a szálláskereső oldal sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A vállalások részét képezte egy kutatás lefolytatása is a témában, amit a Frontira stratégiai dizájnstúdió munkatársai készítettek el. A szerzők közül Fekete Gyöngyi product designerrel és Komándi Krisztián közgazdásszal, tanácsadóval beszélgettünk.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Azt találtuk, hogy a felhasználók nem foglalkoznak a szállásfoglaló oldalon a bannerekkel, egyfajta bannervakság volt jellemző. A kutatás későbbi fázisa viszont megmutatta, hogy az is számít, hogy az írott üzeneteket hogyan fogalmazzák meg, ha például értékítéletet vagy bizonytalanságot tartalmaz, akkor az nagyobb stresszt okozott a felhasználóknak, mintha valami objektíven lett volna megfogalmazva. Minél nagyobb volt a stressz, annál erősebb volt a sietség, és annál nagyobb eséllyel voltak elégedetlenek a lefoglalt szállással az emberek

– mondta a kutatás eredményeiről Fekete Gyöngyi, aki szerint emiatt valójában a pszichológiai nyomással operáló online felületek fenntartása a cégeknek sem érdeke.

Fekete szerint a gyakorlat azért lehet ennek ellenére is elterjedt, mert elképzelhető, hogy rövid távon úgy érzékelik a vállalatok, hogy megtérül az, ha ilyen üzeneteket használnak, de ezt a hosszú távú megtérüléssel nem hasonlítják össze.

Komándi Krisztián ehhez még két szempontot tett hozzá. Egyrészt, hogy a szabadpiacon a cégek elmennek a falig egy olyan helyzetben, ahol még nincsenek lefektetve a szabályok, márpedig az online vásárlás és a kognitív torzítások segítségével a fogyasztókat nem kívánt döntésekbe manipuláló megoldásokat, szakszóval sötét mintázatokat használó felületek ilyennek számítanak. A másik dolog, hogy Komándi szerint itt is érvényesül egyfajta közösségi hatás: a kis webshop a nagyokat másolja, hiszen azt gondolja, hogy ha a nagynak működik, akkor neki is fog.

A kutatásban cégek számára kidolgoztak egy etikus vásárlásösztönzéshez használható keretrendszert. Eszerint egy üzenet négy lépcsőben tudja biztosítani, hogy káros stressz okozása nélkül támogassa a döntéshozatalt: 1) hiteles forrásból származik, 2) releváns tartalommal bír, 3) tényszerűen megfogalmazott, 4) konzisztens módon megjelenített.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

Korábbi vendégeink: 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast fogyasztóvédelem online vásárlás reklám reklámpiac sötét mintázat Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Bucsky Péter
2024. november 9. 06:02 Podcast

Sikeres, innovatív magyar cégekhez kiszámítható oktatás és kutatás is kellene

Csehország és Észtország állva hagyta innovációban Magyarországot. A G7 Podcastban Cséfalvay Zoltánt kérdeztük, hogy mit lehetne jobban csinálni.

Bucsky Péter
2024. október 26. 06:10 Podcast

Sok pénzzel nyomul a Balkánon a kormány, de miért jó ez Magyarországnak?

200 milliárd forint kedvezményes kölcsönt nyújt hazánk Észak-Macedóniának. A térség szakértőjével készített podcastunkból kiderül, hogy mire fordíthatják ezt az összeget.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 26. 15:14 Közélet, Pénz

Mindent megtesz a kormány, hogy feléljék a jövő egy darabkáját az emberek

A kormány szócsőnek használja a nyugdíjpénztárakat, hogy azok az érdekeikkel ellentétes lépésre buzdítsák a tagjaikat.

Jandó Zoltán
2024. november 26. 11:31 Közélet

Egyre gyakrabban zsarolja a fizetéssel alkalmazottjait a magyar állam

A tanárok, egyetemi oktatók és bírósági alkalmazottak után most a kutatók kerültek a kormány célkeresztjébe, ráadásul ők már öt éven belül másodszor.

Mészáros R. Tamás
2024. november 26. 06:04 Világ

Van terv az európai gazdaság megmentésére, de hiányzik a pénz és az akarat

Több uniós versenyképességi jelentés is készült idén, a megvalósítást azonban finanszírozási és szuverenitási problémák gátolják.