Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. január 9. 06:12 Podcast

Van egy olyan törésvonal a magyar politikában, amiben jobban hasonlítunk az USA-hoz, mint Lengyelországhoz

Annak ellenére, hogy azt gondoltuk, hogy ez a három ország nagyon hasonlóan fog viselkedni, azt kellett leszűrnünk, hogy azért elég sokféle különbözőség van. Úgy tűnik, hogy Csehország teljesen más pályát futott be politikai törésvonalak tekintetében, mint Lengyelország és Magyarország. És azt is látjuk, hogy míg Lengyelország és Magyarország viszonylag hasonlóan indult, a 2000-es évek közepétől kialakult egy jelentős különbség a két ország között – mondta Lindner Attila az e heti G7 Podcastban.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

A University College London kutatójával arról a tanulmányáról beszélgettünk, amelyet a cseh Filip Novokmettel, a lengyel Tomasz Zawiszával és a francia Thomas Pikettyvel közösen készített. Ebben azt elemzik, hogyan változtak Magyarország, Csehország és Lengyelország politikai törésvonalai, pártstruktúrája a rendszerváltástól kezdve a közelmúltig (a tanulmányt ide kattintva lehet elérni).

Csehországban a rendszerváltás után nagyon hamar hagyományos baloldali-jobboldali törésvonalak alakultak ki a pártok között. A baloldali pártnak – amely ott nem a kommunista párt utódpártja volt -, a szegényebb, képzetlenebb rétegek voltak a támogatói, a jobboldalinak pedig a képzettebb, gazdagabb rétegek. Mindez a 2010-es években az Ano megjelenésével roppant össze. Most azt látjuk, hogy nincsenek jövedelmi vagy képzettségi háttér tekintetében törésvonalak a cseh politikában. Lindner szerint viszont kicsi az esélye, hogy ez hosszú távon is így maradjon.

Ezzel szemben Magyarországon és Lengyelországban nem láttunk különbségeket a rendszerváltás után a baloldali és jobboldali pártok között abban a tekintetben, hogy a gazdasági vagy az értelmiségi elit, illetve a képzetlenebbek és szegények mennyire támogatták őket, mert a posztkommunista pártok is jobboldali, piacosító gazdaságpolitikát folytattak.

Ez a kétezres évek közepéig volt így Lengyelországban, amikor a baloldali párt összeomlott, és két jobboldali párt versengése kezdte el meghatározni a politikai versenyt. A két jobboldali párt versenyéből alakult ki, hogy megjelentek a törésvonalak a választóik között: a Polgári Platform a gazdasági és az értelmiségi elit pártja kezdett lenni, a Jog és Igazságosság pedig a szegényebb, alacsonyabb végzettségű szavazók pártja lett.

A baloldal Magyarországon kicsit később, 2010-ben omlott össze, és megjelent egy jobboldali párt, a Jobbik, amely a Jog és Igazságossághoz hasonlóan a szegényebb rétegeket tudta megszólítani, és újraelosztó vonalat képviselt a gazdaságpolitikában. A 2010-es Fideszről nem lehetett tudni, hogy milyen politikát fog követni, de egy liberális múlttal rendelkező, jobboldali párt képe rajzolódott ki, amely maga mögött tudhatta a gazdasági elitet is.

A verseny ugyanakkor nem úgy alakult, mint Lengyelországban. Nem az történt, hogy a Fidesz – ahogy a Polgári Platform – eltolódott volna a gazdasági és értelmiségi elit irányába, a Jobbik pedig – mint a Jog és Igazságosság – a szegényebb és képzetlenebb rétegek irányába, hanem a Fidesz kiszorította a Jobbikot, miközben a baloldal is túlélt, és ezért a törésvonalak is máshogy alakultak.

A legjobban kereső 10% és az alsó 90% aránya a pártok támogatói között. Ha az arányszám pozitív, akkor a felső 10%, ha negatív, az alsó 90% felülreprezentált a támogatók között

A 2018-as választásokon már azt lehetett emiatt látni, hogy – ahogy az egyébként az Egyesült Államokban és Nyugat-Európa sok országában is megfigyelhető – a gazdasági elit a jobboldal, tehát a Fidesz, az értelmiségi elit pedig a baloldal vagy a Jobbik oldalán állt. A 2022-es választás Lindner szerint a kétosztatúsága miatt is nagyon érdekes lesz.

Abban szinte biztos vagyok, hogy az értelmiségi elit az egyesült ellenzékre fog szavazni, viszont az, hogy a Fidesz megőrzi-e a gazdasági elit támogatottságát, az egy érdekes kérdés. Nekem az a hipotézisem, hogy meg fogja őrizni

– mondta.

Kövesd a G7 podcastot Spotify-on, Itunes-on, Overcaston vagy bármelyik podcast-appon! (De csak miután lájkoltál minket Facebookon, és feliratkoztál a hírlevelünkre.) Korábbi vendégeink:

(A podcast gyártásában segített: Bagyinszki Dániel.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Csehország egyenlőtlenség jövedelem Lengyelország párt politikai törésvonalak V4 Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. november 9. 06:02 Podcast

Sikeres, innovatív magyar cégekhez kiszámítható oktatás és kutatás is kellene

Csehország és Észtország állva hagyta innovációban Magyarországot. A G7 Podcastban Cséfalvay Zoltánt kérdeztük, hogy mit lehetne jobban csinálni.

Bucsky Péter
2024. október 26. 06:10 Podcast

Sok pénzzel nyomul a Balkánon a kormány, de miért jó ez Magyarországnak?

200 milliárd forint kedvezményes kölcsönt nyújt hazánk Észak-Macedóniának. A térség szakértőjével készített podcastunkból kiderül, hogy mire fordíthatják ezt az összeget.

Holtzer Péter
2024. október 19. 06:04 Podcast

Már azt sem tudjuk pontosan, hogy hány gyerek jár a magyar iskolákba

Egyre kevesebbet tudunk a közoktatásról, pedig szakpolitikai elemzések nélkül át sem lehet gondolni, hogy mit kellene hosszú távon csinálni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.