Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2020. március 14. 16:40 Podcast

Húsz év múlva eltűnhetnek a benzines és dízelautók a szalonokból?

A 2020-as években folytatódhat az elektromos autók térhódítása, de a következő évtizedben már előtérbe kerülhet az üzemanyagcellás technológia. Az viszont valószínű, hogy húsz év múlva már akkor se vehetünk belső égésű motorral felszerelt új autót, ha szeretnénk, a Continental Automative szerint ugyanis 2040-től már egyáltalán nem fognak ilyet árulni – hangzott el a negyedik alkalommal megrendezett G7 Podcast Live-on.

A beszélgetésen az autóipari szakma képviselői – Szászi István, a Robert Bosch budapesti fejlesztési központjának vezetője és Keszte Róbert, a Continental Automotive magyarországi ügyvezetője – beszélgettek a KPMG energetikai tanácsadójával, Zsótér Mártonnal és a G7 újságírójával, Bucsky Péterrel. A moderátor Hlavay Richárd volt. A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket. 

Hlavay Richárd, Szászi István (Robert Bosch), Keszte Róbert (Continental Automotive), Zsótér Márton (KPMG), Bucsky Péter (G7). Fotó: Marjai János

Szászi István szerint robbanásszerűen nő a mobilitás iránti igény, a 2015-ben az emberiség által megtett 50 ezer milliárd kilométer 2030-ra ennek 1,6-szorosára, 2050-re pedig 2,6-szorosára növekedhet. Az elektromos autóknál a legnagyobb kihívás jelenleg a hatótávolság és a feltöltés sebessége Szászi szerint, ugyanakkor az üzemanyagcella-alapú meghajtás tökéletesítése sok problémát megoldhat. Az elektromos mobilitás egyébként csak az egyik megatrend, ami átformálja az iparágat: ott van még az önvezetés, a személyre szabottság iránti igény és a hálózati kapcsolódás.

Keszte Róbert szerint az iparág sorban jutott különböző megoldandó kérdésekben konszenzusra: először azt kellett kitalálni, hogy hol helyezkedjen el az autó hajtásláncában az elektromos meghajtás, majd az energiatárolás lett a fő kérdés. Ez utóbbiban jelenleg a lítium-ionos akkumulátor felé mozdult el az iparág, de ez nem tűnik végleges megoldásnak. És maradtak nyitott kérdések is, például a töltési infrastruktúra és a hálózathoz való kapcsolódás. Keszte úgy látja, hogy az üzemanyagcellás meghajtáshoz szükséges komponensek köre közelebb áll a belső égésű motorok technológiájánál megszokottakhoz, mint az elektromos autókéhoz.

Zsótér Márton elmondta, hogy ha mind a 3,8 millió magyar személyautó átállna elektromos hajtásra, akkor is csak a tizedével emelkedne az áramfogyasztás. Ez nem kezelhetetlen többletigény, ráadásul a megújuló energia tárolásában és kiegyenlítésében is segíthetnek az elektromos autók. A fosszilisenergia-cégek – például az olajiparból – viszont nehezebben kapcsolódnának be ebbe, nekik az üzemanyagcellás megoldás lehet kedvezőbb. Az akkumulátor-gyártás sokat fejlődött Zsótér szerint az utóbbi időszakban, de így is ez lehet a szűk keresztmetszet az elektromos autók terjedésénél: egy kicsit még mindig túl drága, és a most kiépülő kapacitásokkal is csak az évi 90 milliós globális autópiac negyedét-ötödét tudják kiszolgálni.

Bucsky Péter úgy látja, az elektromobilitás és a mozgás szolgáltatássá válása hozzájárulhat ahhoz, hogy elmosódjon a határ a tömegközlekedés és az autózás között. Ez az állami szerepvállalást is befolyásolhatja. Azok a döntések, amiket most meghoznak az iparágban, évtizedekre meghatározhatják, hogy az energetikában milyen cégeknek lesz kisebb vagy nagyobb szerepük.

Kövesd a G7 Beszélgetéseket Spotify-onItunes-on, Overcaston vagy bármelyik podcast-appon! (De csak miután lájkoltál minket Facebookon, és feliratkoztál a hírlevelünkre.) Korábbi vendégeink:

(A podcast gyártásában segített: Bagyinszki Dániel.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast autóipar elektromobilitás elektromos autó üzemanyagcella Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Stubnya Bence
2025. február 1. 06:08 Podcast

Mosolygósnak mondják a filippínó vendégmunkásokat, de sokuk lesz depressziós Magyarországon

Többszörösen kiszolgáltatott, sérülékeny csoport az itthon dolgozó EU-n kívüli vendégmunkásoké, a magyarok pedig saját kiszolgáltatottságuk miatt bizalmatlanok velük szemben. G7 Podcast!

Holtzer Péter
2025. január 25. 06:01 Podcast

Amikor jön a gyerek és beléd rúg, akkor nem az az első gondolatod, hogy ez a gyerek bajban van

A pedagógusok, nevelők nincsenek felkészülve a viselkedészavaros gyerekek kezelésére, ebben igyekszik segíteni a NoBadKid – Pressley Ridge Alapítvány.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.