Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát
Visszapattant az okostelefon-piac az előző évben: összesen 1,22 milliárd ilyen készüléket adtak el világszerte, ami 7 százalékkal több, mint 2023-ban.
Előzmények: a tavalyihoz hasonló emelkedést utoljára 2021-ben mértek. 2022-ben 12, míg 2023-ban 4 százalékkal csökkentek az eladások.
A Canalys elemzőcég szerint a tavalyi növekedés mögött az állhat, hogy a koronavírus-járvány alatt vásárolt okostelefonokat sokan tavaly cserélték újabbra.
Számokban: a legnépszerűbb márka az Apple és a Samsung volt, az amerikai cég minimális előnnyel zárta 2024-et a konkurenshez képest. Az Apple 225,9, a Samsung 222,9 millió telefont adott el tavaly. A legnépszerűbb modell az iPhone 15 volt.
A Xiaomi 168,6 millió, a Transsion 106,7 millió, az Oppo pedig 103,6 millió telefont adott el. Ez az öt márka tehát a globális piac több mint kétharmadát lefedi, és utánuk a Vivo következik a sorban, ami szintén kínai székhelyű.
Igen, de: a növekedést nem kis részben olyan márkák adták, amelyek teljesen vagy jobbára ismeretlenek Magyarországon. A Vivo például csak tavaly ősszel lépett a magyar piacra.
A Transsion főleg Afrikában, a Közel-Keleten, illetve Dél- és Délkelet-Ázsiában népszerű, az Oppo pedig Kínában és a fejlődő országokban, bár utóbbi Magyarországon is kapható.
Viszonylag alacsony bázisról nőtt nagyot a más elektronikai eszközökben erősebb Lenovo és az amerikai szankciókkal pár éve nagyon nehéz helyzetbe hozott Huawei.
Tágabb kontextus: a használt telefonok piacának tavalyi forgalmát 347 milliósra becsülik, idénre 376 milliós az előrejelzés. A kedvező ár mellett a környezettudatosság is szerepet játszhat a növekedésben, hiszen az okostelefonok ökológiai lábnyomának 95 százalékát a gyártás teszi ki.
Az európai használttelefon-piac 2019 és 2024 között évente 8 százalékkal nőtt, a legnépszerűbb márkák ezen a téren is a Samsung és az Apple.