Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2022. augusztus 10. 04:34 Közélet

Ha fel kell adni a 480-as üzemanyagárat, kétszeresen is az EU-ra mutogathat a kormány

Elég sok dolog fenyegeti a hatósági üzemanyagszint fenntarthatóságát, legújabban a Barátság kőolajvezeték Magyarországot is ellátó déli ágának tegnap ismertté vált, de még múlt heti leállása. Ahogy korábban többször megírtuk, az ukrajnai háború kitörése óta ugyanis az olcsón beszerezhető orosz olaj biztosítja, hogy idehaza – ugyan egyre szűkebb körben – messze a piaci árszint alatt, 480 forintért lehessen kapni egy liter benzint és gázolajat.

Jelenleg nehéz megítélni, hogy a leállás okaként az oroszok által megjelölt elszámolási, banktechnikai ok mennyire valós, vagy inkább – az Északi Áramlat gázvezeték turbinaügyéhez hasonlóan – olyan mondvacsinált okról van szó, amellyel úgy lehet szorongatni az uniós tagországok energiaellátását, hogy közben mindezt az EU által kivetett szankciókra fogják.

Mindenesetre ha a kormány végül elengedni kényszerül a hatósági árat a magántulajdonú autóknál is, akkor szinte biztosan elmondja majd, hogy ezt az EU „elhibázott szankciós politikája” kényszerítette ki.

Ráadásul jó eséllyel nem is ez lesz az egyetlen dolog, amely miatt „Brüsszelre” lehet majd mutogatni.

A jövedéki adó szintjét az Európai Unióban közösségi irányelvek szabályozzák. Literenként a benzin esetében ez nem lehet alacsonyabb 36 centnél, 400 forintos euróárfolyamon 144 forintnál. A gázolaj esetében 33 cent, 132 forint ez a minimális érték. Magyarországon a kormányzat az eleve az EU-ban legalacsonyabbnak számító jövedéki adót csökkentette literenként 5 forinttal március 1-től, és így 115, illetve 110,4 forint ennek értéke. Ennek az alacsonyabb jövedéki adónak feltétele, hogy a világpiaci olajár 50 dollár felett legyen, ami a közel kétszer magasabb ár miatt hosszú távon is teljesülő feltételnek tűnik.

Annyira alacsony a magyar jövedéki adó szintje, hogy ha nem emelnek rajta, csak a mostaninál is sokkal gyengébb forint mellett felelhetne meg az ország a minimális adóelvárásoknak. Vagyis

a magyar kormány uniós jogot sért azzal, hogy a minimálisnál alacsonyabb jövedékiadó-szintet határozott meg.

Megkeresésünkre az Európai Bizottságnál elmondták, hogy tudatában vannak annak, hogy a magyar kormány nem tartja be a minimális jövedéki adóra vonatkozó szabályokat, és már felvették vele a kapcsolatot ebben az ügyben. Egyben felhívták a figyelmünket, hogy a hatályos uniós jogszabályok értelmében lehetősége lett volna a magyar kormánynak átmeneti jelleggel az Európai Bizottság jóváhagyását kérni – ezt azonban nem tette meg.

Az Európai Bizottság levélben hívta fel a pénzügyminiszterek figyelmét áprilisban arra, hogy milyen lehetőségeik vannak az üzemanyagok adóterheinek csökkentésére. Ezek közül külön kiemelték annak a lehetőségét, hogy az általános helyett alkalmazhatják a kedvezményes áfakulcsot is.

Míg a jövedéki adóban Magyarország a legszerényebb, az áfa nálunk messze a legmagasabb. Az üzemanyagok jövedéki adóját több országban is csökkentették, de az áfát – noha például Romániában is tervezték – végül csak Lengyelországban csökkentették 8 százalékra.

Összességben vizsgálva az látható, hogy Magyarországon viszonylag alacsony az üzemanyagok adózása. A benzin után a hatodik, a gázolaj után a kilencedik legkevesebb adót kell fizetni idehaza az uniós tagországok mezőnyében.

Érdemes azt is kiszámolni, mennyi lenne az üzemanyag ára Magyarországon, ha a minimális uniós jövedéki adót és a kedvezményes, 18 százalékos, illetve 5 százalékos áfakulcsot alkalmaznák.

Grafikonunkról leolvasható, hogy ha a minimális jövedéki adószintet tartaná a kormányzat, de az áfát 27-ről a második legmagasabb, 18 százalékos kulcsra csökkentené, akkor az aktuálisnál 2 százalékkal lenne alacsonyabb a benzin és 4 százalékkal a gázolaj piaci ára. A 658 forintos benzinár így 37 százalékkal lenne drágább a hatósági 480 forintos árnál. Ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk, az értékesített üzemanyag 57 százalékára tehető a hatósági áras értékesítés.

Ha a legkedvezőbb, 5 százalékos kulcsot alkalmaznák minimális jövedéki adó mellett, akkor 13 százalékkal lenne alacsonyabb a piaci ár, és már csak 22 százalékkal haladná meg a benzin 585 forintos ára a hatósági árat. A vállalati tankolások azonban 13 százalékkal lennének olcsóbbak, jelentősen enyhítve az inflációs nyomást

Az jól látható ezekből az elméleti számításokból, hogy a kormány jelenlegi üzemanyagár-rendszere a lakossági tankolást segíti, míg a vállalati költségeket emeli, egy erős inflációs környezetben.

Szlovéniában jobban sikerült

Más országok gyakorlatát is érdemes áttekinteni, mert az uniós jognak megfelelő módon is érdemben lehet az üzemanyagárakat csökkenteni.

A piaci versenyt és a hatékonyságot nem felbolygatva találtak megoldást arra délnyugati szomszédunkban, hogyan lehet az egyik legalacsonyabb szinten tartani az Európai Unióban az üzemanyagok árát. Nem a kiskereskedelmi árat fagyasztották be, hanem a nagykereskedelmit. A benzin árát 1,48, a gázolajét 1,52 euróban szabták meg, ami a nagykereskedők profitját literenként 2 centre csökkenti. Az egy százaléknál alig magasabb profitráta azonban azért nem olyan fájdalmas, mert a nagykereskedő cégek ezt a kiskereskedelmi tevékenységgel tudják kompenzálni.

A március közepe óta havonta frissített nagykereskedelmi árbefagyasztásnál azért volt fontos a legalább minimális árrés, hogy elkerüljék a magyarországihoz hasonló üzemanyaghiányt. A kis kutaknak ugyanis először nem akartak – a túl alacsonyra belőtt nagykereskedelmi árrés miatt – szállítani a cégek, ezért emeltek a későbbieken ezen. Az árrögzítést április végén eltörölték, de a megugró árak miatt május 10-én visszaállították.

A rendszer nagy előnye, hogy nem kell a bel- és külföldi, a személy- és teherautókat megkülönböztetni, és így segít az infláció féken tartásában, és végső soron nem okoz veszteséget az olajipari cégeknek sem. Nem is kellett annyiszor barkácsolni a szabályokat, mint a magyar üzemanyagárstop szinte hetente változó feltételeit.

A szlovén üzemanyagpiacon a helyi Petrol a legnagyobb szereplő, őket az OMV és a Mol követi a kis- és nagykereskedelemben. A magyar társaság tavaly jelentette be, hogy megveszi az osztrákok kútjait, de ezt idén októberig vizsgálja még az Európai Bizottság versenyfelügyelete. Ahogy tájékoztatójukból kitűnik, elég kockázatosnak tartják, hogy a felvásárlással csökkenne a piaci verseny.

Horvát autópálya mellett csak piaci áron

Március óta a 28 EU-tagállamból 13-ban csökkentették a jövedéki adó mértékét, és az Egyesült Királyságban is 5 pennyvel lett ez kevesebb, továbbá tervben van az üzemanyagok áfájának csökkentése. Ahogy már volt róla szó, Lengyelországban ezt 8 százalékra csökkentették, de Észtországban és Spanyolországban is alacsonyabb kulcsokat használtak.

Horvátországban a magyar megoldáshoz hasonlóan a kiskereskedelmi árat fagyasztották be, ezt néhány hetente felülvizsgálja a kormány június óta. Az intézkedés nem diszkriminatív, a külföldieket úgy próbálják mégis a piaci tankolási rendszerben tartani, hogy az autópályák mellett lévő kutakon piaci áron lehet csak tankolni. A hatósági ár azonban így is nagyjából a magyar piacinak felel meg.

Olaszországban a közlekedésben használt földgáz áfáját csökkentették 5 százalékra, ami különösen a közösségi közlekedésben használt buszok esetében jelent könnyebbséget. Olaszországban Európa legnagyobb gázos gépjárműflottája van, 3,5 millió járművel, ami a 39 millió gépjármű közel tizede. Mivel a földgáz ára sokkal jobban megemelkedett, mint a benziné és dízelé, őket kiemelten érinti a probléma.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLeállították a Barátság kőolajvezeték Magyarországot kiszolgáló ágátLeállították múlt héten a kőolajszállítást Ukrajnán keresztül a Barátság kőolajvezeték déli ágán, amely Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát szolgálja ki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogyan lehet 500 milliárdos profitja a Molnak, ha 480-ért adta az üzemanyagot?Hatalmasat nyert a Mol az európai szintű üzemanyaghiányon, de még nagyobbat azon, hogy finomítói jelentős részben orosz olajat használnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA bolti árakon is meg fogjuk érezni, hogy a cégautók kikerültek a benzinárstop kedvezményezettjei közülFolyamatosan szűkíti a kormány azok körét, akik jogosultak a hatósági áron megvásárolni az üzemanyagot, a legutóbbi döntésük hozza vissza az államnak a legtöbb pénzt.

Közélet áfa benzin benzinár benzinárstop európai bizottság gázolaj jövedéki adó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2023. január 27. 16:47 Közélet

A techszektor után a kiskereskedelem a következő, ahol nagy változások jönnek

A mostani gazdasági helyzetben aligha lesznek fenntarthatók a járvány alatti kereslet kiszolgálására hivatott gyors és sokszor túlzó fejlesztések a kereskedelemben.

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.

Fontos

Fabók Bálint
2023. január 27. 04:34 Pénz, Vállalat

Kis alföldi faluból indult, ma már százezrek előtt villog Ferrarijaival a legkülöncebb magyar multimilliárdos

Top 50-es magyar milliárdos még nem engedte be annyira a nyilvánosságot a magánéletébe, mint az életéről milliós nézettségű videókat posztoló Jákob Zoltán.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.