Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

Javult ugyan a német autóipar üzleti helyzetértékelése márciusban a müncheni Ifo konjunktúrakutató intézet jelentése szerint, az ágazat azonban csak reménykedhet, hogy maga mögött hagyhatja a 2023-ban tapasztalt mély visszaesést. Tavaly ugyanis erősen megkérdőjeleződött a németországi gyártók versenyképessége az elektromos autók piacán feltörekvő vállalatokkal szemben, miközben a gépkocsik iránti kereslet gyengült, ám ősztől napirendre került a belső égésű motorokkal nehezen teljesíthető környezetvédelmi szabványok enyhítése és a bevezetésük halasztása.

A kedvezőbb várakozások ellenére az idei év sem kecsegtet sok jóval, ugyanis a nyugati piacok meghódítására készülő kínai gyártók intenzív árversenybe kezdtek. A BYD Seagull nevű modelljét például akár egy csúcskategóriás robogó áráért is meg lehet már vásárolni, és bár egyelőre az ajánlat csak Kínára vonatkozik, már az Egyesült Államokban is fejtörést okoz a gyártók számára . Ott egyelőre leginkább arra kényszerülhetnek, hogy a jómódúaknak szánt drága második autók helyett a mindenki számára megfizethető elektromos modelleket részesítsék előnyben.

A BYD mindenesetre február óta 5 és 20 százalék közötti árcsökkentés mellett vezeti be a megújított modelljeit, és idén félmillió autót tervez külföldön értékesíteni, ami több mint kétszerese a tavalyi adatnak, jövőre pedig az egymilliós határ elérése lesz a cél. Mindezt az eladott autókon elérhető fajlagos haszon szűkülésének árán is vállalja a cég, az így kieső bevételt a növekvő eladások pótolják majd a tervek szerint.

Ennek következtében Kínában a következő években 40-ről 10 százalékra csökkenhet a külföldi márkák részesedése. Mindennek a realitása persze kérdéses, az elmúlt negyedévben a BYD az eladások 43 százalékos csökkenéséről volt kénytelen beszámolni az előző negyedévhez képest, így ismét a Tesla számít az elektromos autók legnagyobb értékesítőjének (igaz, a tavalyi első negyedévhez képest 13 százalékos növekedést mutatott fel a BYD 2024 elején). 

A német gyártók helyzetére visszatérve érdekes problémát vet fel a Spiegel napokban megjelent riportja, amely szerint az ottani segélyszervezet nem talál az igényeinek megfelelő ajánlatot a hazai gépkocsi-kínálatból. A szervezet évekkel ezelőtt elköteleződött a villanyautók mellett, ami eleinte a kedvezőbb üzemanyag- és szervizköltségek miatt kifizetődő is volt, ám a korábbi havi 60 euró alatti lízingdíjak helyett manapság 200-300 eurót is ki kell fizetni egy-egy gépkocsiért. Egyelőre a Volkswagen és a Smart gyártmányai helyett inkább a Renault és a Dacia típusait választják, de így sem járnak igazán jobban annál, mintha belsőégésű motorokkal szerelt autókat lízingelnének.

Az elektromos autók vásárlására van tehát igény az országban, ám az még a gazdagabbak kiváltsága, amire ráerősít, hogy a gyártók sem rukkoltak elő igazán vonzó termékekkel, és az azokat népszerűsítő kormányzati törekvések sem érték el a céljaikat. A legtöbb elektromos típus jóval drágább a hasonló paraméterekkel jellemezhető benzines vagy dízeles modelleknél, a legkisebb, legolcsóbb autók pedig eltűnőben vannak a piacról: a Volkswagen az E-Up gyártását némi bizonytalankodás után tavaly szüntette meg, a Smart elektromos változata a felszereltség bővülése mellett egyre drágul. Az elektromos járművek népszerűvé válása azonban Németországban is kétségtelen, megfelelő ár és hatótávolság esetén az autósok nagyjából fele szívesen választaná azokat.

A német kormány is élénken kampányol az elektromos mobilitás mellett, noha a villanyautók vásárlásához nyújtott hozzájárulását decemberben visszavonta, és a töltők, illetve a napelemes rendszerek létesítésére vonatkozó támogatási programját is törölte,

ugyanakkor a kormányzat célkitűzése szerint 2030-ra 15 millió elektromos autónak kellene forgalomba kerülni.

Ez a távlati elképzelés persze reménykeltő is lehet az ágazat szempontjából, ugyanis egyelőre nagyjából a cél tizedrészét sikerült elérni, de rövid távon az eladások további esése várható. A Német Autóipari Szövetség (VDA) előrejelzése szerint idén 14 százalékkal kevesebb gépkocsit értékesíthetnek. Ráadásul akik a közelmúltban vettek autót, meglehetősen kellemetlen helyzetbe kerültek az utóbbi hónapokban, a kereskedők ugyanis jókora kedvezményeket ajánlva próbálnak megszabadulni a készletektől, így a korábban birtokba vett gépkocsik értéke gyorsan olvadni kezdett. Az ágazatban jellemző árleszállítás a flottakezelőket is sajátos helyzetbe hozta, a Sixt autókölcsönző például azért vált meg a Tesláktól, mert a gyártó új autókra vonatkozó árengedményei miatt kétségessé vált a használt flottaautók majdani értékesíthetősége.

Ebben a helyzetben a hazaiakkal szemben a BYD és más kínai márkák sikerre számíthatnak a német piacon, amit elősegít az is, hogy látszólag már az uniós szintű politikában sem élvez olyan prioritást a villanyautózásra történő átállás, mint korábban, ezért az európai gyártók lassítottak az új elektromos modellek bevezetésének ütemén. Ha a kínaiak előbb adnak megfelelő ár mellett kellő technológiai fejlettségű autót a német vásárlóknak, az egyes autóipari vállalatvezetők szerint

vérfürdőhöz

vezethet az ágazatban, aminek már előjelei is mutatkoznak. A BYD például kiszorította a Volkswagent a 2024-es németországi labdarúgó Európa-bajnokság szponzorai közül, és számos német gyártó kényszerült leépítésekre is.

Egyes európai országok ráadásul – úgy, mint Magyarország, de ide tartozik a hagyományos autógyárairól jól ismert Olaszország is – az autóipar új, a villanyautózás tekintetében meghatározó szereplőinek odavonzásán igyekeznek, így egészen közel kerülhet a konkurencia a hezitáló német vállalatokhoz. Ezzel kapcsolatban már az ott dolgozók is megfogalmazták az aggályaikat:

Ha nekünk nem sikerül a legjobb elektromos autókat építeni, akkor majd a kínaiak fogják.

– fogalmazott Achim Dietrich, a ZF Friedrichshafen autóalkatrész-beszállító vállalat üzemi tanácsának elnöke.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagent már megfogták az európai autóipar új kihívóiAz élesedő piaci versenyben a Volkswagen már az elektromos autók gyártására átállított üzemeit érintő megszorításokat kénytelen meglépni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar elektromos autó kínai autó német autóipar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.