Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

Javult ugyan a német autóipar üzleti helyzetértékelése márciusban a müncheni Ifo konjunktúrakutató intézet jelentése szerint, az ágazat azonban csak reménykedhet, hogy maga mögött hagyhatja a 2023-ban tapasztalt mély visszaesést. Tavaly ugyanis erősen megkérdőjeleződött a németországi gyártók versenyképessége az elektromos autók piacán feltörekvő vállalatokkal szemben, miközben a gépkocsik iránti kereslet gyengült, ám ősztől napirendre került a belső égésű motorokkal nehezen teljesíthető környezetvédelmi szabványok enyhítése és a bevezetésük halasztása.

A kedvezőbb várakozások ellenére az idei év sem kecsegtet sok jóval, ugyanis a nyugati piacok meghódítására készülő kínai gyártók intenzív árversenybe kezdtek. A BYD Seagull nevű modelljét például akár egy csúcskategóriás robogó áráért is meg lehet már vásárolni, és bár egyelőre az ajánlat csak Kínára vonatkozik, már az Egyesült Államokban is fejtörést okoz a gyártók számára . Ott egyelőre leginkább arra kényszerülhetnek, hogy a jómódúaknak szánt drága második autók helyett a mindenki számára megfizethető elektromos modelleket részesítsék előnyben.

A BYD mindenesetre február óta 5 és 20 százalék közötti árcsökkentés mellett vezeti be a megújított modelljeit, és idén félmillió autót tervez külföldön értékesíteni, ami több mint kétszerese a tavalyi adatnak, jövőre pedig az egymilliós határ elérése lesz a cél. Mindezt az eladott autókon elérhető fajlagos haszon szűkülésének árán is vállalja a cég, az így kieső bevételt a növekvő eladások pótolják majd a tervek szerint.

Ennek következtében Kínában a következő években 40-ről 10 százalékra csökkenhet a külföldi márkák részesedése. Mindennek a realitása persze kérdéses, az elmúlt negyedévben a BYD az eladások 43 százalékos csökkenéséről volt kénytelen beszámolni az előző negyedévhez képest, így ismét a Tesla számít az elektromos autók legnagyobb értékesítőjének (igaz, a tavalyi első negyedévhez képest 13 százalékos növekedést mutatott fel a BYD 2024 elején). 

A német gyártók helyzetére visszatérve érdekes problémát vet fel a Spiegel napokban megjelent riportja, amely szerint az ottani segélyszervezet nem talál az igényeinek megfelelő ajánlatot a hazai gépkocsi-kínálatból. A szervezet évekkel ezelőtt elköteleződött a villanyautók mellett, ami eleinte a kedvezőbb üzemanyag- és szervizköltségek miatt kifizetődő is volt, ám a korábbi havi 60 euró alatti lízingdíjak helyett manapság 200-300 eurót is ki kell fizetni egy-egy gépkocsiért. Egyelőre a Volkswagen és a Smart gyártmányai helyett inkább a Renault és a Dacia típusait választják, de így sem járnak igazán jobban annál, mintha belsőégésű motorokkal szerelt autókat lízingelnének.

Az elektromos autók vásárlására van tehát igény az országban, ám az még a gazdagabbak kiváltsága, amire ráerősít, hogy a gyártók sem rukkoltak elő igazán vonzó termékekkel, és az azokat népszerűsítő kormányzati törekvések sem érték el a céljaikat. A legtöbb elektromos típus jóval drágább a hasonló paraméterekkel jellemezhető benzines vagy dízeles modelleknél, a legkisebb, legolcsóbb autók pedig eltűnőben vannak a piacról: a Volkswagen az E-Up gyártását némi bizonytalankodás után tavaly szüntette meg, a Smart elektromos változata a felszereltség bővülése mellett egyre drágul. Az elektromos járművek népszerűvé válása azonban Németországban is kétségtelen, megfelelő ár és hatótávolság esetén az autósok nagyjából fele szívesen választaná azokat.

A német kormány is élénken kampányol az elektromos mobilitás mellett, noha a villanyautók vásárlásához nyújtott hozzájárulását decemberben visszavonta, és a töltők, illetve a napelemes rendszerek létesítésére vonatkozó támogatási programját is törölte,

ugyanakkor a kormányzat célkitűzése szerint 2030-ra 15 millió elektromos autónak kellene forgalomba kerülni.

Ez a távlati elképzelés persze reménykeltő is lehet az ágazat szempontjából, ugyanis egyelőre nagyjából a cél tizedrészét sikerült elérni, de rövid távon az eladások további esése várható. A Német Autóipari Szövetség (VDA) előrejelzése szerint idén 14 százalékkal kevesebb gépkocsit értékesíthetnek. Ráadásul akik a közelmúltban vettek autót, meglehetősen kellemetlen helyzetbe kerültek az utóbbi hónapokban, a kereskedők ugyanis jókora kedvezményeket ajánlva próbálnak megszabadulni a készletektől, így a korábban birtokba vett gépkocsik értéke gyorsan olvadni kezdett. Az ágazatban jellemző árleszállítás a flottakezelőket is sajátos helyzetbe hozta, a Sixt autókölcsönző például azért vált meg a Tesláktól, mert a gyártó új autókra vonatkozó árengedményei miatt kétségessé vált a használt flottaautók majdani értékesíthetősége.

Ebben a helyzetben a hazaiakkal szemben a BYD és más kínai márkák sikerre számíthatnak a német piacon, amit elősegít az is, hogy látszólag már az uniós szintű politikában sem élvez olyan prioritást a villanyautózásra történő átállás, mint korábban, ezért az európai gyártók lassítottak az új elektromos modellek bevezetésének ütemén. Ha a kínaiak előbb adnak megfelelő ár mellett kellő technológiai fejlettségű autót a német vásárlóknak, az egyes autóipari vállalatvezetők szerint

vérfürdőhöz

vezethet az ágazatban, aminek már előjelei is mutatkoznak. A BYD például kiszorította a Volkswagent a 2024-es németországi labdarúgó Európa-bajnokság szponzorai közül, és számos német gyártó kényszerült leépítésekre is.

Egyes európai országok ráadásul – úgy, mint Magyarország, de ide tartozik a hagyományos autógyárairól jól ismert Olaszország is – az autóipar új, a villanyautózás tekintetében meghatározó szereplőinek odavonzásán igyekeznek, így egészen közel kerülhet a konkurencia a hezitáló német vállalatokhoz. Ezzel kapcsolatban már az ott dolgozók is megfogalmazták az aggályaikat:

Ha nekünk nem sikerül a legjobb elektromos autókat építeni, akkor majd a kínaiak fogják.

– fogalmazott Achim Dietrich, a ZF Friedrichshafen autóalkatrész-beszállító vállalat üzemi tanácsának elnöke.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagent már megfogták az európai autóipar új kihívóiAz élesedő piaci versenyben a Volkswagen már az elektromos autók gyártására átállított üzemeit érintő megszorításokat kénytelen meglépni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar elektromos autó kínai autó német autóipar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Hajdu Miklós
2025. március 18. 16:55 Közélet, Vállalat

Nem fekszik az árrésstop a CBA-nak sem, amelynek általában próbál kedvezni a kormány

A kormány is látja, hogy megint főleg a kisboltokat hozta nehéz helyzetbe.

Hajdu Miklós
2025. március 18. 12:35 Vállalat

Mi még alig érezzük, de eléggé zsugorodik az Audi

A 2020-as évek eddig egyértelműen az európai termelés leépítéséről szólnak.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.

Mészáros R. Tamás
2025. március 17. 15:22 Vállalat, Világ

Szárnyalnak a védelmi ipari részvények az európai fegyverkezés híreire

A Rheinmetall, a Thales, a Leonardo, a Dassault és a Safran is az idei év legjobb befektetései között van.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.