Hírlevél feliratkozás
Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

A szerző a CIB Bank elemzője. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.

Az elmúlt bő két évben már megszokhattuk, hogy a magyar gazdaság folyamatosan valamilyen kihívással küzd. A közelmúltban átéltünk egy elhúzódó recessziót, egy rég nem látott inflációs krízist, a külső egyensúlyunk teljes felborulását, de a saját bőrünkön tapasztalhattuk a költségvetés szorult helyzetének, valamint egy hirtelen árfolyam-leértékelődésnek a hatását is. Sőt, ma már a munkaerőpiacra is beszivárgott a gazdaság teljesítményének visszaesése, hiszen szűk két év leforgása alatt harmadával nőtt a munkanélküliek száma. Ez idő alatt a bruttó államadósság összege is több mint 30 százalékkal ugrott meg.

Ennek ellenére az egyensúlyi indikátorok közül egyedüliként az államadósság-ráta (államadósság/GDP) tudott folyamatosan javulni. A COVID-válság idején 80 százalék fölé ugró mutató 73,5 százalékra korrigált. Ennek az okát viszont elsődlegesen a nevezőben kell keresni (GDP-deflátor). Annak ellenére, hogy az elmúlt négy évben egyszer sem sikerült az éves költségvetési hiányt 6 százalék alá mérsékelni, 2021-2022-ben a jelentős GDP-növekedés tudta ellensúlyozni a nagymértékű deficitet, míg tavaly a 17,6 százalékos infláció segített ennek a folyamatnak a megőrzésében.

Ugyanakkor ez a csökkenő trend ebben az évben még a legoptimistább forgatókönyv szerint is minimum elakadhat, de jóval valószínűbb, hogy akár vissza is fordulhat, holott az Alaptörvényben foglaltak szerint az adósságráta csökkentésének biztosítása törvényi kötelessége a mindenkori kormánynak.

Ha az adósság elengedését vagy átütemezését nem számítjuk, akkor alapvetően négyféleképpen lehet csökkeneti az államadósság/GDP mutatót.

  • A legkézenfekvőbb megoldás természetesen a többletes büdzsé elérése,
  • emellett pedig ki lehet növekedni,
  • el lehet inflálni,
  • vagy ha viszonylag nagy az államadósságon belül a devizában denominált hitelek aránya, akkor a saját árfolyam erősítésével le lehet azt értékelni.

Az idei évre vonatkozóan viszont nagyon nehéz olyan makropályát felrajzolni az említett négy változóból, ami az államadósság-ráta csökkenését eredményezné év végére.

A magyar gazdaság jóval nehezebben talál magára, mint korábban vártuk: az elmúlt hat negyedévben mindössze egyszer tudott növekedést produkálni. Ráadásul az év eleje óta beérkező adatok is arról adnak tanúbizonyságot, hogy hosszú és elhúzódó kilábalás vár ránk. A reálbérek emelkedése, a finanszírozási költségek csökkenése, az EU-források beáramlása, valamint a bizalom fokozatos helyreállása támogathatja a belső kereslet élénkülését, de ezt a külpiacok gyengélkedése egyértelműen fékezheti. Ez a fajta kettősség pedig korlátozza a gazdaság gyors helyreállását, így idénre jelenleg nagyon nehéz elképzelni 2-2,5 százalék közötti növekedést meghaladó bővülést.

A magas infláció kevés pozitív hozadéka közé tartozik, hogy segít mérsékelni az adósságrátát, azonban idén ez sem lesz annyira támogató. Bár az első negyedéves 4 százalék alatti inflációs rátákat rövid időn belül magunk mögött hagyjuk, és év végére 5 százalék fölé ugorhat a pénzromlási ütem mértéke, az éves átlag így is „csak” 4,3 százalék körül alakulhat.

Bár korábban a kormány előszeretettel hangsúlyozta, hogy sérülékenységünk és kitettségünk jócskán csökkent annak köszönhetően, hogy a 2010-es években érdemben mérséklődött az államadósságon belül a devizaadósság mértéke, mára már ez a tendencia a múlté. Az utóbbi években jóval többször kellett devizakötvény-kibocsátásokkal élni, melynek következtében meglehetősen közel kerültünk a törvényben maximált 30 százalékos határhoz a teljes adósságon belüli devizaadósságot illetően. Így négy év alatt megduplázódott az arány.

Emiatt pedig egyre nő a szerepe a devizapiaci folyamatoknak az államadósság-ráta alakulásának szempontjából is. Bár népszerű instrumentumoknak számítottak az elmúlt években az eurós kibocsátások mellett a dollárkötvények, a kínai renminbiben denominált pandakötvények vagy akár a jenes szamurájkötvények, mivel ezeket azonnal euróra cseréli az Államadósság Kezelő Központ, valójában csak eurós kitettségünk áll fenn.

Ugyanakkor a közös európai devizával szemben sem állunk jelenleg túl fényesen. Tavaly év végén az euró/forint-kurzus 383-as szinten állt, ehhez képest a mostani 395 környéki árfolyam egyáltalán nem segít a vizsgált mutató leszorításában. Az eddigi 3 százalékos leértékelődés kapásból 0,9 százalékkal dobná meg az államadósság-rátát, minden más változatlansága mellett. Bár mi nem tartozunk a jelentős forintgyengülést prognosztizálók közé, kevés esély mutatkozik arra, hogy a tavalyi záróárfolyamhoz képest a forint érdemben erősödjön az euróval szemben.

A legnagyobb probléma azonban a költségvetés helyzete,

amely tavaly is teljesen elszállt, a központi büdzsé éves kumulált eredményszemléletű hiánya elérte a GDP 6,7 százalékát. A jelenlegi tervek szerint ezt idén 4,5 százalékra akarják mérsékelni, ami igencsak impozáns cél, különösen annak fényében, hogy az első negyedévben felhalmozott deficit mértéke 2300 milliárd fölé ugrott, ami a már megemelt, közel 4000 milliárd forintos pénzforgalmi hiánytervnek is majdnem 60 százalékát teszi ki.

A költségvetést bevételi oldalon egyértelműen az áfabevételek elmaradása hozza nehéz helyzetbe, míg kiadási oldalon elsősorban a megugró kamatkiadások okoznak problémát. Egy ilyen makrogazdasági környezetben, ahol a gazdaság éppen csak jön ki egy elhúzódó válságból, nagyon nehéz egy lépésben több mint két százalékponttal mérsékelni az éves deficitet. Ehhez a már bejelentett 675 milliárd forintnyi beruházáselhalasztás nem lesz elegendő, míg egy esetleges megszorító intézkedési csomag bevezetése akár közvetlenül, akár közvetetten érintené a háztartásokat, még tovább odázná a fogyasztás, így az áfabevételek helyreállását.

De ha még el is fogadjuk a 3982 milliárd forintos kormányzati hiánytervet, és a forint gyengülésével sem számolunk, az általunk várt növekedési (2,25%) és inflációs pálya (4,3%) még így is 73,9 százalékos adósságrátát eredményezne év végére.

Nyilvánvaló, hogy az ÁKK-nak van néhány tized százalékpontnyi mozgástere az év végén a likvid tartalékai felhasználásával, sőt akár a két ünnep közötti illikvid devizapiaci kereskedésben a forintárfolyamon is lehet alakítani a mutató javítása érdekében. Mi azonban úgy gondoljuk, hogy a kedvező – az államadósságráta-csökkenését lehetővé tévő – forgatókönyv megvalósulásának jelenleg rendkívül kicsi az esélye.

A legnagyobb rizikót a hiánycél tartásában látjuk, de ha a domináns kockázatokat azonosítjuk a növekedési, inflációs vagy árfolyam vonatkozásában, akkor azok is (kisebb növekedés, alacsonyabb infláció, gyengébb árfolyam) inkább a magasabb adósságráta irányába mutatnak.

A központi büdzsé esetében pedig korántsem számítunk arra, hogy a kormány képes lesz tartani magát a már megemelt hiánycélhoz. Bár a tavalyihoz hasonló mértékű elcsúszás most nincs benne a rendszerben, véleményünk szerint sokkal reálisabb egy 5 százalékot meghaladó évesített eredményszemléletű költségvetési deficit, ami nyilvánvalóan magasabb finanszírozási igényt is jelent.

De nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

EU-s összevetésben Magyarország valamelyest az átlag alatt helyezkedik el, de a környező országokhoz viszonyítva nálunk a legmagasabb a GDP-hez viszonyított államadósság, ez pedig nagyban hozzájárul a rosszabb kockázati megítélésünkhöz is.

Önmagában a magas adósságszint alacsony kamatkörnyezet mellett még nem jelent olyan nagy problémát, azonban az elmúlt évek eseményei (emelkedő kamatkörnyezet) ismét rávilágítottak a magasan ragadó államadósságból fakadó sérülékenységre.

Tavaly a jelentős mértékű finanszírozási szükséglet párosulva a rendkívül magas kamatkörnyezettel azt eredményezte, hogy Magyarország GDP-arányos kamatkiadása 4,3 százalékra emelkedett, ami toronymagasan a legnagyobb volt az egész EU-n belül. A régiós versenytársak esetében ez az érték 1-2 százalék között alakult, de még a korábban adósságválságba kerülő görög és olasz kamatteher sem éri el az ottani GDP 4 százalékát. Azt gondolom, nem kell részletezni, hogy mekkora hátrány és milyen korlátozó tényező a felzárkózásban az, hogy a magyar költségvetés az éves GDP ekkora hányadát kénytelen a felvett hitelek kamatainak visszafizetésére fordítani. Ebben pedig az EU-rekorder kamatok mellett nagy szerepe van az adósságállomány mértékének is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMekkora gond a magyar államadósság?Magyarország a térségünk legnagyobb arányú és legköltségesebb államadósságával kerül bele az egyébként is sok turbulenciával járó gazdaságszerkezeti és geopolitikai átmenetbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzt mondják a magyarok, hogy nem adnak kölcsön az államnak, de a tárcájukhoz nyúlva megváltozik a véleményükA bizalom hiánya miatt nem adnának pénzt az államnak. A júniusi állampapírvásárlási adatok viszont másról árulkodnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokat költött gazdasági terjeszkedésre a kormány, aztán jött az energiaválságMindig is többet költött a Fidesz-kormány gazdasági ügyekre az uniós átlagnál, majd ezt tovább növelte az energiaárak elszállása. Az államadósság terhe már szintén kiemelkedővé vált.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz államadósság Államadósság Kezelő Központ forint euró árfolyam infláció költségvetés költségvetési hiány Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Kiss Péter
2024. július 21. 04:56 Pénz

Mire számíthatnak a szárnyalás után a befektetők a második félévben?

Meglepően jó eredményeket hozott az első félév a tőkepiacokon, most érdemes megnézni, hogy mi várható az év második félévében.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.