Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Az állami kezességvállalás ideális esetben jó stimuláló módszere a vállalati beruházásoknak, mert a cégek olcsóbban juthatnak hitelhez. Ilyenkor egy harmadik fél, jelen esetben egy állami hátterű szervezet kezeskedik azért, hogy a bank visszakapja a pénzét, ha a vállalkozás nem tudná azt kifizetni, vagyis a hitelkockázatot a kezes veszi át.

Ha időközben csődbe megy a cég, vagy bármilyen más oknál fogva nem tudja visszafizetni a – például gyárbővítéshez kapott – hitelét, akkor kezesként az állam fizet, így ezeket az összegeket a költségvetési kiadásokban is fel kell tüntetni.

Megnéztük ezeket az adatokat, és kiderült, hogy az elmúlt hét évben összesen közel 150 milliárd forintot kellett az állami hitelgarancia programok után kifizetnie a magyar államnak. Ezt mutatja be az alábbi ábra a kezességvállaló állami szereplőkre lebontva (a 2023-as adat még tervezet volt cikkünk írásakor). Jól látszik, hogy 2022-ben nagy ugrás volt az összegben, hiszen az gyakorlatilag megduplázódott 2021-hez képest, de a 2023-as 40 milliárd forint is jelentős éves növekedést takar.

Ebben persze az Európa rekorder magyar inflációs hullámnak nagy szerepe volt, de a növekedés a pénzromlás mértékét is meghaladta mindkét évben, 2022-ben jelentősen.

A költségvetési kiadások összességéhez mérten mindez nem nagy összeg, még 2023-ban is csak 0,1 százalék volt, ebből a szempontból sokkal inkább az a figyelemre méltó, hogy az elmúlt években az arány gyorsan emelkedik, 2018-hoz képest már több mint a másfélszeresére nőtt.

A költségvetésnek főként állami szervezetek hitelnyújtása miatt kell kezességet vállalnia, majd a bebukott hitelek után fizetnie, nem például a fészekrakó vagy babaváró programok miatt. Utóbbiak csak évi pár százmillió forintot emésztenek fel. Külön érdekes jelenség, hogy a nagy erőkkel kommunikált családbarát elköteleződés ellenére nem hogy növekedne, de még

nominálisan csökken is a családi lakásszerzéshez kapcsolódó állami garanciavállalás összesített költsége.

A hitelgaranciák nagy része mögött öt nagy intézmény áll, ezek közül az Eximbanknál és a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) a saját eszközértékhez képest csak elenyésző a garanciavállalások költsége. A másik három állami intézménynél viszont ez az arány igen magas, 7-22 százalék között van, vagyis egyszerűen fogalmazva ezek a szervezetek már a teljes pénzügyi vagyonuk ötöd-tizennegyed részét állami támogatásként kapják. Ez a három szervezet meglehetősen eltérő tevékenységet végez, ezért nem is kezeljük egyben őket. Az alábbiakban egyesével mutatjuk be, hogy rajtuk keresztül mire mennek el az állami tízmilliárdok.

Garantiqa Hitelgarancia Zrt. – az Európa rekorder

Ez a cég a kis és közepes vállalkozások (kkv-k) hitelezését segíti kezességvállalással, a magyar állam által biztosított, vagy az uniós Európai Beruházási Alap COSME nevű programjának keretében nyújtott viszontgaranciával. Előbbi 85, utóbbi 50 százalékban biztosítja a Garantiqát.

A kkv-k szinte minden jelentősebb magyarországi banknál felvett hitelhez igénybe tudják venni ezt a segítséget. Az intézménynek egyébként 43 tulajdonosa van, de ebből a magyar állam és az állami MFB Bank 81 százalékos részesedéssel rendelkezik

A Garantiqa 2022 végére összesen már 2,5 ezer milliárd forint hitelhez biztosított garanciát, és egyetlen év alatt félezer milliárd forint volt a növekedés. Ehhez mérten nem volt jelentős a 2022-es 24 milliárd forint, amit a nem teljesítő hitelek után kifizettek, hiszen ez a kihelyezett hitelek összegének egy százalékát sem érte el.

Ez még annak fényében sem jelentős, hogy érdekes módon Európában Magyarországon a legnagyobb az intézményi kezességvállalás a kkv-knál. A Garantiqa honlapja legalábbis kiemeli, hogy a Garanciaszervezetek Európai Szövetsége (AECM)  szerint Magyarországon 4,4 százalékos a garanciák GDP-hez mért értéke, szemben az európai ACEM országok 1,4 százalékos arányával. A második helyen álló Franciaországban 3,9 százalék az arány, Portugáliában pedig 3,4 százalék. Igaz, a 0,2 százalékos Hollandiában vagy a 0,4 százalékos Észtországban erre joggal mondhatják, hogy náluk sokkal jobb a helyzet, mert tisztán piaci alapon is működik a kkv-k finanszírozása.

Magyarországon ezzel szemben

a magas kamatok és a gyakran váratlanul ingadozó forint-euró árfolyam miatt eleve nem is nagyon működhetne a kkv-k hitelezése állami szerepvállalás nélkül.

Ha már szerepvállalás, akkor a garanciavállalás egyébként sok szempontból jobb, mint a direkt támogatás, mert egyrészt olcsóbb megoldás, másrészt megmarad a hitelbírálat piaci alapú rendszere, ami sokkal inkább racionális határok között tarthatja a lehetőségeket, mint az állami pályázatoknál.

MEHIB Zrt. – az eltűnő bevétel mellett növekvő szervezet

A MEHIB-en keresztül a magyar exportőröket segíti az állam egyrészt azzal, hogy a vásárlóknak biztosított hitelt biztosíthatják, vagy biztosítást köthetnek az exportőrök arra, hogy a szerződésben vállalat bevételhez biztosan hozzájussanak. Ez a tevékenység viszont erősen visszaesett, 2021-ben még 8 milliárd forint volt a biztosítási díjbevétel, 2022-ben azonban már csak 820 millió, amihez 1,6 milliárd forintos igazgatási költség társult.

Bérekre és egyebekre közel kétszer annyit költ a biztosító, mint amennyi biztosítási díjat beszed,

de még a tizedére zuhanó biztosítási bevétel sem gátolta meg abban, hogy 121-ről 128 fősre bővítse a szervezetét. Ezekhez a körülményekhez képest a 2022-es 244 milliós kárkifizetés nagyon soknak tűnik.

Az adatokkal kapcsolatos kérdéseinkre a cégtől nem kaptunk választ.

A beszámoló szerint mindenesetre három nagy szerződés lejárta állt a visszaesés hátterében: egy 4 milliárd forintos srí-lankai, egy 2,9 milliárd forintos zöld-foki-szigeteki, illetve egy 723 millió forintos ghánai projekté.

Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány – ahol minden hatodik hitel bukik

Ez az Agrárminisztérium tulajdonában álló szervezet agrár- és vidékfejlesztési célú projekthitelekhez nyújt kezességet állami támogatással vagy piaci alapon. Náluk igényelhető ezen kívül az Agrár Széchenyi Kártya is, amely 0,5-50 millió forint hitelt biztosít. A működést az uniós COSEM viszontgarancia-program is segíti.

Az alapítvány 2021-ben még 1,3 milliárd forint nyereséggel zárt, 2022-ben azonban 338 millió forint veszteséget könyvelt el. Utóbbi év végén a 440 milliárd forintos kezességvállalási állomány 16 százaléka volt nem teljesítő, ami nagyon magas arány. Ennél a szervezetnél minden hatodik forint hitel olyan adóshoz jutott, amelynek fizetési nehézsége keletkezett. A konstrukciónak persze lényegi eleme, hogy a piaci alapon hitelképtelen, kisebb vagy nem jól teljesítő agrárvállalkozások is tőkéhez jussanak, ám ezek a számok már felvetik a kérdést, hogy elég hatékony-e ez a támogatási rendszer, és megfelelő-e a hitelképesség szűrése. Az arányokban szerepet játszhattak az erőltetett ütemű agrárhitelek, amelyekhez nem sok feltételnek kell megfelelni, ezen a területen a kormány még a gazdaság lassulásakor is erősen nyomta a gázt.

Ez a cég sem válaszolt a kérdéseinkre.

Az alapítvány egyébként korábban még állami garancia nélkül is adott hitelbiztosítást, de most már csak állami (85-90 százalékos), illetve uniós (EIF, 50 százalékos)  viszontgaranciával dolgozik. Erre jó oka lehet, hiszen 2021 és 2022 között háromszorosára nőtt a nem teljesítő állománya. Ki is emelik, hogy ebben az állami hitelmoratórium fő szerepet játszott.

Elég pikáns egyébként, hogy

az állami pénzügyi szervezetek a beszámolóikban több esetben a szektort sújtó állami intézkedésekkel indokolják a mutatóik romlását.

A fent említett EIF pedig azért van kulcsszerepben, mert azon kevés uniós forrás egyike, amelyet Magyarország számára nem függesztettek fel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány exim garantiqa hitelgarancia hitelgarancia költségvetés mehib Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.