Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. augusztus 5. 11:30 Vállalat

Hogyan lehet 500 milliárdos profitja a Molnak, ha 480-ért adta az üzemanyagot?

Hatalmasat nyert a Mol az európai szintű üzemanyaghiányon, de még nagyobbat azon, hogy finomítói jelentős részben orosz olajat használnak. A társaság ma közzétett beszámolója szerint úgy sikerült az első félévben mintegy 580 milliárd forintos adózás előtti nyereséget összehozni, hogy közben csak a magyar árszabályozáson és rendkívüli adókon közel 200 milliárd forintot bukott a csoport. Ezt a veszteséget azonban messze túlkompenzálta a finomítók nyeresége.

Hatalmas rekord

„A második negyedév kiemelkedően jó teljesítményét az extrém mértékű motorbenzin és dízeltermék-árfolyam-emelkedések, valamint az Oroszországgal szembeni szankciókat követő kiszélesedő Ural spread miatt kedvező finomítói makrokörnyezetnek köszönhette.”

Minden bizonnyal ez az egyik legfontosabb mondat a Mol pénteken közzétett első féléves gyorsjelentésében. A beszámoló készítői ugyanis ezzel az egy mondattal tömören összefoglalták, hogyan hozhatott össze rekordnyereséget a második negyedévben a csoport, annak ellenére is, hogy legfontosabb piacain nem adhatta annyiért az üzemanyagot a kutakon, amennyiért akarta.

A bevezetőben említett 580 milliárd forintos nyereség nagy része ugyanis a második negyedévben jött össze. Így nem meglepő módon ez a három hónap volt a Mol történetének eddigi legerősebb negyedéve.

Ugyanezt mutatják az adatok, ha az ágazati szereplők által jobban figyelt úgynevezett tisztított EBITDA-t (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményét) nézzük. Ezen a soron 484 milliárdos nyereséget mutatott ki a csoport, amely közel duplája az egy évvel és négyszerese a két évvel korábbinak.

Ez a hatalmas rekord pedig jelentős részben a finomítói tevékenységnek köszönhető. Ez utóbbi úgy is rengeteg nyereséget termelt volna, ha a Mol nem elsősorban orosz olajat használ. Az európai szintű túlkereslet ugyanis hihetetlen ütemben drágította a benzint és különösen a dízelt. Emiatt pedig még a nyugati típusú nyersolaj és a kész, finomított üzemanyagok ára közötti különbség is mindenhol sokszorosára emelkedett. A Molnál pedig még erre jött rá az a haszon, hogy a csoport nagyrészt nem nyugati, hanem a háború kitörése óta annál sokkal olcsóbb orosz olajat használ.

Négy-ötszörös árrés

A Mol korábban havi bontásban közölte, hogy mekkora árréssel működik a finomítói tevékenysége, azaz nagyon leegyszerűsítve mennyi hasznot ér el azon, hogy egy hordónyi olajból feldolgozott termékeket (benzint, dízelt, vegyipari alapanyagokat) állít elő. Az elmúlt években ez nagyjából 1 és 9 dollár között mozgott. A háború kitörését követően márciusban azonban hirtelen közel 35 dollárra, tehát a korábbi csúcs nagyjából négyszeresére ugrott.

A Mol ezt követően felfüggesztette a havi adatközlést, arra hivatkozva, hogy „a jelenlegi piaci környezetben a finomítói árrés kevésbé reprezentálja a tényleges eredményeket”. Ez az adat így már a mostani gyorsjelentésükbe sem került bele. A korábbi mutató helyett egy olyan árrést közöltek, amely a nyugati típusú Brent olajhoz viszonyítja a finomított termékeik árát, tehát kiszűri annak hatását, hogy a Mol jellemzően olcsó orosz olajat használ.

Egyrészt azonban az árrés így is hatalmasat emelkedett, másrészt ebből az adatból nagyjából meg lehet becsülni, hogy mennyit keresett ténylegesen egy hordónyi olaj finomításán a csoport.

Ahogy a fenti ábrán is látható, a nyugati, Brent típusú olaj alapján számolt árrés is a megszokott szint nyolc-tízszeresére ugrott a második negyedévben. Ez azokkal az általános ágazati folyamatokkal magyarázható, amelyeket már említettünk: a benzin és a dízel iránti túlkereslet megnövelte a nyersolaj és a kész üzemanyagok ára közötti különbséget.

A Mol tehát akkor is sokkal többet nyert volna a megszokottnál a finomítói tevékenységén, ha drágább nyugati, és nem orosz olajat használ. Erre az amúgy is nagyobb haszonra jött rá az orosz olaj árelőnye, amely a háború kirobbanása óta tényleg hatalmas lett.

A Mol jelentésében ezt az árelőnyt is közli, és amint a grafikonon látható, a korábban a Brent árával együtt mozgó orosz típusú Ural olaj a második negyedévben durván 35 dollárral volt olcsóbb, mint a nyugati típusú energiahordozó. Az előző negyedévekben ennek az árkülönbözetnek és a Brent alapján számolt árrésnek az összege nagyjából kiadta a Mol tényleges finomítói árrését. Ez azt jelenti, hogy

a Mol finomítói haszna a megszokott hordónkénti 1-9 dollár helyett akár az 50 dollárt is meghaladhatta.

Valószínűleg azonban ez némileg túlzó becslés, hiszen – ahogy erre Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője felhívta lapunk figyelmét – a Mol sem csak orosz olajat használ. Éppen ezért valószínűleg reálisabb képet mutat, ha Ural árelőnyt csak kétharmad részben vesszük figyelembe. Az árrés azonban így is 40 dollár körül alakulhatott*Ez a Brent alapú árrés és a Brent-Ural közötti árkülönbség kétharmadáénak az összege.

Az ezen a tevékenységen elért nyereség így még az árkorlátozások veszteségét is masszívan túlkompenzálta. A Mol egyébként utóbbiról azt írta a gyorsjelentésében, hogy

az üzemanyagár-szabályozás és a rendkívüli adók becsült hatása megközelítőleg 640 millió dollárt tett ki 2022 első félévében, amelynek 90 százaléka magyarországi működést érintette.

A 640 millió dollár nagyjából 220 milliárd forint, így a 480-as hatósági ár és a többletadók durván 200 milliárdot vihettek el. Ez pedig a harmadik negyedévben minden bizonnyal emelkedni fog. A Molnak ugyanis már eddig is be kellett fizetnie az államkasszába az olcsó orosz olajon elért hasznának negyedét, ez a befizetési arány azonban augusztus 1-jétől 40 százalékra nőtt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat árrés benzinárstop háború Mol nyereség szankciók ural üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.

Hajdu Miklós
2024. december 9. 05:20 Adat

Lengyelek, románok, bolgárok százezrei léptek a magyarok elé a jövedelmi ranglétrán

Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.