Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 25. 04:39 Közélet

Saját farkába harap a magyar modell, ennek tünete, hogy nem fogyasztunk

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az elmúlt hetekben szokatlan bűnbakot talált az ország gyenge gazdasági teljesítményére: több nyilatkozatában is arra panaszkodott, hogy hiába nőnek a reálbérek, a fogyasztók a kormány minden igyekezete ellenére sem hajlandók eleget fogyasztani, a vállalatok pedig beruházni.

Gólok és öngólok

A fogyasztás lanyha szintjének okait illetően a sajtó és elemzői szféra is számos olyan jelenséget azonosított, amelyek részben magyarázzák a jelenséget. Egyrészt az emberek (nemcsak itthon, hanem Európa-szerte) a koronavírus-járvány és a 2021–2022-es energiaválság alatt megcsappant megtakarításaik visszaépítésére, hiteltörlesztésre, tartalékolásra összpontosítanak a fogyasztás helyett.

Másrészt a kormány egyes gazdaságpolitikai lépéseivel maga is tevékenyen tesz a fogyasztás korlátozásáért. 

  • A Fidesz népszerűségének fenntartását célzó, a választások előtti osztogatással megspékelt prociklikus gazdaságpolitika miatt az infláció mértéke már 2017 óta kiemelkedik az uniós átlagból, emiatt a hazai lakosságot kiemelkedő árcédula-sokk érte az elmúlt években.
  • A magas infláció letörése magas kamatokat követelt, amelyek növelik a lakosság adósságterheit, és visszafogják a fogyasztási és beruházási hajlandóságot.
  • A folyamatos háborús riogatás növeli a társadalom bizonytalanságérzetét, ami tovább ösztönzi a tartalékolást, illetve a külföldi vagyonmenekítést.
  • A kormány célzott beavatkozásaival (például családtámogatás, lakossági állampapírok magas hozama, adókedvezmények, nem progresszív adórendszer) elsősorban a felső-középosztályt támogatja. Az uniós átlaghoz való bérfelzárkózás leginkább a társadalom felső 30 százaléka esetében jellemző, amelynek tagjai magasabb jövedelmük kisebb részét költik fogyasztásra, fogyasztásuk nagyobb részét tudják külföldön bonyolítani (más szóval telik nyaralásra és online shoppingra), továbbá megengedhetik maguknak a pénzügyi tudatosságot és a tartalékképzést.

A részben az ágazatok tulajdonviszonyainak átalakítását és a külföldi tulajdoni arány csökkentését, részben a költségvetési lyuk befoltozását célzó kiskereskedelmi és pénzügyi különadók növelik a hazai árszintet. Ez egyrészt visszafogja a fogyasztást, másrészt – mint Nagy Márton gyakran panaszkodik rá – a pénzügyileg kevésbé sanyargatott, ráadásul a nagyobb piac kiszolgálása miatt eleve árversenyelőnyben lévő külföldi online kereskedők felé tereli a fogyasztókat.

További miniszteri magyarázat a gyenge fogyasztásra, hogy ennél fontosabb cél a magyarok számára a lakásszerzés. Az ingatlanpiaci keresletet a kormány maga is növeli lakástámogatási politikájával, a kínálatot viszont korlátozza, hogy a baráti építőipar kapacitásait lekötik a politikai finanszírozást szolgáló, pazarló nagyberuházások. Ha stadion– és irodaház-építéssel kockázatmentesen lehet 30–50 százalékos hasznot realizálni, kevésbé éri meg lakóingatlant fejleszteni.

Keleti modell

Bár hazai közgazdászok jó pár éve hangoztatják, hogy az autóipari beruházásokra való túlzott támaszkodás kockázatos és felzárkózási szempontból sem különösen jó stratégia, a kormány az utóbbi években mégis kiemelten támogatta az ország autóipari függését növelő beruházásokat, ami a szektor (remélhetőleg csak ciklikus) visszaesése miatt megbosszulta magát.

Külön ironikus, hogy miközben Nagy Márton a fogyasztás alacsony szintjén lamentál, Németh Zsolt, a parlament külügyi bizottságának elnöke és a Fidesz atlantista szekciójának utolsó mohikánja Magyarország „keleti fejlődési útjáról” elmélkedett.

A kormány által gyakran példaként beállított kelet-ázsiai gazdaságokban, mindenekelőtt Kínában a fogyasztás szintje tartósan alacsony, miután a „keleti fejlődési modell” alapeleme a beruházások priorizálása és az ezzel járó pénzügyi represszió. Ennek egyes jellemzői Magyarországon is tetten érhetők. 

  • Az állam többek között a munkajogok gyengítésével próbálja növelni a „versenyképességet”, ami hozzájárul a jövedelmek GDP-arányos értékének csökkenéséhez. 
  • A „lustaságra ösztönző” szociális rendszert alulfinanszírozza, ami növeli a lakosság megtakarítási hajlandóságát (ha nem lehet bízni az állami oktatásban és egészségügyben, akkor fel kell készülni a jelentős váratlan kiadásokra).
  • Az állam és a pénzügyi szektor forrásait a kiemelt ipari szektorok finanszírozása felé tereli, ami rontja a lakosság és a nem támogatott ágazatokban tevékenykedő vállalatok pénzügyi kondícióit.

A keleti modell negatív elemeivel való hasonlóság mellett annak pozitív jelenségei már jóval kevésbé köszönnek vissza hazánkban. Az ázsiai felemelkedés alapvető eleme volt például az oktatási ráfordítás növelése és a minőségi közoktatási rendszer kialakítása, miközben a magyar politika pont ezzel ellentétes utat jár, csökkenő ráfordítás, és a világszínvonalhoz való felzárkózás helyett a múlt eszközrendszerét és a kormány ideológiai üzeneteit priorizáló tanterv jellemzi.

Nem jobb a helyzet a felsőoktatásban sem, ahol az eleve alulfinanszírozott szektort az elmúlt években az egyetemi autonómia aláásását célzó kormányzati intézkedések és az európai kutatói hálózatokhoz való hozzáférés ehhez köthető csorbulása rontották a kilátásokat. Azt a magyar gazdaságpolitika Széchenyi István révén már közel kétszáz évvel ezelőtt felismerte, hogy a nemzet ereje – és gazdasági konjunktúrája – a „kiművelt emberfők sokaságában rejlik”, ám a Fidesz gazdaság- és társadalompolitikája inkább közepesen képzett, mérsékelt fogyasztási potenciállal bíró munkások nevelését priorizálja.

A külföldi beruházások alacsony hozadékát és a magyar munkaerő (ebből fakadóan) gyenge termelékenységét nemrég a Magyar Nemzeti Bank is kiemelte mint a fogyasztás alacsony szintjét magyarázó tényezőt.

A vendégmunkások nem fogyasztanak

Sajátos eleme a kormány feldolgozóipart fetisizáló, de ezzel a fogyasztást visszafogó intézkedéseinek a migrációs politika. A külföldi tulajdonú üzemekben egyre nagyobb számban foglalkoztatnak külföldi munkaerőt, a munkások társadalmi „láthatóságát” és letelepedési lehetőségeit azonban a kormány igyekszik adminisztratív és jogi eszközökkel erősen korlátozni. 

Ebből fakadóan a vendégmunkások fogyasztása minimális, így pedig az állami ezermilliárdokkal támogatott projektek konjunkturális hozadéka is erősen korlátozott marad: a gyárakban importált szoftverek által irányított, külföldről behozott gyártósorokon import alkatrészekből külföldi munkások szerelnek össze feldolgozóipari termékeket, akik aztán a jövedelmüket hazaviszik magukkal Ázsiába. (A kormányközeli építőipari és bányászati vállalkozók persze jól járnak a beruházásokkal.)

Kapcsolódó probléma, hogy az „illiberális” belpolitikai berendezkedés a kínai befektetőket ugyan nem zavarja, de a jelek szerint a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatóipari és technológiai cégeket igen. A joguralommal és a vállalati és szektoriális ügyekbe való közvetlen politikai beavatkozással kapcsolatos aggályok a külföldi példák alapján csökkentik a fejlett beruházásokat, és így hosszabb távon veszélyt jelentenek az autóiparnál nagyobb hozzáadott értéket termelő, hazai szolgáltatóipari exportot megalapozó befektetésekre nézve is.

A keleti modellhez való közeledés tehát pont a fogyasztás tartósan alacsonyan tartását jelentené, és egyébként is egy hatalmas önellentmondásra épül: a kormány azzal szokta igazolni a „nagy stratégiáját”, hogy a világgazdaság központja a hanyatló Nyugat felől keletre tolódik – a keleti beruházások viszont pont ennek a hanyatló nyugatnak a piacát akarják kiaknázni nálunk, miközben a magyar exportból a kereskedelmi adatok alapján maximum a nálunk termelő német multik termékeinek formájában kérnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkExporthatalom vagy német gyártósor Magyarország?Újabb kutatások a korábbinál részletesebb képet adnak arról, hogy a hazai ipar mennyiben függ Németországtól, és milyen teljesítmény áll az erősnek tűnő exportadatok mögött.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA profit- és bérkiáramlást támogatja az Orbán-kormány migrációs fordulataA 60-as évek német vendégmunkás programjának hibáit idézi az Ázsiára munkaerő-kölcsönzőként tekintő magyar kormány - és a németekkel ellentétben még csak nem is a hazai tőkét támogatja ezzel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz illiberális demokrácia sokat árt a külföldi befektetéseknekIzrael és Lengyelország példája azt mutatja, hogy az illiberális politika növeli a gazdasági kockázatokat – de Magyarország e téren egyedi helyzetben van.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet életszínvonal fogyasztás gazdasági növekedés nagy márton reálbérek Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Tovább olvasom

Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.

Tovább olvasom

25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)

Tovább olvasom

A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Tovább olvasom

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Tovább olvasom

Az OTP az egyik fő potenciális vevője az HSBC brit multinacionális bank máltai leányvállalatának - írja a Times of Malta nevű máltai lap a saját értesüléseire hivatkozva.

Tovább olvasom

Az év első két hónapjában összesen 3 százalékkal csökkent az új személyautók forgalma az Európai Unióban, ugyanakkor a tisztán elektromos modellek tavalyi visszaesése után az év elején ezek forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt, a hibridek népszerűsége pedig továbbra is kitart.

Tovább olvasom

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. március 25. 17:13 Világ

Nem lenne gond az energiaárakkal, ha akadálytalanul jönne Közép-Ázsia olaja és gáza

Az Oroszországot elkerülő vezetékeket nagyjából 30 éve kezdték el kiépíteni, a nyugati kapuként szolgáló Azerbajdzsánban a magyar tőke is megjelent.

Tovább olvasom