Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

2,8 százalékkal csökkent az ipari termelés volumene márciusban a munkanaphatástól tisztított év/év adatok szerint. A visszaesés minden ágazatot érintett, ám a járműgyártásban, valamint a villamos berendezések gyártásában kifejezetten jelentős mértékű volt a KSH közleménye szerint.

Miért fontos ez? A német járműiparnak régóta kitett Magyarországon a 2008-as válság óta bőven akad tapasztalat az efféle függőségek kockázataival kapcsolatban – a hazai autógyártás akkor mennyiségben 40 százalékkal szűkült, a teljes ágazat kibocsátása pedig negyedével csökkent, a gazdaság egészénél jóval nagyobb visszaesést mutatva, egyben válságba sodorva az államháztartást.

  • Azóta az autóipar mellett az akkumulátorgyártás iránt is elköteleződött a magyar gazdaságpolitika, Szijjártó Péter tavaly ősszel vázolt víziója szerint Magyarország hamarosan a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója lesz, és a közelmúlt kibocsátási és GDP-adatain is jól látszik az ágazat térnyerése.
  • A gazdasági ciklusokra érzékeny autó- és akkumulátorgyárak gyengélkedése hozzájárult ahhoz, hogy az első negyedévben csak 1,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság.

Tágabb kontextus: az autópiacon és különösen az akkumulátoriparra támaszkodó elektromos autók piacán nem valami fényes a helyzet. A német autóipar kifejezetten rosszul viseli a gyenge keresletet és az erősödő árversenyt, de Magyarországról nézve már a kínai szereplők európai teljesítménye is egyre fontosabb, ami jelenleg szintén nem túl fényes.

  • Tömegével vesztegelnek eladásra váró kínai autók az európai kikötőkben, aminek részben az az oka, hogy a kereslet messze alulmúlta a gyártók várakozásait. A problémához logisztikai nehézségek is hozzájárulnak, egyes kocsik már másfél éve állnak a kikötőkben, a kínaiak ugyanis a szárazföldi továbbszállításuk megszervezése nélkül hozták be őket.

Mi várható? Az akkumulátorgyártásnak mindinkább kiszolgáltatott magyar gazdaság helyzetét egyre nagyobb mértékben befolyásolhatja majd az elektromos autók piacának alakulása, a foglalkoztatottságtól kezdve a GDP-n keresztül az exportig számos szempontból kitetté válik a következő években a szegmensnek. A német autóiparnak való kiszolgáltatottsághoz képest azonban van egy fontos különbség:

  • Az ide települő akkumulátorgyártók „hozzák” a beszállítóikat Ázsiából, magyar cégekre alig támaszkodnak az itteni tevékenységük során, szemben a német beruházókkal. A kedvezőtlen akkumulátoripari tendenciák tehát érzékelhetők lesznek a gazdaságban, de közvetlenül a hazai vállalatok rendelésállományát kevésbé érinthetik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz elérni Szijjártó akkumulátoros célját, de nem ez vele a bajKétséges a külügyminiszter által közeljövőbeli tényként közölt világszintű második helyezés elérése, de valószínűleg jobban is járunk, ha nem jön össze.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás akkumulátoripar autóipar ipari termelés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. szeptember 18. 10:13 Közélet, Vállalat

A Brazil Államkincstár a hatezer milliárdos magyar cég kötvényéről: ez csalás!

Az értékpapír nem érvényes és soha nem is létezett, a vele kapcsolatos bármilyen kereskedelmi vagy pénzügyi tranzakció illegális - írták a brazilok.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 17. 16:33 Közélet, Vállalat

Miért mondja Nagy Márton, hogy a Spar politizál?

A Spar és a magyar állam közötti csörte jogi-szakmai oldala helyett a kormány a jelek szerint most már a politikai szálra helyezi a hangsúlyt.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 17. 05:04 Vállalat

Tartozáshegy alatt roskad össze egy százéves magyar gyár

Ha nem sikerül megmenteni a nagyatádi cérnagyárat, akkor több mint 200 ember marad munka nélkül, és a település költségvetése is nehéz helyzetbe kerülhet.

Fontos

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 16:27 Közélet

A VI. kerületi tiltás után a kormány is ráfordulna az Airbnb-szabályozás szigorítására

Országosan is szigorítás jöhet, a nemzetgazdasági miniszter szerint az Airbnb nem turisztikai, hanem lakhatási kérdés.

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 13:48 Közélet, Világ

Még mindig túl sokan dohányoznak, ezért újabb helyekről tiltaná ki az EU a cigarettát

Magyarországon 26 százalék volt tavaly a dohányosok aránya, az új szabályokat a hevített dohánytermékekre és elektronikus cigarettákra is kiterjesztenék.

Stubnya Bence
2024. szeptember 18. 05:31 Adat, Közélet

Orbán nagyokat mondott, de tényleg nem rosszak a magyar növekedési kilátások

Inkább 3, mint 5 százalékos növekedés várható jövőre, de ez Közép-Európában és az uniós mezőnyben is az erősebb teljesítmények közé tartozhat.