Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Előzmények: az amerikai kereskedelmi megbízott még Joe Biden elnöksége alatt indított vizsgálatot a kínai hajógyártás ellen, és ennek eredménye mentén februárban jelentette be, hogy a kínai gyártóknak nyújtott állami támogatások piactorzító hatása miatt büntetést akar kiszabni minden, az Egyesült Államokban kikötő kínai gyártmányú teherhajóra.

  • Ennek mértéke a hajó méretétől és az üzemeltető honosságától, illetve az üzemeltető flottájának eloszlásától függően kikötésenként 1–3,5 millió dollár körül mozogna.
  • A kínai vállalatoknak, valamint a flottájukban több mint 50 százalékos kínai hajóállománnyal bíró cégeknek többet kellene fizetniük, az amerikai gyártmányú hajók alkalmazása után pedig egymillió dolláros leírást lehetne kapni.

Számokban: Kína jelenleg a globális hajógyártás 50 százalékát adja, az aktív teherhajók 34 százaléka kínai gyártmány (korábban alacsonyabb volt a kínai részarány). Az Egyesült Államok hajógyártása elhanyagolható, tavaly alig tíz nagy tengerjáró kereskedelmi hajó épült az országban. 

  • Iparági kalkulációk szerint a javasolt szabályok mentén az Egyesült Államokban tavaly kikötő konténerszállító-hajók 83 százalékát, az autószállító-hajók kétharmadát, a kőolaj-tankerek harmadát érintené a lépés. Emiatt a sarc évi 40-52 milliárd dollárt tenne ki, ami természetesen jelentősen drágítaná az amerikai importot. 

Igen, de: Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától, az amerikai hajógyártás volumenének felpörgetése legfeljebb évtizedes távlatban lenne reális.

  • A másik probléma, hogy Trump további lépései sem segítik a hajógyártókat, például az acélimportra kivetett 25 százalékos védővám is jelentősen növeli költségeiket.
  • A két másik nagy hajógyártó ország, Dél-Korea és Japán kapacitásai 2028-ig le vannak kötve, emiatt az alternatív beszerzés is csak mérsékelten reális.

Mi várható? Ha az amerikai kormány bevezeti az új adót, azt vélhetően a flották átrendezése követi majd, az Egyesült Államokba más gyártmányú hajókat küldenek, a kínai hajókat máshova irányítják majd a logisztikai cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg új hajót rendelnek, de van egy kis problémaNemrég még szenvedtek a hajógyárak, most alig győzik teljesíteni a megrendeléseket, de közben az elszállt acélárak problémájára is megoldást kell találni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adó Donald Trump hajógyártás teherhajó vámháború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 23. 15:07 Világ

A világ legnagyobb gázmezőjéből jöhetne vezetéken Európába a földgáz, de sok az akadály

Tervek már 15 éve is készültek, de a belátható jövőben csak cseppfolyósított formában jön kontinensünkre Katarból a földgáz.

Stubnya Bence
2025. április 23. 06:06 Pénz, Világ

Miért nézi tétlenül ezermilliárdok elégését Trump, ha imádja a tőzsdét?

Elképzelhető, hogy népszerűségvesztést is bevállal a világrendszerváltás érdekében, de az első elnöksége alatt megszokott formula is működhet még.

Stubnya Bence
2025. április 17. 10:09 Világ

Amerika több gázt akar eladni nekünk, de akkor az orosz kapcsolatot is át kellene gondolni

Az amerikai LNG aránya nagyot nőtt az uniós importban, de 2026-tól várhatóak az igazán drámai változások.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. április 24. 13:29 Adat

Megfeleződött a gyilkosságok száma Magyarországon, Ausztriában ötödével nőtt

Alacsony szintről, de Svédországban, Dániában és Ausztriában nagyot nőtt a gyilkosságok száma. Régiónkban csökkenés jellemző, az élen Romániával.

Stubnya Bence
2025. április 23. 17:11 Vállalat

Magyarországi tervein is változtatott a BYD az európai terjeszkedésének kudarcai alapján

Több intézkedést is elfogadott a cég a hibáiból tanulva. Szegeden olyan mérnököket is alkalmaznának, akik az európai ízléshez igazítanák az autóikat.

Stubnya Bence
2025. április 23. 12:54 Élet, Közélet

Beindult a projekt, amivel rengeteget spórolhatnak a Budapesten tanuló egyetemisták

Kisajátította a Diákváros területeit a magyar állam, viszont az eredeti tervekhez képest jóval szerényebb formában jöhet létre az Diákváros.