Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2022. május 11. 06:39 Közélet

Tízszer többet költött a Fidesz és a kormány a választási kampányra, mint az ellenzék

A kormány nyomasztó médiatúlsúlyát bárki észlelhette, aki próbált YouTube videót nézni a választások előtt, vagy látott óriásplakátokat. Nem könnyű azonban eldönteni, hogy csak a szubjektív érzékelésünk csal-e meg minket. Korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy világszerte az egyik legtöbbet költi a Fidesz és a kormány Facebook hirdetésekre, de azt nem volt könnyű átlátni, hogy az összes politikai hirdetésre fordított reklámkiadás mekkora is lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPárját ritkítja a magyar politikai propaganda intenzitásaHivatalosan még el sem kezdődött a választási kampány, de a hazai politikai Facebook-hirdetések az amerikai elnökválasztás szintjén pörögnek.

Magyarországon a reklámköltéseket  a hazai médiában a Kantar Hungary Kft. méri. A módszertanuk alapján azt összesítik, hogy egy-egy hirdető reklámja mely médiafelületen és mikor jelent meg, majd a megjelenéseket a vállalatok listaáraival beszorozva kapják meg, hogy mekkora értékben hirdettek. 

A gyakorlatban azonban a médiavállalatok jelentős mértékű kedvezményeket adnak, ami nagyon eltérő médiatípusonként. Az is bonyolítja annak megállapítását, hogy ki mennyit fizetett végül a reklámok megjelenítéséért, hogy nem a megrendelők veszik meg a reklámfelületet, hanem általában reklámügynökségek. A médiacégek se feltétlenül saját maguk értékesítenek, hanem sales house-ok értékesítik több médiavállalat reklámfelületeit.

A tévében, óriásplakáton, rádióban és sajtóban megjelenő hirdetéseket könnyen meg lehet számolni, az online hirdetéseknél azonban csak az önbevallás működik. Ma már az online hirdetések több mint fele nem is magyar cégeknél jelenik meg: a Meta, a Facebook anyavállalatának, és az Alphabet, a Google anyavállalatának rendszerein futnak keresztül. A két amerikai techvállalat pedig kínosan ügyel arra, hogy nehogy érdemi információt osszanak meg egy-egy országban elért pénzügyi eredményeikről.

A politikai hirdetések elkülönítése azonban még összetettebb: a hazai médiaszabályozás szerint külön kell nyilatkozniuk a vállalatoknak, hogy hajlandók-e ilyet befogadni. Ráadásul a politikai hirdetéseket vagy ingyenesen, vagy külön, mindenki számára egységes árlista alapján kell közzétenni.

A Kantar elkészítette a hazai politikai pártok és egyéb szervezetek 2022. január-március hónapokra vonatkozó politikai hirdetési kimutatását. Ezek nagyon pontos számok, hiszen adottak az egységárak. 

Összesen 5,4 milliárd forintot költöttek politikai hirdetésre a a magyar médiában a pártok, aminek 72 százalékát a Fidesz és az ennek üzeneteit közvetítő szervezetek költötték el.

A Fidesz messze a legnagyobb hirdető a párok közül: 1,3 milliárdot költöttek el március 31-ig, és ebben még a választásokig hátra lévő 3 nap nem is szerepel.

Magyarországon a helyi médiában azonban nem egy párt, hanem 

a Civil Összefogás Fóruma költötte a legtöbbet a hagyományos médiában politikai hirdetésre a 2022-es választási kampányban: 1,7 milliárd forintot, ami 3,3-szorosa az ellenzéki pártok és szervezetek teljes költésének.

Ma már nehéz lenne csak a pártokat figyelembe venni, mert például Bús Balázs egykori fideszes óbudai polgármester saját kampányba kezdett Szabó Tímea ellen, Megvédjük a Mocsárosdűlőt szlogennel, a szintén fideszes Németh Zsolt is megrendelt hirdetést a kelenföldi piac vélt eladási szándékával kapcsolatban. Ezért a továbbiakban az egyértelműen a pártokhoz köthető hirdetéseket hozzászámoltuk a költéseikhez.

A Fidesz és csatolt szervezetei 3,9 milliárdot költöttek, míg az ellenzék csak 495 milliót. Igazán megkérdőjelezi a választási politikai hirdetések elszámolási transzparenciájának és az erre vonatkozó szabályoknak az értelmét, ha nem is egy párt költheti a legtöbbet. 

Feltűnő lehet, hogy a Fideszhez és a kormányhoz szoros szálakkal kötődő, milliárdos állami támogatásokat elnyerő 

Gattyán György-féle Megoldás Mozgalom a semmiből indulva közel kétszer annyit tudott a hazai médiában reklámra költeni, mint a hatpárti szövetségtől álló ellenzék.

A politikai hirdetések szinte csak az óriásplakátokon és a tévében zajlottak: az előbbire a költés 87, utóbbira a 13 százalékot fordították a pártok. Az óriásplakátokat 83 százalékban a Fidesz uralta, a tévét a MEMO.

A költések azonban nem mutatnának tiszta képet, hiszen számos médiaszolgáltató, így például az RTL Klub, de a rádiók is ingyenesen biztosítottak feleületet a politikai hirdetéseknek. Ezért azt is megvizsgáltuk, hogy darabszám szerint hogyan alakult a hazai médiában a politikai hirdetések megoszlása.

A hirdetések darabszámában még egy százalékponttal magasabb is volt a fideszes túlsúly. Az ellenzék azonban így már 13 százalékkal az alig kimutatható támogatottságú MEMO elé tudott kerülni, akik a politikai reklámmegjelenések tizedét tudhatták magukénak. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt (MKKP) pedig csakis az ingyenes hirdetésekkel élt.

Érdekesség még, hogy a választásokból február végén kiszállt, ezért állami támogatáshoz nem jutó Reformerek párt így is elköltött 1,3 millió forintot. Az egykori jobbikos Varga-Damm Andrea pártja csak óriásplakátra költött.

Az óriásplakátokon igazán nyomasztó a Fidesz fölénye:

ötből négy óriásplakáton a Fidesz hirdetéseivel talákozhattunk.

A tévében pedig az ingyenes megjelenésekkel is a MEMO vitte a prímet.

Mindeddig azonban csakis a politikai hirdetéseket vettük figyelembe, azonban ez csak a teljes reklámköltés egy része. A kormányzat is aktívan kampányolt a Fidesz mellett, listaáron 21,8 milliárd forintot költött a kormányzat médiamegjelnésekre. Ezt nehéz lenne pontosan átszámítani valós költésre, de az iparágat ismerő forrásaink alapján

a kormányzat január-márciusban 12-14 milliárd forintnyi hirdetést vásárolt, ami közel háromszorosa a pártok összes magyar médiában vásárolt politikai hirdetésének.

Bár a politikai hirdetések költsége alapvetően alacsonyabb szokott lenni, mint a piaciaké, az összehasonlíthatóság kedvéért a kormányzati hirdetéseket a politikai hirdetések átlagáraival is kiszámoltuk. Ez alapján 14,5 milliárd forint jön ki a kormányzati költésekre. 

Ha összeadjuk a Fidesz és a kormányzat költéseit, akkor azt kapjuk, hogy a 

az országgyűlési választásokat megelőző három hónapban a magyar médiában megjelent politikai reklámok 90 százalékában a Fidesz és a kormányzat jelent meg darabszám szerint, a számított költés 92 százaléka hozzájuk köthető.

Az ellenzék a reklámmegjelenések 3, a költés 5 százalékát tudta csak elérni. 

Még ez az összkép sem teljes: a Kantar adataiban ugyanis az online hirdetések csak egy kisebb szelete szerepel. A hazai teljes reklámköltés 51 százaléka online reklám, aminek kétharmad része már a Google-nél és Facebookon jelentkezik. Ez a két technológiai vállalat adja a teljes hazai reklámbevétel harmadát a 2021-es adatok szerint.

A két vállalat közzéteszi a politikai reklámköltéseket ugyan, de elég nehézkesen kezelhető módon. Az adatokat a 444-en könnyebben átlátható módon is közzétették

A fideszes és ellenzéki költéseket a közösségi média költésekkel kiegészítve már igen jó képet kaphatunk arról, hogy milyen erőviszonyok mellett kellett a 2022-es országgyűlési választásokon a politikai táboroknak megmérettetniük magukat. Minden elérhető adatot figyelembe véve

az országgyűlési választást megelőző politikai témájú hirdetések becsült értékének 86 százaléka, 21 milliárd forint a Fideszhez és a kormányzathoz köthető.

Az ellenzék 2 milliárdos becsült költése ehhez képest egy nagyságrenddel kisebb összeg. 

A fideszes médiatúlsúly minden médiacsatornán nyomasztó, egyedül a Facebookon tudott az ellenzék a kormányzat közelébe kerülni. A Google politikai hirdetési adatainak kapcsán azonban felmerülhet a kérdés, hogy azok mennyire életszerűek. Ha a Facebook 4 milliárdos forintos politikai hirdetést mér, a Google – beleértve a YouTube platformot is – csupán 500 millió forint körüli értéket, akkor sajnálatos módon a techvállalat adatait erős fenntartásokkal kell kezelni.

A Fidesz a Google adatai szerint 126 millió forintot költött a vállalatnál az adatok mérésnek bevezetése óta. Elgondolkodtató, hogy ez mennyire hihető, hiszen hónapokon át nem lehetett YouTube videót megnézni a Gyurcsány-show reklámjai nélkül. Ezzel a Fidesz a világon a 15. legnagyobb (!) politikai hirdető volt a cégnél a választásokig tartó időszakig.

Az sem okoz igazán meglepést, hogy a pártok többet költöttek a törvényileg lehetségesnél kampányra. A Transparency International 2016-ban részletes tanulmányban vizsgálta ezt, és sosem sikerült az előírásokat betartani.

A hivatalosan február 12-én elrajtolt kampány során 995 millió forintot költhettek volna a párok vagy pártszövetségek maximálisan. Ezt a tradícióknak megfelelően most sem tartották be: számításaink szerint a Fidesz-KDNP pártszövetség február-márciusban legalább 1,5 milliárd forintot költött politikai hirdetésre. Az ellenzéki pártszövetség hat pártja 365 milliót.

Csak a Fidesz-KDNP nem tudta betartani a saját maga által kitalált és megszavazott kampányköltési limitet a 2022-es országgyűlési választásokon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet ellenzék Fidesz kampányköltés transzparencia választási kampány Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2025. április 28. 06:01 Adat, Közélet

Túl korán lőtte fel a kormány a sikerrakétát, de már valami megmozdult

A repülőrajt erős túlzás volt a gazdasági adatok és a fogyasztói hangulat alapján, de a bizalmi index áprilisi javulása reményt adhat a Fidesznek.

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 17:05 Közélet, Világ

Uniós forrásokat bukhat Magyarország az arcfelismerő rendszer miatt

Ha sikerül a kormánynak kiépíteni olyan rendszert, amely megfelel az uniós AI-szabályozásnak, akkor is sértheti az Alapjogi Chartát.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.

Torontáli Zoltán
2025. április 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Kevesebb pénzt adna a kormány a Demján Sándor Program nyertes cégeinek

Az 1+1-nevű részt az utolsó pillanatban 1,25+0,75-re módosíthatják, így a nyertes pályázóknak nem adnának annyi támogatást, amennyit ígértek.

Tovább olvasom

Eddig 4,6 milliárd forintot kaptak a háztartások energetikai otthonfelújításra az erre irányuló támogatás keretében az Energiaügyi Minisztérium szerdai közleménye szerint, ami töredéke a programban elérhető keretösszegnek, és a felújításra szoruló családi házak milliós nagyságrendű számához képest is csekély értéknek tekinthető.

Tovább olvasom

Regős Gábor
2025. április 24. 15:30 Pénz

Az infláció vagy a recesszió fenyegetőbb a vámháború árnyékában?

Az alapkamat-várakozások alapján a piaci szereplők olyan veszélynek látják a gazdasági visszaesést, amire reagálniuk kell a nagy jegybankoknak.

Tovább olvasom

Csökkent a gyilkosságok száma az Európai Unióban az elmúlt évtizedben, 2013 és 2023 között 15,2 százalékos visszaesésről számolt be friss jelentésében az Eurostat. Ugyenezen időszakban Magyarországon megfeleződött a szándékos emberölések száma, aminél jelentősebb javulás csak Romániában, Litvániában, Észtországban és Máltán következett be.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 24. 06:05 Világ

Mi lesz, ha a világ nem pénzeli tovább Amerikát?

A pénzpiaci felfordulás furcsa módon segíti Trump céljának elérését, de súlyos pénzügyi kockázatokkal és jelentős életszínvonal-csökkenéssel fenyeget.

Tovább olvasom

Sok hibát vétett a BYD az európai terjeszkedésének első szakaszában, és azóta több intézkedéssel is megpróbálta ezeket a hibákat korrigálni a kínai járműgyártó. A változások többek között a szegedi üzemét és a magyarországi jelenlétét is érintik majd.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 23. 15:07 Világ

A világ legnagyobb gázmezőjéből jöhetne vezetéken Európába a földgáz, de sok az akadály

Tervek már 15 éve is készültek, de a belátható jövőben csak cseppfolyósított formában jön kontinensünkre Katarból a földgáz.

Tovább olvasom

Kisajátította a Diákváros területeit a magyar állam, Budapest IX. kerülete az érintett 22 ingatlanért 3,5 milliárd forintot fog kapni - írta a Népszava Baranyi Krisztina IX. kerületi polgármester tájékoztatása alapján.

Tovább olvasom

Stubnya Bence
2025. április 23. 06:06 Pénz, Világ

Miért nézi tétlenül ezermilliárdok elégését Trump, ha imádja a tőzsdét?

Elképzelhető, hogy népszerűségvesztést is bevállal a világrendszerváltás érdekében, de az első elnöksége alatt megszokott formula is működhet még.

Tovább olvasom

Unciánkénti 3500 dollár fölé is benézett kedden az arany árfolyama, miután Donald Trump amerikai elnök ismét a dollár gyengülését okozta, ezúttal azzal, hogy az amerikai jegybanktól sokadszorra kért elég határozottan azonnali kamatcsökkentést.

Tovább olvasom