Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. április 23. 17:11 Vállalat

Magyarországi tervein is változtatott a BYD az európai terjeszkedésének kudarcai alapján

Sok hibát vétett a BYD az európai terjeszkedésének első szakaszában, és azóta több intézkedéssel is megpróbálta ezeket a hibákat korrigálni a kínai járműgyártó. A változások többek között a szegedi üzemét és a magyarországi jelenlétét is érintik majd.

Előzmények: a BYD 2020-ban először Norvégiában kezdte értékesíteni az autóit, majd 2022-ben több európai országban is piacra lépett. Magyarországon 2023-ban kezdődött meg a BYD-járművek értékesítése, és ugyanebben az évben jelentették be, hogy Szegeden üzemet épít a kínai cég.

Felülnézet: a vállalat nagy tervekkel lépett be az európai piacra. Michael Shu, a BYD korábbi európai vezetője 2024 tavaszán azt mondta, hogy 5 százalékos részesedést fognak elérni a villanyautók európai piacán addig, amíg a szegedi üzemükben beindul majd a termelés.

  • Tavaly a tervezett 70 ezerhez képest azonban csak 57 ezer elektromos autót tudott eladni a cég az EU-s piacokon, amivel 2,8 százalékos piaci részesedést ért el ebben a szegmensben.
  • Ez nagy csalódás volt, főleg ahhoz képest, hogy Kínában 2020 és 2024 között hétszeresére növelték az eladásaikat.

Tágabb kontextus: a cég több intézkedést is hozott a várakozásoktól elmaradó eredmények miatt. Többek között a cég alelnöke, Stella Li vette át az európai piacokat Michael Shutól, ahogy az a Reuters BYD-s források beszámolóira építő részletesebb cikkéből kiderül.

  • A BYD hibaként azonosította be, hogy egységes piacként tekintett az EU-ra, és nem vette figyelembe a tagállamok közti különbségeket. Emiatt több tapasztalt, európai helyismerettel rendelkező vezetőt csábítottak át például az olasz-amerikai Stellantistól, akik egyes európai térségek menedzsmentjét kapták meg, országspecifikus stratégiák alapján.
  • Túl kicsi és szűk földrajzi lefedettségű kereskedői hálózatot építettek ki az utólagos értékelés alapján, ezért itt gyors bővülést céloztak be: Németországban például 27-ről 120-ra tervezik bővíteni a kereskedéseik számát.
  • A marketingjükben is hibákat követtek el, például a 2024-es futball-világbajnokságon a világ első „újenergiás járműgyártójaként” reklámozták magukat, miközben ez a Kínában jól ismert kifejezés Európában nem terjedt el a hibrid és tisztán elektromos autókra.
  • És a termékportfoliójukat is módosították: miután Alfredo Altavilla – aki korábban a Fiat-Chryslernél volt fontos pozícióban – meggyőzte a cég vezérigazgatóját, hogy Európában nem érdemes tisztán elektromos járművekkel próbálkozni, sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak a tölthető (plug-in) hibridek a kínálatukban.

Mi mondanak ők? Stella Li április elején interjút adott több magyar lapnak is. Többek között arról beszélt, hogy:

  • nem az állami támogatások, hanem a tölthető hibridek terjedése nyithatja majd meg az utat Európában a villanyautók terjedése előtt (és ilyeneket Szegeden is fognak gyártani a stratégiaváltásnak megfelelően).
  • Kutatás-fejlesztés is lesz majd Szegeden, főleg önvezető funkciókat fejlesztenek és tesztelnek majd itt a tervek szerint. Budapesten lesz a BYD európai központja.
  • A helyi fejlesztő csapatok feladata lesz az is, hogy a helyi igényekre szabják az autókat (például Kínához képest feszesebb futóművek és erősebb klímák kellenek Európában).
  • Több szalonja lesz a cégnek Magyarországon is, az év végére 15 (Európában pedig ezer).
  • Nem fogják letarolni az európai piacot a kínai gyártók, Li szerint most ugyan sok cég jelenik meg a piacon, de végül csak a két-három legerősebb marad majd meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHasítanak a hibridek, és a kínai autógyártók ebben is meglátták az üzletetHibrid autókkal kerülnék ki az Európai Unió elektromos autókra kivetett vámjait a kínai gyártók, de a vásárlók is egyre inkább ilyen irányba mennének.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD elektromos autó járműgyártás plug in hibrid Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 13:05 Tech, Vállalat

Új szakaszba lép az eladók nélküli boltok hazai elterjedése a Szegen megnyitott üzlettel

Szegeden nyitott meg az ország valószínűleg első hibrid működtetésű üzlete. A technológiát szlovák és cseh Coopokban is alkalmazzák.

Vámosi Ágoston
2025. május 21. 11:17 Vállalat

Meg vannak számlálva a titkosított fizetések napjai

A jövőre már kötelező átláthatóság komoly feszültségeket okozhat a munkahelyeken, ha nem készülnek fel a cégek a felmerülő kérdések megválaszolására.

Hajdu Miklós
2025. május 20. 15:58 Vállalat

Közel 2000 milliárd forint friss pénz érkezik új magyar akkugyárakra

A CATL több mint 1600 milliárd forintnak megfelelő összeghez jutott a hongkongi tőzsdén, a Samsung SDI 400 milliárdot tervez bevonni.

Fontos

Stubnya Bence
2025. május 22. 15:53 Világ

A termékcsomagolások egységesítésével reagálna az EU Trump vámjaira

Az unió tagállamai közti szabályozási eltérések a termékekre kivetett 44 százalékos vámnak felelnek meg. Kettős nyomásra változtatna ezen Brüsszel.

Avatar
2025. május 21. 16:36 Adat, Közélet

Miért ne tudná saját pénzből emelni a tanárok bérét a kormány?

Az egyetemek felé súlyozta át az oktatási kiadásokat a kormány, ezért lenne nehezebb csak hazai forrásból emelni a közoktatásban dolgozók bérét.

Stubnya Bence
2025. május 21. 14:02 Adat, Világ

Nem is állnak olyan rosszul a magyar fizetések a régiós mezőnyben

A magyar nettó átlagbérek meghaladták a szlovák, cseh, román, lett, észt béreket is az árkülönbségek kiszűrését lehetővé tevő vásárlóerő-paritáson számolva.