Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 26. 14:31 Világ

Kínának elege lett, véget vetne a vörös-tengeri káosznak

Ha nem akarják, hogy sérüljenek a kereskedelmi kapcsolatok, Irán vegye rá a jemeni húszikat a vörös-tengeri hajózás elleni támadások mérséklésére – a Reuters értesülései szerint ezt az üzenetet adták át kínai diplomaták.

  • A hírügynökség négy névtelenséget kérő iráni és egy további, az ügyre rálátó diplomáciai forrásból szerezte fenti információit.

Idézet: „Ha az érdekeink bármilyen módon sérülnek, az érinteni fogja az üzleti kapcsolatokat” – így foglalta össze a kínai üzenet lényegét az egyik iráni forrás. Ennél konkrétabbat azonban állítólag nem mondtak a kínaiak.

Háttér: a húszik a palesztinok támogatásának ürügyén támadnak Vörös-tengeren átkelő hajókat, ami növeli a szállítási költségeket és időt. Ez érthetően zavarja a világ legnagyobb exportőrét, Kínát.

  • A húszik hajók ellen bevethető rakétafegyverzete szinte teljes egészében Iránból származik.

Számokban: Kína Irán legnagyobb kereskedelmi partnere, de a kapcsolat egyoldalú: tavaly kínai finomítók vásárolták fel az iráni olaj több mint 90 százalékát. Mivel az USA által szankcionált termékről van szó, nehéz lenne őket helyettesíteni.

  • Kína olajimportjának viszont csak a tizede származik Iránból, és könnyen helyettesíthető lenne, igaz, valamivel drágábban.

Mint mondanak ők? Kína nyilvánosan azt hangsúlyozza, hogy a közel-keleti országok barátja, és érdekelt a térség stabilitásában; a külügyminiszter általánosságban szólított fel a támadások leállítására. Irán nem válaszolt a Reuters megkeresésére.

Miért fontos ez? Importoldalon a helyzet legnagyobb vesztese Európa, az itteni cégeknek kell megfizetni a magasabb szállítási költségeket, megküzdeni a hosszabb eljutási idővel.

  • A Suzukinak januárban egy hétre le is kellett állítania két modell gyártását az esztergomi gyárában.

Mi várható? Nehéz megmondani, hogy az üzenetnek lesz-e hatása. Kína nem akar nyilvánosan abban a színben feltűnni, hogy a húszikat bombázó Egyesült Államok mellett áll.

  • Kemény kínai fenyegetésnek lehetne hatása, de nem biztos, hogy már itt tart az ügy. Iránban sem mindenki elégedett a kínai kapcsolattal, mert Irán nem olajból származó kínai exportja még csökkent is, a kínai befektetések pedig visszafogottak.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIrán profitál abból, hogy iráni fegyverekkel hajtják fel az olaj árátOlcsóbb lehetne az olaj, de valahogy mindig közbejön egy-egy újabb támadás valahol a Közel-Keleten.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁllamcsődöket okozhat a vörös-tengeri válságA jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lehet árat emelni, a gyártóknak-kereskedőknek kell lenyelni a vörös-tengeri válság árátBár óriási nehézségeket okoz, hogy Afrikát megkerülve kell az árut szállítani, mégis olyan piaci helyzet van, hogy emiatt árat emelni többnyire képtelenség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikát kerülgetik a teherhajók, az IKEA és az Electrolux késésekre figyelmeztetNem biztonságos hajózni a Vörös-tengeren a jemeni húszik támadásai miatt, aminek ellátási gondok és újabb áremelkedés lehet a következménye.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás húszi Irán Jemen Kína tengerhajózás vörös-tengeri válság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.