Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. január 6. 13:33 Világ

Afrikát kerülgetik a teherhajók, az IKEA és az Electrolux késésekre figyelmeztet

A jemeni húszi lázadók vörös-tengeri támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett Afrika megkerülésével közlekedik a teherhajók döntő része Ázsia és Európa között – az átjárót az azt rendszeresen átszelő flotta fele kerüli el a Bloomberg által idézett adatok szerint, és egyre inkább megnőtt a kitérőt választó hajók száma az elmúlt hónapban.

Miért fontos ez? Mintegy negyedével növekszik a hajóutak hossza a Szuezi-csatorna elkerülése miatt, ami a szállítási díjakon és végső soron a fogyasztói árakon is érzékelhetővé válhat, ha sokáig fennmarad a mostani helyzet. Már a múlt hónapban is több mint száz alkalommal indítottak támadást kereskedelmi hajók ellen a húszik.

Számokban: a tengeri fuvarozás költségei december óta meredeken emelkednek, a Drewry adatai szerint november vége óta közel megkétszereződött a konténerszállítás ára, a drágulás az Ázsiát és Európát összekötő viszonylatokon kiemelkedő. A tanácsadócég a következő hetekben további emelkedésre számít a vörös-tengeri helyzet miatt.

  • Az Oxford Economics számításai szerint, ha a teherhajóknak több hónapon át el kell kerülniük a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, az éves szinten 0,6 százalékponttal gyorsítaná a globális inflációt. Európában ennél nagyobb mérték várható.
  • Más vállalatok mellett a svéd IKEA és Electrolux is késésekre figyelmeztetett egyes termékeknél az ellátási lánc problémái miatt.

Háttér: a húszi lázadók a gázai háború óta támadják a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajókat. A konfliktusban a palesztinokat támogató húszik az izraeli Eilat városát is megcélozták ballisztikus rakétákkal.

  • Jemenben már százezrek halálát okozta a szaúdiak támogatását élvező kormányerők és az Irán által támogatott húszi és más kisebb lázadócsoportok közötti, közel tíz éve tartó polgárháború.

Mi várható? Grant Shapps brit védelmi miniszter hétfőn megjelent cikkében közölte, hogy az Egyesült Királyság készen áll a vörös-tengeri hajózás védelméért lépéseket tenni. Szerdán 12 ország, köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Japán közös nyilatkozatban figyelmeztette a húszikat, hogy ha folytatják a támadásokat, az nem marad következmények nélkül.

  • A végső figyelmeztetésként is értékelt közlemény ellenére egy nappal később egy robbanóanyaggal megrakott húszi drónhajó robbant fel a Vörös-tengeren, de nem okozott kárt vagy áldozatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA nagy zavarok ellenére sem éri meg Ázsiából visszahozni a termeléstA Szuezi-csatorna eltorlaszolása, vagy a járvány miatt felboruló szállítás komoly problémának tűnik, de Ázsia elhagyásához képest ezek csak rövid kis epizódok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ háború hajózás húszi Szuezi-csatorna teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.