Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. január 13. 11:09 Világ

Hiába drága ismét az olaj, több kitermelő nem él a lehetőséggel

A kőolaj ára többéves csúcs közelében van, nem véletlen, hogy múlt héten a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és társult tagjai (OPEC+) úgy döntöttek, hogy folytatják a tavaly év közepén elkezdett kitermelésnövelő programjukat, és februártól ismét 400 ezer hordóval növelhetik napi felhozatalukat.

A döntést követően azonban az olaj ára tovább emelkedett – a Brent hordónként 85 dollár körül áll -, aminek valószínűleg csak az egyik oka, hogy a piaci szereplők számítottak erre a lépésre. Egy másik, hogy – amint erre a döntés után a Bloomberg felhívta a figyelmet – van jó pár olyan tagország, amely különböző okok miatt nem termel annyit, mint amennyire a kvótája alapján lehetősége lenne. Mivel ezt más országok legfeljebb részben kompenzálják, ezért a teljes OPEC+ felhozatala elmarad az elméletileg lehetségestől, a kisebb kínálat pedig árnövelő hatású.

A kitermelésnövelési program kezdetén a lemaradás legnagyobb részéért Kazahsztán volt felelős, az utóbbi időben pedig főleg afrikai országok. Decemberben elvileg szintén napi 400 ezer hordóval nőtt volna a kitermelés az OPEC+ országaiban, ténylegesen azonban ebből csak 90 ezer hordó valósult meg, mert a növekvő szaúdi felhozatal jelentős részét ellensúlyozta a visszaeső líbiai és nigériai kitermelés.

Az észak-afrikai országban 2011 óta szinte folyamatosan polgárháború zajlik változó intenzitással, de 2021 nagy része viszonylagos stabilitást hozott, így nőhetett az ottani olajkitermelés és –export. Miután azonban milicisták megszállták a legnagyobb olajmezőt, a felhozatal ismét csökkent, ráadásul közben a legnagyobb olajkikötőhöz vezető csővezeték is megsérült. Ez decemberben több mint napi 300 ezer hordós kiesést okozott, így 700 ezerre csökkent a líbiai kitermelés.

Nigériában a Shell által üzemeltetett olajtermináloknál voltak gondok, ez napi 110 ezer hordóval csökkentette az ország felhozatalát, 1,42 millióra. Angolában decemberben már növekvőben volt a kitermelés, de egyelőre így is mélyen alatta marad az OPEC+ által engedélyezett kvótának.

Decemberben Oroszország sem növelte a kitermelését, pedig erre a kvóta alapján lehetősége lett volna. Ez arra utal, hogy az országban már ismét működésbe állítottak minden olyan olajkutat, amelyet a nagy termeléskorlátozás keretében állítottak le korábban. Vagyis a kitermelés növelése már csak idő- és költségigényes beruházásokkal valósítható meg.

Összességében az OPEC 13 tagállama csak 150 ezer tonnával növelte kitermelését decemberben, pedig a kvótájuk alapján további 100 ezerrel is többet hozhattak volna a felszínre. A Bloomberg korábbi elemzése szerint azonban gyorsan mozgósítható tartalék kapacitással csak az Egyesült Arab Emírségek, Irak és Szaúd-Arábia rendelkezik, így ha ők nem gyorsítanak, az OPEC+ felhozatala valószínűleg továbbra is elmarad majd a tervezettől.

Az átlag magyar autós ebből – a benzinár maximálása miatt – egyelőre csak azt veszi észre, hogy több helyen ismét a 480-as hatósági árat kell kifizetni a benzinért és a gázolajért, pedig nemrég még szinte mindenhol ez alatt volt az ár. Ha viszont megszűnik a korlátozás – potenciálisan már február végétől, de persze vélhetően inkább csak valamikor az április 3-i választás után – már ismét az olaj világpiaci ára és a forintárfolyam lesz a döntő a benzinkutaknál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉrthetetlen, hogy mi történik az üzemanyagárakkal MagyarországonAz európai trendek alapján még mindig 500 forint körül kellene lennie az üzemanyagáraknak, mégis már két hete a 480 forintos hatósági ár alatt vannak. Miért mondanak le a kereskedők a sokmilliárdos nyereségről?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFáj a rekord drága benzin? Volt már sokkal rosszabb is a helyzetAz üzemanyagárak mellett a keresetek is nőttek, bosszantó tehát a 450 forintnál drágább benzin, mégis többet tankolhatunk belőle, mint tíz éve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsúcsot dönthet az üzemanyagok ára a következő évekbenJó esély van arra, hogy az előző öt év viszonylag kedvező üzemanyagárait egy masszív drágulás követi, és 2030-ig jóval költségesebb lesz a tankolás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzinár gázolaj kőolaj kőolaj-kitermelés olajár OPEC Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.