Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. augusztus 4. 17:01 Adat

Fáj a rekord drága benzin? Volt már sokkal rosszabb is a helyzet

A kutak ártábláin megjelenő üzemanyagárak első ránézésre kétségbeejtők lehetnek, de valójában voltak olyan időszakok, amikor a benzinköltség sokkal inkább megterhelte a magyar autósok pénztárcáját.

Ilyen például a 2008-as gazdasági válságot követő három-négy éves időszak, amikor a keresetek ugyan növekedtek, de egyrészt csak lassacskán, másrészt pedig az alkalmazásban állók létszáma viszonylag alacsony szinten stagnált, azaz sokan voltak munka és így jövedelem nélkül. Sokkal nehezebb volt tehát kigazdálkodni a 2012 elején literenként 450 forint körüli csúcsokra törő üzemanyagárakat, amelyek jórészt a közel-keleti konfliktusok, illetve a finomítók árrés-növelése miatt adódtak.

2014 és 2016 között már viszonylag kedvező helyzetbe kerültek az autósok: jelentősen javultak a munkaerőpiaci körülmények, miközben egyre kevesebb pénzt kellett a kutakon hagyniuk. Az árcsökkenés leginkább Szaúd-Arábia USA-ellenes terveinek volt köszönhető: az OPEC-et vezető ország a kitermelés növelésével igyekezte leszorítani az olajárat azzal a céllal, hogy kiszorítsa a világpiacról az amerikai termelőket, akik a viszonylag magas árszint mellett megtérülő repesztéses technológiát kezdték ekkoriban egyre szélesebb körben használni. 

A szaúdiak terve azonban nem vált be, így az olajkartell a kitermelés csökkentése mellett döntött, aminek következtében 2017-től ismét emelkedni kezdtek az üzemanyagárak. Az ekkor lezajló drágulás viszont általában véve – persze ne feledjük, hogy nem részesült mindenki egyformán a fizetésemelésekből – sokkal jobb gazdasági helyzetben érte a lakosságot, mint az évtized elején bekövetkezett áremelkedés: 2019-ben közel kétszer annyi üzemanyagra volt elég a nettó magyarországi átlagbér, mint 2012-ben.

A drágulás a koronavírus-járvány miatti drasztikus lezárásokkal tört meg, amelyek következtében hatalmas túlkínálat alakult ki az olajpiacon. Az üzemanyagárak 2020 tavaszán a kétezres évek közepét idéző mélységekbe zuhantak a magyar kutakon. Az olajkitermelést ugyanis nem lehetett a kereslet csökkenéséhez hasonló ütemben mérsékelni, így – az egyébként meglehetősen drágán működő – tárolók megteltek, ráadásul a szaúdiak és az oroszok éppen a pandémia kitörésekor kezdtek árháborúba egymással.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPutyin és a szaúdi koronaherceg pont akkor rántottak egymásra kést, amikor amúgy is bajban vannakA koronavírus-járvány nagyot ütött az olajtermelő országokon, akik erre válaszul gyorsan lebontották a tágabb kartelljüket. 2016-os szinten az olajárak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzívroham az amerikai kőolajpiaconMínusz 40 dollárért adták az amerikai kőolaj hordóját, vagyis ennyit fizettek a vevőnek. Mikor fognak nekünk fizetni a benzinkúton?

A szélsőségesen alacsony olajárak a tavalyi második félévre – ugyan még viszonylag alacsony szinten, de – stabilizálódtak, 2021-re pedig ismét emelkedő tendencia bontakozott ki. A kőolaj dollárban mért világpiaci ára a múlt évtized elején tapasztalt szintnek egyelőre megközelítőleg a háromnegyedéig futott fel, a magyar kutakon látott árakban inkább a forint jelentős gyengülése nyilvánul meg: 2021-ben eddig átlagosan 298 forintot kellett adni egy amerikai dollárért, míg 2012-ben csak 225 forint volt a dollár-árfolyam átlaga. 

Mindezek következtében a 2012-ben beállított 454 forintos benzinár-rekord meg is dőlt idén nyáron, a mai áremeléssel újabb csúcs született, ugyanis literenként átlagosan 456 forintra nőtt a benzin ára a Holtankoljak.hu értesülése szerint*A gázolaj ára egyelőre még épphogy, de a 2012-es csúcs alatt maradt.. Amint azonban a második ábráról kiderülhetett, időközben az átlagkereset közel megduplázódott, így a 2012-es csúcshoz képest a mostani üzemanyagárak, bár ránézésre sokkolónak tűnnek, valójában már jóval kevésbé fájdalmasak, mint a kilenc évvel ezelőttiek, amelyek hasonlóan magasan alakultak.

Az év második felében Pletser Tamás, az Erste Bank olajipari elemzője szerint hordónként 80 dollár körül alakulhat az olaj egyensúlyi ára – ezt a mostaninál 10-15 százalékkal magasabb árszintet a fogyasztók még elviselik, miközben a termelők költségvetése sem száll el. Hosszabb távon pedig fontos körülmény, hogy az olajpiacot jelenleg a keresleti oldal mozgatja, ami ha a világjárvány lecsengésével tovább erősödik, átmenetileg akár a hordónként 100 dolláros szintig is felhajthatja az olajárat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak érzéki csalódás, hogy drága a benzinUtoljára 2014 őszén kellett olyan sokat fizetni a benzinkutakon, mint most, de az átlagjövedelemből ma már sokkal több üzemanyagra futja, mint akkoriban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat benzin benzinár dízel üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.