Tematikus sorozatunkban grafikonokkal, közérthetően mutatjuk be a lassan másfél éve tartó energiaválság hatásait Európára és Magyarországra.
Az energiaválság miatt tavaly nyáron nem volt más választása a kormánynak, mint hogy részben megszünteti az addig érinthetetlennek tűnő rezsicsökkentést, de mennyire sínylette meg ezt valójában a lakosság, és hogyan érintették a – kormányzati intézkedéstől függetlenül – növekvő terhek a vállalati szférát?
Fontos kiemelni, hogy az alábbiakban a jövedelmekhez viszonyítunk, mert az elmúlt években mind a vállalati árbevétel, mind a lakossági jövedelmek jelentősen növekedtek. Ahogy az alábbi grafikonon látszik, ennek nyomán a lakosság számára éveken át egyre kisebb terhet jelentett a rezsi, egészen addig, amíg tavaly augusztusban részben megszüntették a rezsicsökkentést, azaz bizonyos mennyiségű fogyasztás felett bevezették a „lakossági piaci” tarifát. Ezt követően 2023 elején a jövedelemarányos rezsikiadások megközelítették a 2018-as és azt megelőző szintet. Ám kicsit távolabbról nézve azt is lehet mondani, hogy nem változott drasztikusan az energiaköltségek aránya a háztartások jövedelméhez képest – az már más kérdés, hogy ez a lakosságon belül hogyan oszlott el.
A vállalatoknál már más a helyzet: energiaköltségeik a bevételeikhez képest 2022-ben 1,8-szorosára nőttek a megelőző évhez képest, 2020-hoz viszonyítva pedig 2,3-szoros a szorzó. Ha az energia-árrobbanás előtti, 2020-as IV. negyedévhez viszonyítjuk, akkor a vállalati rezsiköltség a bevételek aranyában 2022. IV. negyedévében 109 százalékkal volt magasabb.
Mindez éves adatokra igaz, de mint a grafikonon is látszik, nagy a szezonalitás. A vállalatok energiaköltségében a villamosenergia 60 százalékot tesz ki, a lakosságnál csak 51 százalékot. A földgázfogyasztás nemcsak nagyobb arányú a lakosságnál, hanem sokkal szezonálisabb: szinte csak fűtésre használják, a szabadpiaci gázt azonban ipari alapanyagként is, ezért kevésbé ingadozik az ebből eredő kiadás. (Módszertanunk korlátai is közrejátszhatnak az eredményekben – erről később részletesebben írunk.)
A fenti számítás leginkább érzékeltetésre hasznos, hiszen a vállalatok árbevétele és a háztartások jövedelme nem teljesen összevethető kategóriák. Mindkét adat csak negyedéves bontásban érhető el a KSH-nál, ezért nem lehetett havi szinten is vizsgálni az energiaköltségek hatását, illetve idén januárra csak előzetes becslést lehetett végezni.
Nemcsak a lakosság és a vállalati szektor helyzete tér el jelentősen, hanem iparáganként, de akár régiónként is nagyok lehetnek a különbségek. Nagyon eltérő volt például az áremelési képesség a belföldi és a külföldi piacokra dolgozó cégeknél, ami alapvetően befolyásolja, hogy mennyire viselt meg egy vállalatot az energiaköltségek elszállása. Ha ugyanis egy az egyben át tudta hárítani a vevőire, akkor az semmilyen gondot nem okozott számára.
Mindezek mellett is érdemes a folyó áron számított energiaköltségeket megvizsgálni. A kiadásokat nem tudjuk a ténylegesen az áram- és gázszámlákra fizetett összegek alapján vizsgálni, ilyen nyilvános statisztika nem érhető el. Az energiahivatal azonban havi szinten közzéteszi a földgáz- és a villamosenergia-fogyasztási adatokat egyetemes és szabadpiaci szolgáltatások szerint. Az egyetemes szolgáltatásra alapvetően a lakossági fogyasztóknak van lehetőségük, a szabadpiaci kategória pedig főként a vállalatok fogyasztása.*Az egyetemes szolgáltatást igénybe vevők körét folyamatosan szűkítette a kormányzat, például önkormányzatok így kerültek ki ebből. A szabadpiaci fogyasztás egy részét a földgáz esetében a gázalapú áramtermelők adják, így ez mindkét piac keresleti és kínálati oldalára kihat. A szabadpiacról fogyasztanak az önkormányzatok és az állam is, bár ezt megszorításokkal érdemes kezelni, mivel állami vállalatok a szolgáltatók. Továbbá nem vették igazán szigorúan az energiaárak elszállása előtt azt sem, hogy mely állami vagy önkormányzati cég nem lenne jogosult egyetemes szolgáltatásra.
Különösen a lakossági gázszolgáltatásnál igaz, hogy a számlákat nem a fogyasztással párhuzamosan fizetik ténylegesen, hanem átalányban. A számításainkban azonban a földgáz és a villamosenergia költsége akkor jelentkezik, amikor elfogyasztják – már csak azért is, mert a szolgáltatók is így könyvelik el árbevételként. A villamosenergia esetében az energiahivatal adataiban elérhető a fogyasztás mellett ennek költsége is. A földgáznál csak évesítve voltak 2021-ig ilyen adatok, azt követően a lakossági felhasználásnál a KSH inflációs adatait, a szabadpiacinál a gáztőzsdei havi átlagárakat vettük figyelembe.
Az energiaválság kapcsán sok figyelmet kapott a gázfogyasztás alakulása, és azt várhatnánk, hogy az áramnál is volt érdemi csökkenés a felhasználásban. Hiába nőtt azonban a szabadpiaci áramár jelentősen, a fogyasztás nem csökkent sokat, 2022-ben csupán egyetlen százalékot esett vissza a megelőző évhez képest. Igaz, idén januárban a 2022. januári fogyasztást már 6,3 százalékkal sikerült csökkenteni. Összességében tehát az elmúlt évek dinamikus vállalati áramfogyasztás-növekedését csak enyhén befolyásolták a kimagasló árak.
Feltehetően ez kapcsolatban van a gazdaság zöld átállásával, amiben az áramnak nagy szerepe van. Mivel a földgáz ára az áraménál is gyorsabban nőtt, sokszor jó megoldás volt áramra cserélni a gáz.
Nincsen ez másképp a lakosság esetében sem: a legegyszerűbb példa erre a klímás fűtéssel kiváltott gázkazán. A lakossági fogyasztás 2022-ben csupán 0,3 százalékkal csökkent. A 2023-as januári mennyiség is csak 4,1 százalékkal alacsonyabb a megelőző évinél.
Mindez azért is érdekes, mert 2023 januárjában a vállalati áram ára 81 százalékkal volt magasabb a 2022. januárinál, a lakossági pedig 28 százalékkal. (Ez az ár csak az energia mennyiségét tartalmazza, áfa nélkül*A rendszerhasználati díjak az egyetemes szolgáltatóknál szerepelnek a bevételben, a szabadpiaciaknál csak akkor, ha ezt a kereskedőnek közvetlenül fizetik meg – ami egyre kevésbé jellemző. .)
A lakossági áramár emelésének nem volt érdemi hatása a fogyasztásra.
Teljesen más folyamatokat láthatunk a földgáz esetében. A szabadpiaci gázfogyasztás 2022 egészében 17,4 százalékkal esett vissza, a lakossági 14,2 százalékkal. Ennél sokkal árulkodóbb, hogy 2023 januárjában a szabadpiaci 34,6 százalékkal alacsonyabb földgázfogyasztással szinte megegyezett a lakosság 33,6 százalékos fogyasztáscsökkenése. A nyári hónapok óta a lakossági és a szabadpiaci fogyasztás látványosan a többéves átlagok alá süllyedt.
Ami igazán érdekes, hogy a cégeknek nem is a 2022-es év volt a legnehezebb anyagilag, hanem 2021 vége. Ezt követően csökkenteni kezdték a fogyasztásukat, és 2022-ben már ez segített az elszálló kiadások kordában tartásában. 2023 januárjában a szabadpiaci 70 milliárd forintos gázköltség már igen közel került a korábbi évek jellemzően 50 milliárdos tételeihez, különösen ha a pénzromlás szintjét is figyelembe vesszük.
A lakosságot a rezsicsökkentett gázár megóvta az elszálló költségektől 2022 augusztusáig, így sokáig elmaradt a fogyasztás csökkentése. Azzal, hogy a 2021-ben növekedésnek indult gázárakat csak 2022 augusztusától emelte meg a kormány a lakossági fogyasztók egy körének, jelentős nemzetgazdasági hátrányt okozott. Mivel a lépést nem lehetett megúszni, csak elodázni, az ebben az egy-másfél évben keletkező ezermilliárdos veszteséget le kell nyelnie a hazai gazdaságnak. (A szükségesnél nagyobb fogyasztásból fakadó importtöbblet költségét ugyanis döntő részben az úgynevezett rezsivédelmi alapból finanszírozza a kormány, ahová az egyebek mellett bankokra, gyógyszergyártókra, kiskereskedelmi láncokra kivetett különadókból gyűjti a pénzt. Ez visszaveti a gazdaság teljesítményét, a pluszköltság áthárítása pedig növeli az inflációt.)
A lakossági fogyasztás érdemi csökkenését ráadásul úgy sikerült elérni, hogy a fogyasztók egy jelentős része még mindig messze a piaci ár alatti költséget fizet. Aki belefér a „rezsicsökkentett” árazási sávba, semmilyen érdemi ösztönzőt nem kapott a felhasználás visszafogására. Így ebben még mindig jelentős potenciál van, ha a földgázimportunkat és a külkereskedelemi hiányunkat csökkenteni szeretnénk.
Politikai oldalról nézve viszont azt mondhatjuk, jól belőtte a költségvetési kényszerhelyzetbe került kormány, hogy meddig vághatja vissza a rezsicsökkentést. Nem tudjuk, végeztek-e ilyen számítást, de – mint az első grafikonon látszik – a lakosság rezsiterheinek növekedése elviselhető szinten maradt, 2016-2017 körül volt a mostaninál rosszabb is a helyzet a jövedelmek nagyságához képest.
Nyilván vannak olyanok, akiket ez is szinte megoldhatatlan helyzet elé állított (például a szigeteletlen, gázfűtéses Kádár-kockákban egyedül élő kisnyugdíjasokat), társadalmi szinten viszont az energiasokk elviselhető maradt. Ez minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy az intézkedésnek alig volt hatása a kormány népszerűségére – pedig a DK igazán mindent megtett, hogy beleégesse az emberek fejébe a hétszeres gázáremelés kifejezést, ami a rezsicsökkentett és a lakossági piaci gázár különbsége.
A sorozat korábbi részei:
Adat
Fontos