Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. április 29. 18:10 Tech

Csaknem duplázódtak az e-autó-eladások a világban az év első három hónapjában

Jelentősen nőttek az elektromos autók eladásai globálisan az év első három hónapjában – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) csütörtökön publikált jelentéséből.

A járvány hatására a globális autóeladások összesen 16 százalékkal csökkentek 2020-ban, az új elektromos autók forgalma viszont 41 százalékkal 3 millió eladott autóra nőtt. Az idei év első negyedévében az elektromos autók eladása éves alapon majdnem megduplázódott, ebben az időszakban 1,1 millió e-autót adtak el. (A jelentés csak a tisztán elektromos hajtású járművekkel foglalkozik, a hibridekkel nem.)

Kiemelkedően erős volt a forgalom a kínai, az európai és amerikai piacon. Európában és Kínában a forgalmat a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási előírások, illetve a kormányzati támogatások élénkítették. Tavaly az európai eladások 1,4 millió eladott autóval meghaladták a kínai 1,2 milliós forgalmat, az IEA szerint azonban még korai lenne hosszabb távon is változó trendről beszélni, mert a kínai piac nagyon erősen kezdte az évet.

Globálisan az elektromos autók forgalma 2020-ban 120 milliárd dollárt ért el, amiből a kormányzati támogatások 13 milliárd dollárt tettek ki. A kormányzati támogatások aránya a 2015-ös 20 százalékról visszaesett, és a 10 százalékos szinthez közelít globálisan. AZ IEA jelentése szerint az akkumulátorok árának további csökkenésével ez az arány tovább mérséklődik majd, és

2030-ig az új elektromos autók átlagos ára az új hagyományos autók átlagárához lesz hasonló.

A jelenlegi szabályozási környezetben az elektromos autók száma a jelenlegi 10 millióról 2030-ig globálisan 145 millióra nőne, az IEA szerint ugyanakkor további kormányzati intézkedések, különösen a szigorúbb kibocsátási előírások segítségével jóval nagyobb is lehet ez a növekedés. Szabályozási szinten az IEA azt emeli még ki, hogy a meglévő 20 mellé újabb országoknak kellene csatlakozniuk az új hagyományos (belső égésű motor által hajtott) autók eladását betiltó országok csoportjában, illetve szükség lenne az infrastruktúra javítására is, ami nagyrészt töltőállomások kiépítését jelenti.

A jelentés azt is megjegyzi, hogy nemcsak az autók, hanem más közlekedési eszközök körében is terjed az elektromos hajtásúak aránya. Ezen belül kiemelkedik az elektromos mopedek és motorok piaca, amikből 2020-ban 25 milliót adtak el, főleg Ázsiában. Emellett ugyanakkor az elektromos buszok, kamionok és kisbuszok eladásai is jelentősen nőttek.

Ahogy azt a Boston Consulting Group (BCG) nemrég publikált elemzése kiemeli, bár az elektromos autók terjedésének tempója meghaladja a várakozásokat, még mindig nem elég gyors ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben foglalt legfeljebb másfél fokos felmelegedésre vonatkozó cél megvalósuljon.

A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékát teszi ki, és habár az autók esetében már rendelkezésre áll zéró szén-dioxid-kibocsátást lehetővé tevő technológia, mivel a globális autóállomány lecserélődése átlagosan két évtizedig szokott tartani, ha 2035-ben az összes eladott autó fele elektromos lesz, a teljes globális autóállomány 70 százalékát még mindig dízeles vagy benzines modellek teszik majd ki.

A BCG elemzése ezért szintén az új fosszilis üzemanyaggal hajtott modellek eladásának tiltását, valamint a tiltás határidejének előrehozását, a régebbi modellek újakra cserélésének állami támogatását, az emissziós szabályok szigorítását, továbbá a töltési infrastruktúra fejlesztését javasolja, valamint az autózás alternatívái, például a tömegközlekedés és a biciklis infrastruktúra fejlesztését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hároméves e-autók már féláron mennek az újakhoz képest NémetországbanAz új elektromos autók erős támogatása miatt vesztik el jobban a használtak a piaci értéküket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó vicc volt a Voltswagen, de a valóságban a Volkstesla elérése a németek céljaAz elmúlt hónapok tőzsdei szárnyalása alapján a befektetők elhiszik, hogy a Volkswagen komoly versenytársa lesz a Teslának. Az igazán izgalmas kérdés az, hogy utána mi lesz.

Tech autó elektromos autó közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2021. május 5. 09:38 Tech

Háztartási hidrogénerőművet fejleszt az egyik vezető német kutatóintézet

Az ötlet technológiai szempontból nem új, de a háztartási méretben való megvalósításhoz rengeteg fejlesztésre van szükség.

Hajdu Miklós
2021. május 2. 12:33 Tech

Alaposan megfigyelt irodákba térhetnek vissza a dolgozók a járvány után

A kereskedelmi ingatlanpiac ugyan nincs valami jó helyzetben, az irodák fejlesztésével foglalkozó tech-cégek mégsem panaszkodhatnak.

Fabók Bálint
2021. április 26. 12:38 Tech

A leggazdagabb román Mészáros Lőrinc mögül indult, de már ötször akkora a vagyona

Daniel Dines hét éve egy tízfős céget vezetett Bukarestben, amely mára a világ egyik legfelkapottabb technológiai cége lett.

Fontos

Stubnya Bence
2021. május 8. 07:34 Podcast

Miért fogadták el csendben az ápolók, hogy az orvosok helyzete javult, miközben az övék még romlott is?

Hosszú távon a magyar betegek érdeke is az, hogy az egészségügyi reformból kihagyott ápolók összefogjanak a helyzetük javításáért - Szabó Imrével és Fabók Bálinttal erről beszélgettünk az e heti G7 Podcastban.

Jandó Zoltán
2021. május 7. 05:42 Vállalat

A magyar cég, amely kiszívja a hőt a Földből

A Mol nem csapott le az ötletükre, így végül úgy döntöttek, maguk csinálják meg a világszinten is egyedinek számító fűtőművet, amelynek külföldön is lehet piaca.

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.