Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. április 29. 18:10 Tech

Csaknem duplázódtak az e-autó-eladások a világban az év első három hónapjában

Jelentősen nőttek az elektromos autók eladásai globálisan az év első három hónapjában – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) csütörtökön publikált jelentéséből.

A járvány hatására a globális autóeladások összesen 16 százalékkal csökkentek 2020-ban, az új elektromos autók forgalma viszont 41 százalékkal 3 millió eladott autóra nőtt. Az idei év első negyedévében az elektromos autók eladása éves alapon majdnem megduplázódott, ebben az időszakban 1,1 millió e-autót adtak el. (A jelentés csak a tisztán elektromos hajtású járművekkel foglalkozik, a hibridekkel nem.)

Kiemelkedően erős volt a forgalom a kínai, az európai és amerikai piacon. Európában és Kínában a forgalmat a szigorodó szén-dioxid-kibocsátási előírások, illetve a kormányzati támogatások élénkítették. Tavaly az európai eladások 1,4 millió eladott autóval meghaladták a kínai 1,2 milliós forgalmat, az IEA szerint azonban még korai lenne hosszabb távon is változó trendről beszélni, mert a kínai piac nagyon erősen kezdte az évet.

Globálisan az elektromos autók forgalma 2020-ban 120 milliárd dollárt ért el, amiből a kormányzati támogatások 13 milliárd dollárt tettek ki. A kormányzati támogatások aránya a 2015-ös 20 százalékról visszaesett, és a 10 százalékos szinthez közelít globálisan. AZ IEA jelentése szerint az akkumulátorok árának további csökkenésével ez az arány tovább mérséklődik majd, és

2030-ig az új elektromos autók átlagos ára az új hagyományos autók átlagárához lesz hasonló.

A jelenlegi szabályozási környezetben az elektromos autók száma a jelenlegi 10 millióról 2030-ig globálisan 145 millióra nőne, az IEA szerint ugyanakkor további kormányzati intézkedések, különösen a szigorúbb kibocsátási előírások segítségével jóval nagyobb is lehet ez a növekedés. Szabályozási szinten az IEA azt emeli még ki, hogy a meglévő 20 mellé újabb országoknak kellene csatlakozniuk az új hagyományos (belső égésű motor által hajtott) autók eladását betiltó országok csoportjában, illetve szükség lenne az infrastruktúra javítására is, ami nagyrészt töltőállomások kiépítését jelenti.

A jelentés azt is megjegyzi, hogy nemcsak az autók, hanem más közlekedési eszközök körében is terjed az elektromos hajtásúak aránya. Ezen belül kiemelkedik az elektromos mopedek és motorok piaca, amikből 2020-ban 25 milliót adtak el, főleg Ázsiában. Emellett ugyanakkor az elektromos buszok, kamionok és kisbuszok eladásai is jelentősen nőttek.

Ahogy azt a Boston Consulting Group (BCG) nemrég publikált elemzése kiemeli, bár az elektromos autók terjedésének tempója meghaladja a várakozásokat, még mindig nem elég gyors ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben foglalt legfeljebb másfél fokos felmelegedésre vonatkozó cél megvalósuljon.

A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékát teszi ki, és habár az autók esetében már rendelkezésre áll zéró szén-dioxid-kibocsátást lehetővé tevő technológia, mivel a globális autóállomány lecserélődése átlagosan két évtizedig szokott tartani, ha 2035-ben az összes eladott autó fele elektromos lesz, a teljes globális autóállomány 70 százalékát még mindig dízeles vagy benzines modellek teszik majd ki.

A BCG elemzése ezért szintén az új fosszilis üzemanyaggal hajtott modellek eladásának tiltását, valamint a tiltás határidejének előrehozását, a régebbi modellek újakra cserélésének állami támogatását, az emissziós szabályok szigorítását, továbbá a töltési infrastruktúra fejlesztését javasolja, valamint az autózás alternatívái, például a tömegközlekedés és a biciklis infrastruktúra fejlesztését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hároméves e-autók már féláron mennek az újakhoz képest NémetországbanAz új elektromos autók erős támogatása miatt vesztik el jobban a használtak a piaci értéküket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó vicc volt a Voltswagen, de a valóságban a Volkstesla elérése a németek céljaAz elmúlt hónapok tőzsdei szárnyalása alapján a befektetők elhiszik, hogy a Volkswagen komoly versenytársa lesz a Teslának. Az igazán izgalmas kérdés az, hogy utána mi lesz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech autó elektromos autó közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.