Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 30. 18:00 Piac, Tech

Már csak a hívők hisznek a Teslában, de még mindig elég sokan vannak

Megroggyant Elon Musk eddig hihetetlen sikersztorija, a Tesla, másképp nehéz értelmezni azt a cég számára kedvezőtlen eseménysorozatot, amely az elmúlt napokban történt. A cég leglátványosabb, de korántsem legfontosabb kudarcaként 123 ezer Model S szedánt hívott vissza, mert kiderült, hogy az autók kormányműve könnyen tönkre megy, ha sózott téli utakon halad.

Ez a cég eddigi legnagyobb visszahívása, a probléma ugyanakkor nem tűnik súlyosnak, inkább csak arculatvesztő hatása lehet. A kormánymű ugyanis a valóságban még sosem romlott el, de ha mégis ez történne, akkor a tesztek szerint pusztán több erőt kell kifejteni a kormány elforgatásához alacsonyabb sebességnél.

Sokkal fontosabb, hogy a Moody’s a héten lerontotta a Tesla hitelbesorolását, mert azt feltételezi, hogy megint nem tudja tartani az üzleti terveit. Az autógyártó már régóta szeretné elérni, hogy a Model 3-ból hetente 2500-at tudjon gyártani, ez lenne a tömeggyártáshoz szükséges tempó. A mennyiségi követelményt azonban a Tesla a várakozások szerint ismét nem tudja elérni, ami azért veszélyes, mert a Model 3 megfelelő arányú értékesítése nélkül a cég feléli a vagyonát, nem keletkezik elég bevétele, és a csőd szélére kerül.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy szintén a héten jelentették be annak a vizsgálatnak az elindítását, amely annak a balesetnek a körülményeit tisztázza majd, amelyben egy Tesla vezetője meghalt. Elképzelhető, hogy az autó a balesetkor önvezető módban volt, ezt pedig könnyen értékelné úgy a közvélemény, hogy a Tesla megölte a sofőrjét, ami megint csak nem tenne jót a cégnek.

Mindez összességében oda vezetett, hogy a befektetők jelentős része elkezdett szabadulni a Tesla részvényeitől, ami megnehezíti a cég feltőkésítését. A társaság részvényeinek árfolyama az elmúlt egy hónap alatt 20 százalékkal esett, vagyis a Tesla piaci istenítésének sok befektető véget vetett. (Igaz, a kötvények ugyanekkor nem vesztettek értékükből, ami arra utal, hogy a Tesla számára igazán fontos befektetőknek még mindig van türelme.)

A céggel egy év alatt nagyot fordult a világ. Korábban az autóipar forradalmi újítójaként bíztak benne, mert a Model S szedánért a luxuspiac szinte megőrült, az autók önvezető képessége látszólag messze megelőzte a versenytársakét, és Elon Musk azt ígérte, hogy az olcsóbb Model 3 piacra dobásával betör az alacsonyabb pénztárcájú szegmensbe is, vagyis a minőség után meglesz a mennyiségi áttörés is.

Ez a fantasztikus növekedési sztori volt az, amely nagyra emelte a várakozásokat, és ezzel együtt a részvények árfolyamát is. A Model 3 gyártása azonban eddig mennyiségi értelemben teljes kudarc, és a Tesla borzasztó ütemben égeti a pénzt. Egyes szakértők már azt mondják, hogy számításaik szerint a cég az év végére fizetésképtelenné válhat, ha nem lesz meg az áttörés.

A Tesla köztudottan kockázatos részvény volt mindig is, “kölcsön vett időn és pénzen élt”, ahogy egy szakértő elég frappánsan megfogalmazta. A társaság jelentős részben hitelből és kötvénykibocsátásból építette fel magát, és bár az első kötvényeket csak 2025-ben kell elkezdeni kifizetni, a romló pénzügyi helyzet bizonytalanná teszi, hogy lesz-e még akkor Tesla egyáltalán.

A legfőbb probléma az, hogy a Tesla üzletének jelentős része egyre inkább buboréknak tűnik, vagyis a cég számos esetben nem tudja hozni az ígéreteit. A pénzügyi szempontból olyan fontos Model 3 kapcsán Elon Musk ekőször azt mondta, 2017-ben az utakon lesz, és 2018-ra ennek segítségével évi 500 ezer autót fognak gyártani. Később már azt mondta, hogy 2017-ben 100 ezer Model 3 fog legördülni a szalagokról, de 2017 augusztusában már azzal állt elő, hogy majd decemberre a gyártás eléri a havi 20 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a kiábrándító valóság az, hogy az elmúlt év utolsó három hónapjában összesen 2425 Model 3-as készült. Ez az autó nem csak azért nagyon fontos, mert az eladásából kellene elkezdeni visszafizetni a kötvényesek pénzét, hanem azért is mert ennek kellene megtermelnie a jövőbeni beruházások pénzügyi alapját. Csakhogy Musk ezzel is megint előre szaladt, mert nemrég bemutatta például az elektromos Tesla kamiont, amelyet már 2019-re ígért, de sem gyártóbázisa, sem töltőhálózata, de legfőképpen finanszírozási alapja nincs.

Ráadásul a tényleges számok, amelyek gyakran nem tükrözik Musk korábbi ígéreteit, mindig csak a negyedéves jelentések nyilvánosságra hozatalakor derülnek ki, ami minden cégnél hitelvesztést jelentene. A Teslának azonban nem csak befektetői, hanem hívői vannak, akik feltétlenül bíznak a karizmatikus vezérben. Ráadásul ezek a hívők azok, akik türelmesen várnak a Model 3-jaikra, miközben milliárd dolláros nagyságrendben finanszírozzák a céget. Ennek fényében lehet újra érdekes, hogy mi lesz a Tesla féléves jelentésének jövő héten várható közzététele után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ember, aki tegnap az űrbe lőtte fel a használt autóját, úgy látja, elkényelmesedett a cégeMegéri a nagy médiafelhajtás pörgetése, a Teslát egymilliárd dollárral hitelezik a saját vevői. Kell is pénz, mert továbbra is égetik.

Piac Tech autó elon musk kormánymű model 3 tesla visszahívás Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Wiedemann Tamás
2018. november 9. 11:00 Pénz, Piac

Rááll az elektromos autógyártásra a Volkswagen, komplett gyárakat alakít át

Hat és félmillió forint lesz a legolcsóbb elektromos Volkswagen, amely a Polo alapjaira épül és akár 500 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Torontáli Zoltán
2018. november 9. 09:31 Piac, Világ

Magyarországra is beléphet egy népszerű ruházati lánc

Az áruházlánc bejelentette, hogy jövőre megjelenik számos kelet-európai országban.

Fontos

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.