Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 5. 14:46 Vállalat

Fogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítja

A Tesla már decemberre el szerette volna érni, hogy hetente 5 ezer Model 3-ast gyártson, Elon Musk korábban azt ígérte, hogy az év utolsó hónapjában 20 ezer autó fog legördülni a gyártósorokról. Sőt, eredetileg még arról volt szó, hogy 2017 második felében 100-200 ezer kerüljön az utakra.

Ehhez képest a tavalyi teljes negyedik negyedévben mindössze 2425 autó készült, és ebből 1550 került ki a megrendelőkhöz. A heti ötezres gyártási teljesítmény elérését már korábban 2018 tavaszára tolták ki, most pedig kénytelenek voltak még tovább, június végére halasztani a határidőt, és a cég közelménye még ezt is feltételes módban írja. A március végi cél már csak heti 2500 Model 3 gyártása, de a szkeptikusok ebben is alig bíznak.

Az Amerikában 35 ezer dollárba kerülő Model 3 a Tesla első igazi tömegautója lehet, a heti ötezres darabszám elérése pedig azért fontos, mert csak ekkor kezdi el hozni a pénzt a cégnek. Amíg nem pörögnek fel az eladások, addig csak mennek a dollárok, negyedévenként most már több mint egymilliárd ég el belőle. A Bloomberg által megszólaltatott elemzők szerint egyre valószínűbb, hogy a cégnek idén tőkebevonásra lesz szüksége, csak néhányan bíznak abban, hogy ha az év közepétől tényleg elérik a heti ötezres gyártási teljesítményt, akkor ezt el lehet kerülni.

Az elemzők többsége továbbra is bízik a cégben, egyrészt azért, mert úgy gondolják, hogy ha szükség lesz tőkebevonásra, az nem lesz probléma, másrészt pedig hisznek Elon Musknak, aki azzal érvel, hogy a Model 3 a szigorú műszaki követelmények miatt akadozik. A Tesla nem engedheti meg magának, hogy a hozzá kapcsolt magas minőségből engedjen, egy tömeges visszahívás például sokkal nagyobb kárt okozhatna, mint a gyártási célok állandó halogatása.

Az autógyártó a tavalyi negyedik negyedévben összesen 29 ezer 870 autót adott el, amiből 15 ezer 200 volt Model S, és 13 ezer 120 Model X (a maradék 1550 volt a Model 3). Ezek még mindig borzasztóan kis számok a nagy tömeggyártókhoz képest, ami nem lenne baj, csak nehezen teszi érthetővé, hogy piaci tőkeértékben hogyan körözheti le a Tesla például a Fordot. A Tesla tavaly egész évben is csak 101 ezer autót értékesített, vagyis hajszállal tudta túlteljesíteni a 100 ezres előzetes becslését.

A tömegtermelésre való átállás nagyon nehezen megy, a Model S és X gyártósorait például a negyedik negyedévben (előre jelzett módon) vissza kellett fogni, hogy munkaerőt tudjanak átcsoportosítani a Model 3-hoz, amely így is messze elmaradt az elemzői várakozásoktól.

Nagyon nagyra értékeljük a 3-as modellt megrendelő ügyfeleinket, akik továbbra is ragaszkodnak hozzánk, és türelmesen várják az autóikat

– áll a Tesla negyedéves közleményében.

Vállalat model 3 negyedéves jelentés tesla tőkebevonás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. december 10. 06:52 Vállalat

Indul Budapesten a Kifli.hu: a csehek ott támadják a Tescót és a társait, ahol a legjobban fáj nekik

Viccesen hangzó neve ellenére komoly cseh online élelmiszerbolt jelenik meg Budapesten. Mit kínálnak és hogyan lehetnek nyereségesek ott, ahol minden versenytársuk csak égeti a pénzét?

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Jandó Zoltán
2019. december 7. 16:28 Vállalat

Fél év alatt többet keresett jegyeken a veszprémi kézicsapat, mint a fél futballélvonal egy idényben

Az első hat hónapban még úgy is nyereséges lett a Veszprém Handball Kft., hogy 1,3 milliárdot költött a külföldiekkel teletömött csapat béreire.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.