Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2019. május 9. 10:15 Adat

2012 óta nem emelkedtek olyan durván az árak, mint most

Tovább főhet a feje a Magyar Nemzeti Banknak, miután az infláció tovább emelkedett áprilisban a KSH bejelentése szerint, méghozzá az előző havi 3,7 százalékról 3,9 százalékra, ami 2012 decembere óta nem látott magasság. Ugyanez a helyzet a maginflációval, ami az előző hónaphoz képest változatlanul 3,8 százalékos emelkedést mutat.

 

Mint a nagyobb termékcsoportok árváltozásából látszik, most közvetlenül egy külső ok, az újra emelkedő kőolajárak, és az emiatt drágább autóbenzin az emelkedés oka – többi termékcsoport dinamikája inkább stagnált vagy csökkent az előző hónapban.

Az infláció nem csak azért számít, mert lemorzsolja a háztartások által megkeresett fizetések reálértékét, hanem előbb-utóbb a Magyar Nemzeti Bank döntéshozatalára is hatnia kell. Miután az MNB április végén bejelentett egy monetáris szigorítást, azt követően mindent megtettek, hogy szóban jelezzék, nem kell ezt egy új trend kezdetének tekinteni. A 3,9 százalékos fogyasztói árindex éppen hogy a jegybank 3 százalék plusz-mínusz egy százalékpontos toleranciasávjának felső végében van. Ha az MNB elkezd kamatot emelni (vagy piac elkezd erre számítani), az az egész gazdaságra hatással lesz, de a leginkább a változó kamatozású lakáshiteleket felvevő háztartásokat sújthatja. Saját elemzésében az MNB felhívja a figyelmet, hogy az általa követett mutató, az adóhatásoktól szűrt maginfláció 3,4 százalék volt, ami 0,1 százalékpontos csökkenés az előző hónaphoz képest.

Ha viszont megnézzük az egyes termékeket, az látszik, hogy a magyar gasztronómia alappillérei, a káposzta-hagyma-krumpli trió ára továbbra sem akar lejönni az elképesztő magasságokból. Drágább lett a liszt és a cigaretta az egy évvel korábbihoz képest, az alma, a tojás és a kávé rajongói viszont örülhetnek. Havi összevetésben már látható a benzin árának emelkedése (érdekes módon a dízel most sokkal kevésbé drágult), miközben az uborka és a sertészsír ára jelentősen esett márciushoz képest.

 

Érdemes megnézni azt is, hogy néhány éves távon melyik voltak a legnagyobb mértékben változó árú termékek és szolgáltatások. A baromi áresése az áfacsökkentéssel, a pontyé pedig az állományt ritkító betegséggel függ össze, az almánál és a paradicsomnál pedig jól látható a megszokott szezonális kilengés. A legnépszerűbb zöldségek ára viszont nagyon látványosan lépett szintet, miközben az autóvezetői tanfolyam ára lassan, de biztosan emelkedett három év alatt a harmadával.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat fogyasztói árindex infláció Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. május 14. 10:52 Adat

A háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálna

Míg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 17:18 Adat

Az egyik probléma megoldódott a magyar mezőgazdaságban, de máris itt a másik

Sokkal többet műtrágyáznak a magyar gazdák, mint tavaly. Önmagában azonban ez nem lesz elég, hogy megmentse a mezőgazdaság évét.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 15. 05:33 Világ

Nincs magyar vétó, csordogálni kezd Kijevbe a lefoglalt orosz vagyon

A 260 milliárd eurós, zárolt orosz jegybanki vagyon hasznából kaphat fegyvereket és más segítséget Ukrajna.

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 16:14 Vállalat

Tett a Mol egy fontos lépést, hogy ne függjön annyira a benzinkutaktól

Hároméves csúszással átadtak egy állami támogatásban is részesített fontos vegyipari üzemet, de miért volt fontos ez a beruházás a cégnek?

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.