Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 15. 16:36 Vállalat

Az elküldött vendégmunkások veszítik a legkevesebbet az iváncsai akkugyárban

609 kölcsönzött munkavállaló szerződését mondta fel az iváncsai akkumulátorgyárában a dél-koreai SK On, erős indulatokat felkorbácsolva a jórészt kirgiz származású vendégmunkások körében. A még csak tesztüzemben működő gyárban történtek rávilágítanak az ágazat bizonytalanságaira is.

Miért fontos ez? Az autópiac kedvezőtlen helyzete kihat a szektortól már az akkumulátorgyártás révén is függő magyar gazdaságra. A csökkenő ipari termelés mellett már a munkaerőpiacon is érzékelhetők a problémák, noha az épp működni kezdő iváncsai üzem nemrégiben még csak vendégmunkásokkal kielégíthető rendelésállományra számított.

Alulnézet: a magyar munkavállalókat nem érintik az elbocsátások, munkaerő-kölcsönzésen keresztül foglalkoztatott külföldi munkásoktól válik meg a vállalat. Az ő foglalkoztatásukhoz azonban meglehetősen szigorú feltételeket írnak elő a törvények, így a kirúgásuk rendkívüli áldozatokkal jár a munkáltató részéről a magyar alkalmazottak elbocsátásához képest.

  • Ki kell fizetni a szerződés elbocsátást követő időtartamára vonatkozó munkabért. A vendégmunkások határozott időre szóló szerződéssel dolgoznak, amit egy közvetítővel kötnek meg, akinek fizetni kell a munkavállalókat, és a szerződésben foglaltak szerint foglalkoztathatja őket. Lényegében most egy erre alkalmas munkalehetőség szűnt meg.

Igen, de: kérdés, hogy a vendégmunkások miként értesültek a munkájukat illető változásról. A felháborodásukat kommunikációs hibák gerjeszthették, mondta lapunknak Székely Tamás, a vegyipari és energiaipari dolgozókat tömörítő VDSZ elnöke, aki hozzátette, hogy elsősorban a vendégmunkásokat közvetítő vállalkozónak okozhat fejtörést a helyzet megoldása.

Tágabb kontextus: általában a vendégmunkások az ittlétük alatt a lehető legtöbb pénzt szeretnék megkeresni, jó munkamorál jellemzi őket, ám merev jogszabályi és szerződéses feltételek vonatkoznak rájuk. Ráadásul, ahogy telik a korlátozott itteni tartózkodásukból az idő, egyre nehezebb új állásra közvetíteni őket, mivel nekik és az őket fogadó cégnek is kihívás a beilleszkedésük.

  • A fölöslegessé vált vendégmunkások elbocsátásával tehát mindenki rosszul jár: a dolgozók számára bizonytalanná válik, hogy mit kell csinálniuk a szerződések lejártáig, ám a közvetítőnek addig is fizetni kell őket, amíg nem talál számukra új munkát, és a vendégmunkásokat eddig alkalmazó vállalat is súlyos következmények árán küldhette el őket.
  • Az akkumulátorgyárak jókora állami támogatással létesültek az elmúlt években Magyarországon, amiért cserébe több ezer munkahely létrehozását ígérték – vélhetően ez is szerepet játszik abban, hogy az iváncsai üzemben a magyar munkavállalók állásai megmaradtak, igaz, a béremelési igényüket nem kívánja teljesíteni a cég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottságA hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKell-e félteni a magyar dolgozókat a vendégmunkásoktól?Az ellenzék szerint káros a vendégmunkásokat hazai jelenléte, a kormány szerint a magyar munkahelyeket védik. De mi történik eközben a munkahelyeken?

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyár elbocsátások vendégmunka vendégmunkás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Stubnya Bence
2024. május 21. 05:03 Vállalat

„Korábban volt A- és B-terv, most a munkaadók széttárják a kezüket” – így fulladt le a magyar autóipar

Márciusban földbe állt a magyar jármű- és akkugyártás, de a szenvedés már hónapok óta tart. Érdemes újragondolni az elektromobilitás ösztönzésének formáit.

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Fontos

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.