Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az előző évben mutatkozott meg először igazán látványosan a Gazprom üzleti eredményeiben, hogy a cég európai piaca lényegében összeomlott. Két éve az elszálló gázárak még elrejtették ennek hatását, 2023-ban azonban már semmi nem mentette meg a veszteségtől a céget.

Mi történt? Közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges lett a Gazprom orosz gázóriás. A vállalat utoljára a 90-es évek végén, az orosz válság idején nem termelt profitot, azóta az évek többségében euróban is tízmilliárdos nagyságrendű volt a nyereség.

  • A cég nemcsak gázértékesítéssel foglalkozik, van villamosenergia- és olajüzletága is. Utóbbi kettő azonban bővülni tudott tavaly, így a gyenge teljesítményt egyértelműen a gázexport összeomlása okozta.

Számokban: a Gazprom vesztesége 629 milliárd rubel, azaz jelenlegi árfolyamon 6,4 milliárd euró, 2500 milliárd forint volt. Ez nagyjából hétszer akkora összeg, mint amennyit a magyar lakosság összesen fizetett tavaly a földgázért.

  • Egy évvel korábban még 1200 milliárd, 2021-ben pedig közel 2100 milliárd rubeles profitról számolt be a vállalat. A Gazprom még a covid-évben, 2020-ban is nyereséges volt, pedig akkor a válság hatására lényegében összeomlott a piac, és évtizedes mélypontra zuhant az európai gázár.
  • Az orosz vállalat olajipari tevékenysége 7, villamosenergia-üzletága pedig 9 százalékkal több bevételt hozott, mint egy évvel korábban. Földgáz-értékesítésből azonban az egy esztendővel korábbinál 40 százalékkal kevesebb folyt be (4880 milliárd rubel).

Felülnézet: a Gazprom bevételének jelentős részét a gázexport, ezen belül is az Európába irányuló szállítások adják. Az Ukrajna elleni invázió megindítását követően azonban a cég európai piaca összeomlott. Bár a gázszállításokra nincsenek érdemi szankciók, a Gazprom számos uniós partnere felé leállította a szállításokat, az EU-s országok pedig rohamtempóban kezdték el kiváltani az orosz gázt.

  • Az Európába irányuló orosz vezetékes gázexport már 2022 nyarán, az Északi Áramlat vezeték körüli viták kezdetén bezuhant, ám ebben az évben a magas gázárak még ellensúlyozták a szállítások visszaesését*A Gazprom legtöbb európai szerződésében az árakat a TTF tőzsdei jegyzésekhez kötik valamilyen formában..
  • Sőt, a történelmi csúcsokat döntő gázár és a 2022-ben csak fokozatosan csökkenő európai eladások eredményeként különösen 2021 végén és 2022 elején rekordbevételt hozhatott a Gazpromnak az európai piac. Valószínűleg ennek köszönhette a cég a 2023-ast megelőző két év kiugró profitját is.
  • Tavaly azonban a gáz ára normalizálódott, miközben az európai szállítások továbbra is rendkívül alacsony szinten maradtak. A Gazprom havi bevétele így fixen a covid-időszakban jellemző szintre eshetett vissza.

Következmények: a Gazprom vesztesége és európai piacának összeomlása az orosz költségvetés számára is rossz hír, hiszen az olaj- és gázbevételek fontos szerepet játszanak a büdzsé kiegyensúlyozásában.

  • Különösen, hogy az európai szállítások visszaesését– ahogy ezt szakértők előre jelezték – nem tudta más piacokon kompenzálni a Gazprom. Bár a kínai értékesítés nőtt, a Szibéria Ereje nevű vezeték kapacitáskorlátai miatt ez édeskevés volt.
  • A 2020-as 175 milliárd köbméteres teljes Gazprom gázexportból 136 milliárd köbméter érkezett Európába. Tavaly a Reuters becslése szerint az Európába irányuló szállítások 28,3 milliárd köbméterre csökkentek. A vezetékes forgalomból kalkulált adataink ennél is alacsonyabb, 26 milliárd köbméteres behozatalt mutatnak. A kínai szállítások növelése ennek a kiesésnek legfeljebb a nyolcadát-tizedét fedezhette.

Mi várható? Mivel a gáz ára stabilizálódott, az európai vevők többsége pedig rövidtávon biztosan nem tér vissza a Gazpromhoz, így nem valószínű, hogy az orosz cég érdemben növelni tudná 2024-ben az innen származó bevételeit. Ezt mutatják az eddigi idei szállítási adatok is.

  • További kockázatot jelent orosz szempontból, ha év végén teljesen leállnak a szállítások Ukrajnán keresztül. A felek érvényes szerződése 2024 végén lejár, és egyelőre nem mutatkozik túl nagy hajlandóság arra, hogy meghosszabbítsák. A Gazprom jelenleg nagyrészt Ukrajnán keresztül látja el gázzal szlovák és osztrák vevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgásMert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Gazprom profitját védte Szijjártó Péter, amikor Moszkvából ment neki a bolgároknakVehemensen kritizálta a bolgár kormányt egy pénteki nyilatkozatában Sziijjártó Péter egy új adó miatt, amely tényleg nem EU-konform, de ezzel nekünk egyáltalán nem kellene foglalkoznunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsóbb lett az orosz gáz, de ez még kevés a rezsicsökkentéshezBár sokat esett az orosz gáz ára, az elérhető adatok alapján az uniós országok közül az elmúlt hónapokban is Magyarországra érkezett a legdrágábban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat földgáz gázexport gazprom veszteség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 10:52 Adat

Volt javulás, de még mindig korán halnak a magyarok

Tíz év alatt alig emelkedett a születéskor várható élettartam Magyarországon.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.