Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. október 17. 09:09 Pénz, Vállalat

A Gazprom profitját védte Szijjártó Péter, amikor Moszkvából ment neki a bolgároknak

Élesen bírálta a bolgár kormányt Szijjártó Péter pénteken Moszkvában, mivel szerinte Bulgária egy uniós szabályokkal ellentétes törvénnyel Magyarország energiaellátásának biztonságát ássa alá. A jogszabály valóban nem éppen EU-konform, ugyanakkor nem a magyar gázellátást veszélyezteti, hanem az oroszokat sarcolja meg.

Mi történt? A bolgár parlament elfogadott egy olyan jogszabályt, amely értelmében az országon átszállított orosz gáz után megawattóránként 20 leva (nagyjából 4000 forint) extra tranzitdíjat kell fizetni.

  • Tranzitdíjat mindenhol kérnek a gázvezetékek használatáért, hiszen a vezetékberuházások csak így térülhetnek meg. A bolgár extraadó azonban valóban kiugróan magas, lényegében egy nagyságrenddel haladja meg a megszokott szállítási díjat. Összehasonlításképpen, az elmúlt hónapokban a tőzsdei gázár is csak a három-négyszerese volt ennek az összegnek.

Miért fontos ez? A hazánkba importált orosz földgáz jelentős része Bulgárián keresztül, a déli útvonalon érkezik, így az új adó ennek a gáznak a Magyarországra szállítását is jelentősen megdrágítaná.

  • Az MVM és a Gazprom közötti szerződés értelmében a magyar vállalat évi 3,5 milliárd köbméter gázt kap a déli irányból. A Portfolio számításai szerint ekkora mennyiség után az új adó összege 148 milliárd forintra rúgna.

Igen, de: az intézkedés valójában nem a magyar energiaellátást veszélyezteti, hanem az oroszoknak okoz jelentős többletkiadást. Forrásaink szerint az MVM és az orosz állami Gazprom szerződése értelmében a szerb-magyar határnál van az átadási pont, azaz az ágazati gyakorlat szerint odáig minden költséget az eladó áll. Ezt erősíti, hogy a megállapodásról közzétett kormányközlemény is azt írta, a Gazprom szállítja az országba a földgázt.

  • Így viszont magyar részről irreleváns, hogy mennyibe kerül a bolgár tranzit, hiszen annak megfizetése a Gazprom feladata. Persze az oroszok dönthetnek úgy, hogy nem fizetnek, és ez esetben a bolgárok lezárhatják a vezetékeket, ami magyar szempontból is komoly gond lenne. A magyar félnek azonban ekkor sem a bolgárokkal, hanem a Gazprommal lenne vitája, hiszen az orosz cég nem teljesíti szerződéses kötelezettségét.
  • Az MVM-et és KKM-et is megkérdeztük, hogyan érinti a hazai gázellátást a bolgár adó, illetve milyen tárgyalásokat folytat az ügyben a tárca, és mi az érintettsége, de nem kaptunk válaszokat.

Háttér: az új bolgár jogszabály elég egyértelműen az oroszok ellen irányul, a változtatásnak leginkább politikai okai vannak. Ezt erősíti, hogy nemcsak a gázra, hanem az orosz olajra vonatkozó szabályokat is Moszkva szempontjából kedvezőtlen irányba módosították.

Tágabb kontextus: a magyar kormány ezzel szemben rendszeresen lép fel orosz érdekek mentén. Szijjártó a mostani kijelentéséhez Moszkvából jelentkezett be, ahol többek között az energetikáért felelős miniszterelnök-helyettessel is tárgyalt energiaügyekről. A külügyminiszter a háború kirobbanása óta ötödször járt Moszkvában, és a megelőző négy évben is tucatszor utazott oda.

Felülnézet: ágazati forrásaink szerint az új bolgár adó valóban ellentétes lehet az uniós előírásokkal. Már az is problémás, hogy láthatóan célzott, és egy piaci szereplőre vetik ki. Emellett azonban a tranzitdíjakat sem lehet csak úgy emelgetni.

  • Néhány éve Romániát már elmarasztalta az Európai Bizottság egy hasonló ügyben, miután megállapították, hogy az ottani vezetékeket fenntartó cég, a Transgaz akadályozta a régiós országok közötti földgázáramlást.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsóbb lett az orosz gáz, de ez még kevés a rezsicsökkentéshezBár sokat esett az orosz gáz ára, az elérhető adatok alapján az uniós országok közül az elmúlt hónapokban is Magyarországra érkezett a legdrágábban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBesült az energiafegyver, Európa gazdasága sokkal ellenállóbb, mint az oroszEurópa sikeresen reagált a magas energiaárakra gázbeszerzéseinek diverzifikálásával és a megújulók támogatásával, ahol a jövőben így még gyorsabb felfutás várható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél Európa már pereli az oroszokat, de Magyarországon eddig nem volt gond a GazprommalAz elmúlt másfél év azt mutatta meg, hogy a Gazprom nem megbízható szállító, és politikai érdekek miatt több évtizedes renoméját is hajlandó lerombolni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Bulgária földgáz gazprom gáztranzit orosz gáz Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 13:03 Közélet, Pénz

Megint romolhat az életszínvonal, ha háttérbe szorul az infláció féken tartása

Egy friss elemzés szerint átmeneti javulásban lehetünk, a választások után középtávon könnyen visszatérhet a mostaninál magasabb infláció.

Fontos

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.