Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 13. 15:17 Világ

Az autóvásárlók a chiphiány legnagyobb vesztesei Amerikában

Alig akad már olyan a világ nagy autógyártói közül, amelynek nem kell megküzdenie a chiphiánnyal. Pár hónappal ezelőtt úgy tűnt, hogy az év második felében sikerül majd ledolgozni az emiatt felhalmozódó gyártási késedelmeket, mostanra ez azonban már nem az alap-, hanem a kifejezetten optimista forgatókönyvnek számít.

Nincs ez másképpen az Egyesült Államokban sem, ahol a General Motors (GM) múlt héten jelentette be, hogy leállítja vagy csökkenti a termelést abban a három gyárában, amelyet eddig nem érintett a probléma. A GM és a Ford is arról tájékoztatta befektetőit még februárban, hogy dollár milliárdos mértékben csökkenti a chiphiány az idei nyereségüket – és azóta a helyzet csak rosszabb lett.

A részvényárfolyamok alakulásán azonban ennek nem nagyon lehet felfedezni a hatását, aminek csak részben az az oka, hogy a befektetők úgy gondolják, a most el nem készülő autókat majd legyártják és eladják később. Ahogy a Wall Street Journal írja, szintén fontos, hogy az autógyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló chipmennyiséggel nagyobb nyereségtartalmú modelleket gyártsanak. Ez az Egyesült Államokban leginkább a kisteherautókat (pickup) és a városi terepjárókat (SUV) jelenti, aminek a befektetők örülnek, a környezetvédők annál kevésbé.

Emellett figyelemre méltó a használt autó áremelkedése is, ennek márciusi 13 százalékos mértéke (év/év alapon) a leggyorsabb az utóbbi legalább négy évben. Ezen elsősorban a használtautó-kereskedők nyernek, de a folyamat kedvező a gyártóknak is: egyrészt így bátrabban árazhatnak, másrészt a lízingbe adással foglalkozó részlegeik is magasabb árakkal dolgozhatnak a lízing időszakának lejártakor.

Ezt valakinek meg kell fizetnie, aki természetesen nem más, mint az autóvásárló.

Akár azért, mert lejárt a lízingszerződése, akár azért, mert az előző saját kocsija már nem elégíti ki az igényeit, vagy esetleg eddig nem volt, de – mondjuk egy új munka miatt – már szüksége van rá. Az eredmény ugyanaz, mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az utóbbi pár évben bármikor.

Azt egyelőre nehéz lenne megítélni, hogy Magyarországon kifejezetten a chiphiánynak lesz-e ilyen hatása. Az új autók piacán az utóbbi egy-két évben nagy átalakulást okozott az új uniós kibocsátási limitek életbe lépése, emiatt eltűnt a kínálatból jó pár olcsónak számító, belső égésű motorral szerelt kisautó.

A használtautó-importot és -piacot tavaly és idén – az utazási korlátozások miatt – leginkább a járvány hullámai rángatták. Az idei első negyedében a Datahouse adatai szerint 18 százalékkal esett vissza a behozatal az egy évvel korábbihoz képest. Emellett pedig a honosítási szabályok idei szigorítása megnehezíti azoknak az idős autóknak a forgalomba helyezését, amelyek eddig az import meghatározó részét tették ki.

A Használtautó.hu online piactér adatai szerint tavaly a használt kocsik hazai átlagára 2,48 millióról 3,11 millió forintra nőtt, nem utolsósorban a forint gyengülése miatt. Az említett folyamatok pedig abba az irányba mutatnak, hogy az árak idén is nőhetnek, csökkenni legalábbis aligha fognak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKemény évek várnak azokra, akik olcsó kisautót szeretnének vásárolniLassan kihalnak a belső égésű motorral gyártott városi miniautók, az elektromos változatok pedig egyelőre jóval drágábbak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelharcot kell folytatnia a Volkswagennek, hogy autókat tudjon gyártaniBár nemrég még úgy látszott, hogy az idei első félévben megoldódik a chiphiány, most már inkább úgy tűnik, hogy a probléma egész évben megmarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipartAz autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

Világ autógyárak autóimport autóipar chiphiány egyesült államok general motors járvány Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2021. október 22. 10:34 Világ

Öntik a pénzt az erdőirtáshoz kapcsolódó projektekbe a globális nagybankok

A párizsi megállapodás hatályba lépése óta tíz multi 119 milliárd dollárnyi finanszírozást nyújtott erdőirtással összefüggésbe hozható mezőgazdasági vállalkozásoknak.

Pálos Máté
2021. október 21. 11:47 Világ

Közel állunk ahhoz, hogy az űrből azt is észrevegyük, ha egy tehén elböfögi magát

A műholdas károsanyag-kibocsátás megfigyelés lehetőségeket ad a nagyhatalmaknak arra is, hogy egymásra vagy kisebb országokra mutogassanak, ha a bolygó tönkretétele kerül szóba.

Torontáli Zoltán
2021. október 18. 06:43 Adat, Világ

A Lidl után az Aldiban is megnéztük, olcsóbb-e külföldön a bevásárlás

A francia és a román Lidl után most a brit Aldi árait hasonlítjuk össze a magyarral. Az eredmény néhány eleme sokkal mellbevágóbb, mint az eddigiek.

Fontos

Avatar
2021. október 21. 16:28 Pénz

Meddig marad szuper befektetés a szuperállampapír?

Elemző szerzőnk szerint csak addig, míg az infláció átmenetinek bizonyul. Ha valaki arra számít, hogy ez nem jön be, akkor máshova érdemes tennie a pénzét.

Torontáli Zoltán
2021. október 21. 06:09 Vállalat

Megnéztünk egy magyar körforgásos gazdaságot – állami támogatás nélkül aligha fejlődhetnek hasonlók

Az ország egyik legfejlettebb és legkomplexebb agrárgazdasága kiváló példát ad arra, hogy mennyire nehéz körkörösen építkezni.

Hajdu Miklós
2021. október 20. 15:54 Adat

Márki-Zay ott szerepelt jobban, ahol magasabb fokú az iskolázottság és a gazdasági aktivitás

Az előválasztás győztese a társadalmi-gazdasági szempontból kedvezőbb helyzetben lévő megyékben, a fővárosban pedig a kormánypártibb körzetekben szerepelt jól.