Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. augusztus 7. 09:00 Vállalat

Nehéz dolga lesz a toborzással a BMW-gyárnak

Csak a BMW-gyár közvetlenül ezer munkahelyet fog létrehozni a következő években Debrecen mellett, de a beszállítóknál és a többi szolgáltatónál létrejövő új állásokkal együtt több ezer embernek adhat munkát.

Ahogyan a meglévő két nagy német autógyárunk, úgy várhatóan a BMW-üzem is nagy lökést ad majd az észak-alföldi munkaerő-, illetve ingatlanpiacnak is.

Az Audi, a Mercedes és a BMW-gyárnak helyet adó három megye munkaerőpiacát vizsgálva jól látható, hogy ahol már beindult az autógyártás, ott a foglalkoztatás is felpörgött. Tíz év alatt – tehát a válság előtthöz képest – 19 százalékkal nőtt az alkalmazottak*legalább 5 fős cégeknél alkalmazásban állók száma száma Bács-Kiskun megyében, és 15 százalékkal Győr-Moson-Sopronban. Ugyan ez a növekedés nem csupán a járműiparnak köszönhető, a két megye legnagyobb foglalkoztatóiként az Audi és a Mercedes sokat tett a latba.

 

Ezt jól mutatja, hogy Bács-Kiskunban bő hatezerrel, míg Győr-Moson-Sopronban közel tízezerrel több embert alkalmaznak a járműiparban, mint 2008 elején. Ezzel Bács-Kiskunban 3,2 százalékról 9,5 százalékra, Győr-Moson-Sopronban pedig 15,8 százalékról 22,7 százalékra emelkedett a járműipar súlya a foglalkoztatásban*Legalább 5 fős cégeknél alkalmazásban állók között..

A munkaerő-toborzással nem lesz olyan könnyű dolga a BMW-nek, mint a másik két német vállalatnak volt. Győr-Moson-Sopronban a járműiparnak évtizedes gyökerei vannak, így a környék viszonylag jól el volt látva szakképzett munkaerővel. Emellett az ország nyugati csücskét Nyugat-Európa közelsége miatt nagyobb gazdasági fellendülés és magasabb fizetések is jellemzik, aminek köszönhetően évtizedek óta többen vándorolnak oda az ország más részeiről, mint ahányan elköltöznek onnan.

Bár a Mercedes-gyárnak helyt adó Bács-Kiskun megyét erőteljesen sújtja az elvándorlás – ahogyan a vidék legnagyobb részét -, a gyár létrehozásának idején (2011-2012) bőven el volt látva szabad munkaerővel a térség, a munkanélküliségi ráta 10 százalék felett járt. Emellett Bácsban a járműipar már a Mercedes-gyár indulása előtt is 4-5 százalékos súllyal bírt a versenyszektorban, ehhez képest Hajdú-Bihar megye nyilvános top 100 cégei között mindössze egy járműalkatrész-gyártó céget találunk (Hajdu Autotechnika Ipari Zrt.). Hajdú-Biharban jelenleg az alkalmazottak fél százaléka dolgozik csak a járműiparban, ami alig több mint 400 főt jelent. Vagyis itt lényegében a nulláról kell felfuttatni a járműipart, a környéken nem sok más vállalkozástól lehet majd elszívni a szakképzett munkaerőt.

Papíron Debrecen környéke még bővelkedik a szabad munkaerőben, ám valószínűleg csak kis töredéküknek van megfelelő szakképesítése. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke múlt héten a Kossuth Rádióban valószínűleg éppen erről beszélt, amikor azt mondta, hogy Debrecen környékén egyáltalán nincs előkészítve a szakmunkás-képzés, így arra kell törekedni, hogy a városban és a környékén elinduljon az autóipar számára szükséges munkaerő-piaci igényt kielégítő oktatás, képzés. A BMW-gyár az eddigi sajtóértesülések szerint 2023-ban kezdené meg a termelést, így 4-5 év áll rendelkezésre a képzésre és a toborzásra.

 

A munkaerő-kínálat szempontjából egyébként Debrecen fekvése kedvező, ugyanis ha nem sikerül a hazai tartalékokból összetoborozni a szükséges munkaerőt, a vélhetően versenyképes fizetésekkel Romániából és Ukrajnából is könnyen átcsábíthatnak dolgozókat.

A szakképzett munkaerő hiánya miatt a jövőbeli BMW-gyár dolgozóinak egy része szinte biztosan Debrecen környékén kívülről érkezik majd az üzembe, részben külföldről is, ami várhatóan az ingatlanpiaci keresletet is felpörgeti majd.  Az Otthontérkép elemzése a győri és a kecskeméti példa alapján 20-30 százalékos lakásáremelkedést vetít előre, és a bérleti díjak is várhatóan felfelé indulnak majd a következő két-három évben.

Vállalat autógyártás BMW járműipar munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. december 7. 16:28 Vállalat

Fél év alatt többet keresett jegyeken a veszprémi kézicsapat, mint a fél futballélvonal egy idényben

Az első hat hónapban még úgy is nyereséges lett a Veszprém Handball Kft., hogy 1,3 milliárdot költött a külföldiekkel teletömött csapat béreire.

Váczi István
2019. december 6. 12:00 Vállalat

Olyan népszerűek a hibrid Toyoták, hogy nem tudnak eleget gyártani belőlük Amerikában

Úgy viszik a hibrid Toyotákat az Egyesült Államokban, mintha kötelező lenne.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.

Fontos

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 4. 06:57 Közélet

A közvagyonért felelős minisztert nem zavarja, hogy az államot milliárdokkal károsító cégháló működött a lakásában

Bártfai-Mager Andreának nincs tudomása arról, hogy a körözött Balogh Sándornak cégei lettek volna bejegyezve a lakására, pedig erről több cikk is megjelent.