Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 25. 12:21 Állam, Piac

Mészáros Lőrinc üzlettársa építheti a békési autópálya utolsó szakaszát is

A Duna Aszfalt Kft. (DA) nyerte a Békéscsabát az M5-ös autópályával összekötő gyorsforgalmi út utolsó szakaszának építésére kiírt tendert. A közbeszerzési adatbázisban elérhető dokumentumok szerint az állami megbízásokkal elég jól ellátott vállalat 41,4 milliárd forintért építheti meg a 18 kilométernyi autóutat.

A Duna Aszfaltén kívül még három ajánlat érkezett be, ezek közül azonban kettőt (a Colas és Strabag cégei által leadottakat) érvénytelennek minősítettek, míg az egyetlen versenyben maradt konkurens 3,5 milliárd forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát. Utóbbi egyébként az SDD nevet viselő konzorcium volt, amit két győri és egy lábatlani cég alkotott.

A DA nem csak ezen a tenderen futott be: az M44-es másik két szakaszát közel 99 milliárd forintért építhetik meg a Hódút Kft-vel közösen. Az egyetlen olyan szakasz, amin nem ők dolgoznak, a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti 20,5 kilométer: az erre kiírt közbeszerzést az EuroAszfalt-Swietelsky-Soltút-A Híd négyes nyerte 44 milliárdos ajánlattal.

 

Szakasz   Hossz (km)  Ár (milliárd)  Nyertes 
Tiszakürt-Kunszentmárton 20,5 56,5  Duna Aszfalt – Hódút
Kunszentmárton-Csabacsűd 20,5  44,0 EuroAszfalt – Swietelsky – Soltút- A-Híd
Csabacsűd -Kondoros  20,4 42,2 Duna Aszfalt – Hódút
Kondoros-Békéscsaba 18,0  41,4 Duna Aszfalt

 

A Duna Aszfalt Szíjj László cége. A tiszakécskei üzletembernek korábban a Hódút Kft-ben is volt részesedése, ám ettől nagyjából két éve megvált, így utóbbi társaság egyetlen tulajdonosa Varga Károly maradt. Mind a két vállalkozó közeli üzleti kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel. Szíjj a Visonta Projekt, a Marlera Istria és a CLH Kft-kben is közös tulajdonos a felcsúti polgármesterrel, de utóbbi cégben Varga Károlynak is van részesedése.

Az M44-es egyébként nagyon régi hiányossága a magyar úthálózatnak. Politikusok jó ideje ígérik, hogy az út megépül, azonban a projekt időről időre csúszott. Orbán Viktor például a 2014-es parlamenti választások előtti országjárása idején arról beszélt, hogy a következő ciklus végére már biztosan elkészül az M44-es, ám végül ezt a határidőt sem sikerült tartani.

Bár valószínűleg nem ez az egyetlen ok, a gyorsforgalmi út hiánya egész biztosan nagyban hozzájárult a viharsarokként is emlegetett térség gazdasági leszakadásához. Békés az elmúlt években a leglassabban fejlődő megyék között volt az országban: 2006 és 2015 között alig 11 százalékkal nőtt a GDP-je, ennél csak Nógrád és Baranya teljesítménye volt gyengébb. Mindeközben az ország gazdasága ötödével bővült, és nem egy megye 30 százalék körüli, vagy azt is jelentősen meghaladó növekedést ért el.

 

 

A most megépülő durván 80 kilométernyi négysávos út összesen 184 milliárd forintba kerül. Ez kilométerenként 2,3 milliárdos költséget jelent. A teljes útszakaszon közel ötven hidat alakítanak ki, köztük egy 450 métereset is, ami a Körösön ível majd át. A közbeszerzéseket kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi tájékoztatása szerint a beruházás 2019 harmadik negyedévében zárulhat.

Fotó: magyarepitok.hu

Állam Piac Duna Aszfalt M44 mélyépítés Szíjj László útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Fabók Bálint
2018. szeptember 17. 17:42 Állam

Évek óta dolgozik az eltűnésén a Google vezére

Munkatársai sem igazán tudják, hogy mivel foglalkozik Larry Page, a Google-t is tulajdonló Alphabet vezérigazgatója, miközben a cég komoly kihívások előtt áll.

Fabók Bálint
2018. szeptember 17. 11:24 Állam

Úgy tűnik, eldőlt, hogy a klímaváltozással csak alulról szerveződve harcolhatunk

Az államok elbukni látszanak a klímaváltozás megállításában, de lokálisan egyre aktívabbak a különböző szereplők.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.

Kasnyik Márton
2018. szeptember 12. 14:23 Állam

Elítélték a magyar demokrácia állapotát az európai pártok, elindult a kiközösítéshez vezető folyamat

Elfogadták a Sargentini-jelentést, indulhat a 7. cikkely szerinti eljárás Magyarország ellen.