Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 25. 12:21 Állam, Piac

Mészáros Lőrinc üzlettársa építheti a békési autópálya utolsó szakaszát is

A Duna Aszfalt Kft. (DA) nyerte a Békéscsabát az M5-ös autópályával összekötő gyorsforgalmi út utolsó szakaszának építésére kiírt tendert. A közbeszerzési adatbázisban elérhető dokumentumok szerint az állami megbízásokkal elég jól ellátott vállalat 41,4 milliárd forintért építheti meg a 18 kilométernyi autóutat.

A Duna Aszfaltén kívül még három ajánlat érkezett be, ezek közül azonban kettőt (a Colas és Strabag cégei által leadottakat) érvénytelennek minősítettek, míg az egyetlen versenyben maradt konkurens 3,5 milliárd forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát. Utóbbi egyébként az SDD nevet viselő konzorcium volt, amit két győri és egy lábatlani cég alkotott.

A DA nem csak ezen a tenderen futott be: az M44-es másik két szakaszát közel 99 milliárd forintért építhetik meg a Hódút Kft-vel közösen. Az egyetlen olyan szakasz, amin nem ők dolgoznak, a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti 20,5 kilométer: az erre kiírt közbeszerzést az EuroAszfalt-Swietelsky-Soltút-A Híd négyes nyerte 44 milliárdos ajánlattal.

 

Szakasz   Hossz (km)  Ár (milliárd)  Nyertes 
Tiszakürt-Kunszentmárton 20,5 56,5  Duna Aszfalt – Hódút
Kunszentmárton-Csabacsűd 20,5  44,0 EuroAszfalt – Swietelsky – Soltút- A-Híd
Csabacsűd -Kondoros  20,4 42,2 Duna Aszfalt – Hódút
Kondoros-Békéscsaba 18,0  41,4 Duna Aszfalt

 

A Duna Aszfalt Szíjj László cége. A tiszakécskei üzletembernek korábban a Hódút Kft-ben is volt részesedése, ám ettől nagyjából két éve megvált, így utóbbi társaság egyetlen tulajdonosa Varga Károly maradt. Mind a két vállalkozó közeli üzleti kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel. Szíjj a Visonta Projekt, a Marlera Istria és a CLH Kft-kben is közös tulajdonos a felcsúti polgármesterrel, de utóbbi cégben Varga Károlynak is van részesedése.

Az M44-es egyébként nagyon régi hiányossága a magyar úthálózatnak. Politikusok jó ideje ígérik, hogy az út megépül, azonban a projekt időről időre csúszott. Orbán Viktor például a 2014-es parlamenti választások előtti országjárása idején arról beszélt, hogy a következő ciklus végére már biztosan elkészül az M44-es, ám végül ezt a határidőt sem sikerült tartani.

Bár valószínűleg nem ez az egyetlen ok, a gyorsforgalmi út hiánya egész biztosan nagyban hozzájárult a viharsarokként is emlegetett térség gazdasági leszakadásához. Békés az elmúlt években a leglassabban fejlődő megyék között volt az országban: 2006 és 2015 között alig 11 százalékkal nőtt a GDP-je, ennél csak Nógrád és Baranya teljesítménye volt gyengébb. Mindeközben az ország gazdasága ötödével bővült, és nem egy megye 30 százalék körüli, vagy azt is jelentősen meghaladó növekedést ért el.

 

 

A most megépülő durván 80 kilométernyi négysávos út összesen 184 milliárd forintba kerül. Ez kilométerenként 2,3 milliárdos költséget jelent. A teljes útszakaszon közel ötven hidat alakítanak ki, köztük egy 450 métereset is, ami a Körösön ível majd át. A közbeszerzéseket kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi tájékoztatása szerint a beruházás 2019 harmadik negyedévében zárulhat.

Fotó: magyarepitok.hu

Állam Piac Duna Aszfalt M44 mélyépítés Szíjj László útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Jandó Zoltán
2018. november 13. 14:42 Állam

Ott is vannak Európában halálutak, ahol kevésbé várnád

Kelet-Európában – és ez alól Magyarország sem kivétel – kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben halnak meg jóval többen, mint nyugaton.

Rigó Anita
2018. november 12. 16:13 Állam, Élet

Magyarországon egy apa nem lehet annyira családcentrikus, hogy otthon maradjon a gyerekkel

Nálunk még most is nagyon erős a hagyományos kenyérkereső apai szerep támogatottsága, Németországban viszont más a helyzet.

Jandó Zoltán
2018. november 9. 13:18 Állam, Pénz

Kevés volt a felcsúti focinak 19 milliárd, visszamenőleg kaphattak újabb százmilliókat

Valószínűleg egy jogszabály-módosításnak köszönhetően juthatott újabb közel egymilliárd forinthoz, így összesen már 20 milliárdnyi közpénzből szépülhet az akadémia.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.