Tavaly augusztusban ugyanazon a napon egyszerre három budapesti színház is tulajdonost váltott. Az egymástól látszólag független színházak új tulajdonosai egyaránt a legnépszerűbb vietnami családnevet, a Nguyent viselik (a vietnamiak nagyjából 40 százalékát hívják így). A három színház az elmúlt évek nagy nyertese volt: az állam milliárdokkal támogatta őket, évi sok százmilliós bevételükkel pedig számos olyan ismert színházat is lenyomtak, mint a Centrál, a Katona vagy az Örkény.
Ezt a három színházat azonban jóformán nem ismerte senki sem. Ahogy korábban bemutattuk, számos jel szerint – két további színházzal együtt*Az öt színház név szerint: Anonymus Színház, Art Előadó-művészeti Nonprofit Kft./Art Challenge Nonprofit Kft. Maszka Színház, Műhely Produkció, Végtelen Tér/Art Cavea Színház – a tao-rendszer kijátszására hozták őket létre: kiskapukat kihasználva vagy egyenesen több százezres nézőszámokat blöffölve érték el, hogy szert tegyenek sok milliárdos állami támogatásra. A hálózat országosan a leginkább támogatott színházak közé tartozott.
Az öt színház számos ponton kötődött egymáshoz: többségük ugyanarra a címre volt bejegyezve, ugyanaz az ember készítette el beszámolóikat, honlapjaik olykor szó szerint megegyeztek, és mindnyájan kötődtek a színházi élet egyik ismert alakjához, Megyeri Lászlóhoz, akinek kulcsszerepe volt a színházak finanszírozását megreformáló tao-rendszer megalkotásában.
Aztán amikor a kormány visszaélésekre hivatkozva felszámolta a tao-rendszert 2018-ban, a csaló hálózatnak is befellegzett. Míg 2017-ben még 3,4 milliárd forint volt papíron a bevételük, 2018-ban 94 százalékkal, 190 millióra csökkent. Például az egyik színház állítólagos forgalma 836 millió forintról 3 millióra zuhant. Mivel azonban a tao-rendszer utófinanszírozású, a 2017-es hivatalos jegybevételük után még mintegy 940 millió forint támogatást be tudtak gyűjteni. A tao-rendszer közel tízéves fennállása alatt az öt cégből álló hálózat
mintegy kilenc milliárd forint közpénzt szerzett.
Az öt színházból összesen négy került egy-egy Nguyen nevű, budapesti lakcímmel rendelkező ember tulajdonába. Mivel különböző anyától származnak (és életkoruk hasonló), a négy Nguyen nem állhat közeli rokoni kapcsolatban egymással, és egyiküknek sincs és nem is volt más céges érdekeltsége. Az az egy színház volt a kivétel – tehát amelyik nem került egy Nguyenhez -, amelyben Megyerinek volt közvetlen tulajdona korábban.
A négy vietnami kézbe került cég közül három ellen indult el kényszertörlés*vagy legalábbis döntött megindításáról a bíróság. Ezt többek között azért rendeli el a bíróság, mert a cég elérhetetlenné válik, tehát nem elérhető a székhelyén sem maga a cég, sem a tagjai, tisztviselői.
Amellett, hogy a hálózat több esetben bizonyíthatóan jutott jogosulatlanul állami támogatáshoz, az adóhatóság felé is jelentős tartozásaik vannak. A NAV legfrissebb listája szerint három érintett színháznak is 100 milliósnál nagyobb adótartozása van*a Műhely Produkcióknak, valamint az Anonymus és a Maszka Színháznak.
Ugyan a kormány visszaélésekre hivatkozva szüntette meg a tao-rendszert, azóta sem jelent meg nyilvános információ arról, hogy vizsgálnák az érintett színházakat. A minisztérium akkoriban egy megkeresésemre sem válaszolt ezzel kapcsolatban. Az Állami Számvevőszék májusban tartott egy sajtótájékoztatót, amely szerint húsz, “kockázati alapon kiválasztott” előadó-művészeti szervezet gazdálkodását vizsgálták meg, de ezek között sem szerepelt az öt kamuszínház.
Élet
Fontos