Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Idén októberben megállt az új autók piacának szűkülése az Európai Unióban, az elmúlt hónapban ugyanis 1,1 százalékkal több gépkocsi állt forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. Viszonylag jól szerepelt a gyártók közül a Volkswagen-csoport az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) statisztikái szerint, ám a német autóipari szereplők válsága ezzel még nem ért véget.

Számokban: az uniós autópiac az idei év második felétől különösen gyengén teljesített, augusztusban közel ötödével csökkent a forgalomba helyezett gépkocsik száma az egy évvel korábban tapasztalt szinthez képest. A januártól októberig tartó időszakokat összehasonlítva minimális, 0,7 százalékos bővülést mutatnak az adatok 2023 és 2024 között.

Miért fontos ez? Noha a VW-csoport gyártmányaiból idén októberben 16,7 százalékkal több került forgalomba tavalyhoz képest, a konszern a pandémia időszakát idéző üzleti eredmények miatt durva intézkedéseket fontolgat. Felmerült a drezdai és az osnabrücki autógyárak eladása, továbbá az Emden városában működő egység bérgyártásra történő átállítása.

  • Két üzemmel működtet többet a kelleténél a Volkswagen a cég vezetése szerint, ám a gyárak bezárását a szakszervezetek határozottan ellenzik, és kompromisszumos megoldást sürgetnek, aminek hiányában évtizedek óta nem látott sztrájkhullám kezdődet decemberben. A cég még karácsony előtt tisztázni szeretné az átszervezés részleteit.
  • Bajban van a Ford is, az elektromos autók csökkenő kereslete miatt az európai munkaerő-kapacitásának mintegy 14 százalékát – négyezer embert – kényszerülhet leépíteni, ami zömmel Németországban történhet meg. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid modellek európai piaca októberben is szűkült.

Alulnézet: Magyarországon 19,1 százalékkal több autó állt forgalomban idén októberben a tavalyi októberhez viszonyítva, 2024 első tíz hónapját nézve pedig 8,4 százalékos többlet mutatkozik 2023 azonos időszakához képest. A német autóipar szenvedése azonban kihat a magyar gazdaságra is, Nagy Márton részben ezzel magyarázta a gyenge GDP-adatot.

  • A győri Audi-gyár sorsát is kétségek övezhetnék, a prémium márka eladásai alakultak idén eddig a legrosszabbul a Volkswagen-csoporton belül. Győrben azonban Audi mellett immáron Cupra modelleket is gyártanak, amelyek iránt növekszik a kereslet, és az üzem leépítésének lehetősége egyelőre nem merült fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDurva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekébenA német autógyártó számai nagyon csúnyán néznek ki, már nem egy, hanem legalább három német üzemet zárnának be, és csökkentenék a béreket is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat acea autóipar német autóipar Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. május 15. 12:56 Közélet, Vállalat

Akár NER-es lenyúlások előtt is teret nyithat a nagytakarítási törvény

A pongyola tervezet szerint szinte minden exportőrt és külföldről vásároló céget is szankcionálni lehet, ha Lánczi Tamásék úgy döntenek.

Torontáli Zoltán
2025. május 14. 14:42 Vállalat

Olyan lassú a Demján 1+1, hogy idén már biztos nem pörgeti fel a gazdaságot

Valószínű, hogy az esetek többségében még egy évvel a program kihirdetése után sem érkeznek meg az új gépek a cégekhez, így a gazdaságot sem élénkítik.

Váczi István
2025. május 13. 13:42 Adat, Vállalat

Könnyebben találhat magyar dolgozókat egy kínai autógyár Pécsen, mint a BYD Szegeden

Nem tett le a kormány a pécsi autógyártásról, de nem világos, miért lenne jó, ha még erősebben függene a szektor szerencséjétől a magyar gazdaság.

Fontos

Gergely Péter
2025. május 15. 09:33 Pénz

Egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök nagy testvérei

Egyre kedvezőbb a szabad felhasználású jelzáloghitelek árazása, de változatlanul csak kiegészítő termékek a lakossági finanszírozásban.

Jandó Zoltán
2025. május 15. 05:50 Közélet

Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

A Tiborcz István üzleti körével bizniszelő Balázs Attila romániai vállalata vett egy másfélmilliárdos repülőt, a csoporton belül legalább a másodikat.

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.