Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Idén októberben megállt az új autók piacának szűkülése az Európai Unióban, az elmúlt hónapban ugyanis 1,1 százalékkal több gépkocsi állt forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. Viszonylag jól szerepelt a gyártók közül a Volkswagen-csoport az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) statisztikái szerint, ám a német autóipari szereplők válsága ezzel még nem ért véget.

Számokban: az uniós autópiac az idei év második felétől különösen gyengén teljesített, augusztusban közel ötödével csökkent a forgalomba helyezett gépkocsik száma az egy évvel korábban tapasztalt szinthez képest. A januártól októberig tartó időszakokat összehasonlítva minimális, 0,7 százalékos bővülést mutatnak az adatok 2023 és 2024 között.

Miért fontos ez? Noha a VW-csoport gyártmányaiból idén októberben 16,7 százalékkal több került forgalomba tavalyhoz képest, a konszern a pandémia időszakát idéző üzleti eredmények miatt durva intézkedéseket fontolgat. Felmerült a drezdai és az osnabrücki autógyárak eladása, továbbá az Emden városában működő egység bérgyártásra történő átállítása.

  • Két üzemmel működtet többet a kelleténél a Volkswagen a cég vezetése szerint, ám a gyárak bezárását a szakszervezetek határozottan ellenzik, és kompromisszumos megoldást sürgetnek, aminek hiányában évtizedek óta nem látott sztrájkhullám kezdődet decemberben. A cég még karácsony előtt tisztázni szeretné az átszervezés részleteit.
  • Bajban van a Ford is, az elektromos autók csökkenő kereslete miatt az európai munkaerő-kapacitásának mintegy 14 százalékát – négyezer embert – kényszerülhet leépíteni, ami zömmel Németországban történhet meg. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid modellek európai piaca októberben is szűkült.

Alulnézet: Magyarországon 19,1 százalékkal több autó állt forgalomban idén októberben a tavalyi októberhez viszonyítva, 2024 első tíz hónapját nézve pedig 8,4 százalékos többlet mutatkozik 2023 azonos időszakához képest. A német autóipar szenvedése azonban kihat a magyar gazdaságra is, Nagy Márton részben ezzel magyarázta a gyenge GDP-adatot.

  • A győri Audi-gyár sorsát is kétségek övezhetnék, a prémium márka eladásai alakultak idén eddig a legrosszabbul a Volkswagen-csoporton belül. Győrben azonban Audi mellett immáron Cupra modelleket is gyártanak, amelyek iránt növekszik a kereslet, és az üzem leépítésének lehetősége egyelőre nem merült fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDurva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekébenA német autógyártó számai nagyon csúnyán néznek ki, már nem egy, hanem legalább három német üzemet zárnának be, és csökkentenék a béreket is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat acea autóipar német autóipar Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. december 9. 05:20 Adat

Lengyelek, románok, bolgárok százezrei léptek a magyarok elé a jövedelmi ranglétrán

Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.

Bucsky Péter
2024. december 7. 21:43 Podcast

Az osztrák fizetést könnyebb elérni, mint az osztrák boldogságot

Friss kutatási eredmények szerint az ausztriai magyarok boldogabbak a magyarországi átlagnál, de nem érik el az osztrák átlagot.