Miközben a magyar ipart lehúzza az akku- és járműgyártás, a szlovák autóipar száguld
Megerősítette előzetes számait a statisztikai hivatal a hazai ipari termelés májusi alakulásáról, azaz nagyjából öt százalékos a csökkenés 2023 májusához képest. Most már azonban látjuk az ágazatok teljesítményét is.
Számokban: a feldolgozóiparon belül legnagyobb súlyú járműgyártás volumene 14,5 százalékkal esett vissza egy év alatt, ezen belül a közúti gépjárművek gyártása 18,6 százalékkal csökkent.
A második legnagyobb súlyú élelmiszeripar a kevés pozitív kivétel egyike volt, termelése 9,6 százalékkal nőtt.
A harmadik legnagyobb súlyú villamos berendezés gyártásánál viszont 18,7 százalékos visszaesést mért a KSH, ezen belül pedig különösen durva az akkumulátorok, szárazelemek előállításának 32 százalékos zuhanása.
Miért fontos ez? Az ipar negatív teljesítménye miatt az idénre várt 2,5 százalék körüli gazdasági növekedést még inkább a fogyasztás élénkülésére kellene alapozni. A növekedés nagysága sok mindent befolyásol az államadósság GDP-arányos mértékétől a költségvetés helyzetén át végső soron a nemzetgazdaságban szétosztható jövedelmekig.
Alulnézet: az említett ágazatok visszaeséséhez eddig kevés nagyobb elbocsátás kapcsolódott, a legjelentősebb az SK On iváncsai akkugyárából elküldött 600 – többségében kirgiz – vendégmunkás leépítése.
Tágabb kontextus: a hazánkhoz – a járműipar nagy jelentősége miatt – hasonló gazdaságszerkezetű Szlovákiában májusban lényegében stagnált az ipar, azon belül viszont az autóipar kifejezetten jól teljesített, 8 százalékkal nőtt éves alapon.
Igen, de: az első látásra meglepő adatot részben akár az is magyarázhatja, ha néhány olyan autómodellre erősebb a külpiaci kereslet, amelyet Szlovákiában gyártanak, idehaza viszont nem.
A szlovák ipar jobb teljesítményének másik magyarázata, hogy tavaly májusban még nem termelt a mohi atomerőmű 2023 októberében beindított harmadik blokkja, amely a bázisidőszakhoz képest minden hónapban megnyomja az áramtermelési statisztikát.
Másrészt Szlovákiában még nincsenek akkugyárak, amelyek visszaeső termelése rontaná az ipari statisztikát.
Reakciók: az Erste Group elemzése szerint a szlovák ipar teljesítménye változékony volt az utóbbi hónapokban, és a helyzet továbbra is nehezen kiszámítható. Pozitív jel a rendelésállomány növekedése, és a termelés bővülésére számító vállalatvezetők aránya is nő.
Mi várható? Ez mindkét országban elsősorban a külső kereslet alakulásának függvénye. Szlovákiában az Erste elemzése szerint bizakodásra ad okot a németországi ipari és szolgáltatási menedzserindexek alakulása, valamint a német termékek iránti kínai és amerikai kereslet élénkülése.
Virovácz Péter, az ING vezető elemzője szerint Magyarországon tartós ipari trendfordulóra a közeljövőben nem lehet számítani. A külső kereslet lassan indulhat be, mert a termelési láncokban csak akkor épülhetnek vissza a rendelésállományok, ha javul a globális fogyasztói bizalom és érdemben apadnak a felhalmozódott készletek.
Románia a lista másik vége felé is képviselteti magát, ami az ország fejlődésének belső egyenlőtlenségeit mutatja. A magyar régiók közül több is egész jól áll.
Szerbia felől folyamatosan ömlik Magyarországra az – esetenként átcímkézett - orosz gáz, amin tízmilliárdokat lehet keresni. Az egyik nagy nyertes az állami MVM lehet.