Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. december 19. 15:02 Vállalat

Maradhat valami a Dunai Vasműből, csökkentett termelési szinttel

Komoly érdeklődést mutat két acélipari vállalat a Dunai Vasmű iránt. A napokban a konzorcium szakembereket küldött a dunaújvárosi létesítmény műszaki felmérésére, és egyeztetéseket folytat annak üzemeltetéséről a Nemzetgazdasági Minisztériummal a Világgazdaság információi szerint. A vasmű megvásárlásáról nincs szó, csak a működtetés lehetősége merült fel.

  • Az egyik érdeklődő a Duferco. A svájci központú cégcsoport már megfordult a Dunaferr tulajdonosi körében is annak 2004-ben történt privatizálásakor, tavaly 660 ezer tonna acélt állított elő. Összehasonlításképp, az acélipar legnagyobb európai szereplőjének számító ArcelorMittal acéltermelése 58,1 millió tonna volt tavaly.
  • A szlovák Minerfin a konzorcium másik tagja, a cég többek között az ukrán vasérc exportjával foglalkozik, Szlovákia egyik leggazdagabb vállalkozójához, Tomáš Chrenekhez köthető. A cég működését jócskán érinti az orosz-ukrán háború, ám kitart ukrajnai érdekeltségei mellett, amelyek közé a Zaporizzsjai Vasérc Kombinát is tartozik.

Számokban: megállapodás esetén a Dunai Vasmű havonta 80-100 ezer tonna Ukrajnából – ukrán ellenőrzés alatt álló területekről importált vasércet dolgozhat fel. Ez valamivel kevesebb, mint az üzem évi 1,6-1,8 millió tonnás kapacitása, ami egyébként sem számít soknak az ágazatban.

  • A konzorcium csak a kohót és a hengerművet indítaná újra, a kokszolót nem, ám ez is egyértelmű előrelépés lenne az utóbbi hónapok lényegében teljes leállása után.

Előzmények: a Dunaferr csődtörténete évek óta folyik, az üzem fennmaradása a folyamatos kormányzati beavatkozásoknak köszönhető. A Dunaferr mostani birtokosa, a brit-indiai Liberty Steel is a kormány közreműködésével vette meg a céget tavaly, azonban a nyáron az új tulajdonos a kokszoló leállítását jelentette be, és veszélybe került a dunaújvárosi dolgozók fizetése is.

Tágabb kontextus: sorra kerülnek bajba az európai vas- és acélművek, jórészt a gyengülő kereslet, a drága energia és a kínai konkurencia fokozódása miatt. Az európai kormányok nehezen engedik el a gyakran egész régiók gazdaságát meghatározó üzemeket, amelyekben bizonyos berendezéseket – például ide tartoznak a kokszoló kemencék – lényegében csak véglegesen lehet leállítani.

Mi várható? A kormány ősszel mintegy 2 milliárd forintot különített el a Bérgarancia Alapba, hogy fedezhesse a Dunai Vasmű közel 3500 munkavállalójának bérkifizetését, és már korábban is több milliárd forinttal támogatta az üzem fennmaradását. Az állam ugyanakkor nem vásárolná vissza a vasműt, hanem piaci megoldást keres annak továbbműködtetésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak közpénz milliárdokkal lehetne fenntartani a Dunaferrt, de ez nem magyar sajátosságA Liberty szintén vergődő cseh és román cége is folyamatos állami szerepvállalással maradt eddig életben, de nem sokkal jobb a helyzet Nyugat-Európában sem.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtőlMiközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz hinni a fényes jövőben, miközben késve érkezik a fizetés a DunaferrnélNagy tervei vannak a dunaújvárosi üzem brit-indiai tulajdonosának, de a régiós üzemeinek közelmúltbeli történései nem sok bizakodásra adnak okot.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyötrelmes a nehézipari vidékek sorsa Európában, de Dunaújváros szerencsés lehetA mostani acélipari válság újabb európai kohókat ránthat magával, de Dunaújváros térségében legalább így is maradnak munkalehetőségek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat acélipar Dunaferr dunai vasmű Liberty Steel Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.