Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. július 2. 16:34 Vállalat, Világ

Megint káosz van a konténerszállításban, és ez megint meglökheti az inflációt

Meredeken emelkedik a konténerek tengeri szállításának költsége, és ez elkerülhetetlenül felfelé fogja nyomni az inflációt Európában és Amerikában is.

Miért fontos ez? A koronavírus-járvány után óriási konténerhiány volt, az árak kilőttek, és több más tényezővel együtt ez is okozója volt annak az inflációs hullámnak, amelyet a sérülékeny magyar gazdaság a legkevésbé tudott az EU-ban csillapítani.

Háttér: a vörös-tengeri útvonalat a jemeni húszik támadásai miatt a nemzetközi hajóforgalom kénytelen elkerülni Afrika felé, a szállítási költségek és idők nőnek, utóbbi miatt ismét konténerhiány, illetve súlyos logisztikai problémák léptek fel.

Számokban: a járvány után egy 40 lábas konténer szállításáért akár 20 ezer dollárt is fizetni kellett, a helyzet normalizálódása után 4 ezer dollárra csökkent a díj, ám most ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedett – áll a magyar Trans-Sped értékelésében.

  • Korábban a Vörös-tengeren keresztül zajlott a világ konténerforgalmának 30 százaléka, az Economist adatai szerint ennek 90 százalékát mára elterelték, vagyis az útvonalat lényegében nem használják.

Tágabb kontextus: a vörös-tengeri helyzet mellett a problémát tetézi, hogy

  • az amerikai és nyugat-európai kereskedők június helyett már májusban elkezdtek készülni a karácsonyi szezonra, mert nagy keresletet várnak;
  • sokan sietnek készletezni, mert a fenyegető kereskedelmi háború miatt büntetővámokra számítanak;
  • a súlyos konténerhiány miatt a nagy kikötőkben a szokásosnál sokkal lassabban lehet fel- és lerakodni, Szingapúrnál a kikötésre váró hajók 60 százaléka vesztegel, akár hetekig vár a sorára.
  • A konténer-és hajógyártás nem tud elég gyorsan reagálni a változásokra. Mire a világjárvány után legyártottak és használatba vettek rengeteg új konténert, már túlkínálat kezdett kialakulni, most azonban ismét hiány van.

Mi várható? A Trans-Sped elemzése szerint

  • a helyzet 0,7-0,8 százalékkal hajtja fel a globális inflációt;
  • a gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat és megbízhatóbb szállítási módokat keresnek;
  • sokan felhagynak a Just in Time (minimális készletezés melletti gyártási) stratégiával;
  • nagy értékű termékeknél a szállítási díjak növekedése jobban kivédhető, kisebb értékű árucsoportoknál azonban a termék kereskedelmének vagy termelésének felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁllamcsődöket okozhat a vörös-tengeri válságA jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínának elege lett, véget vetne a vörös-tengeri káosznakA világ legnagyobb exportőrét zavarják a kereskedelmi hajók elleni támadások, a húszikat felfegyverző Iránon keresztül próbál változást elérni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ hajózás infláció kereskedelem konténer logisztika tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. július 4. 17:21 Közélet, Vállalat

Tovább erősíti a német és izraeli orientációt az új magyar fegyvergyár

Az alapkőletétel előtt két nappal értesült róla a helyi polgármester, hogy Vecsés határában egy német-izraeli cég fegyvergyárat épít.

Bucsky Péter
2024. július 4. 05:17 Közélet, Vállalat

Eddig az állam finanszírozta Mészárosék sok ezer milliárdos üzletét, de ígérik, hogy ez megfordul

A koncessziós szerződések arra szolgálnak, hogy a vállalkozók fejlesszenek a későbbi profit reményében, de a magyar autópályák üzemeltetőinek nem kellett várniuk.

Hajdu Miklós
2024. július 3. 15:31 Közélet, Vállalat

Zavarja a kormányt a választások óta dráguló üzemanyag, pedig volt már rosszabb is a helyzet

A hatósági árak bevezetésekor az átlagjövedelemhez képest jóval drágábbak voltak az üzemanyagok, mint most.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. július 5. 13:11 Adat

Beragadt fékként lassítja az ipar a magyar gazdaságot, hogy lesz ebből gyorsulás?

Az ipar gyengélkedése valószínűleg egész évben visszafogja a gazdaság teljesítményét, így leginkább csak a fogyasztás bővülésében lehet bízni.

Jandó Zoltán
2024. július 5. 10:32 Adat

Így tömi ki pénzzel a magyar focit a közmédia

A hasonló népességű, gazdasági erejű, és fociban csak kissé előttünk járó cseheknél a magyarországi negyedét sem éri el a közvetítési jogokból származó bevétel.

Stubnya Bence
2024. július 4. 13:11 Adat, Pénz

Csak az észtek és görögök látják borúsabban a magyaroknál a pénzügyi helyzetüket

Pedig nagyot javult egy év alatt itthon a fogyasztói hangulat. Ez arra volt elég, hogy egy helyett két országban legyen rosszabb a helyzet, mint itthon.