Meredeken emelkedik a konténerek tengeri szállításának költsége, és ez elkerülhetetlenül felfelé fogja nyomni az inflációt Európában és Amerikában is.
Miért fontos ez? A koronavírus-járvány után óriási konténerhiány volt, az árak kilőttek, és több más tényezővel együtt ez is okozója volt annak az inflációs hullámnak, amelyet a sérülékeny magyar gazdaság a legkevésbé tudott az EU-ban csillapítani.
Háttér: a vörös-tengeri útvonalat a jemeni húszik támadásai miatt a nemzetközi hajóforgalom kénytelen elkerülni Afrika felé, a szállítási költségek és idők nőnek, utóbbi miatt ismét konténerhiány, illetve súlyos logisztikai problémák léptek fel.
Számokban: a járvány után egy 40 lábas konténer szállításáért akár 20 ezer dollárt is fizetni kellett, a helyzet normalizálódása után 4 ezer dollárra csökkent a díj, ám most ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedett – áll a magyar Trans-Sped értékelésében.
- Korábban a Vörös-tengeren keresztül zajlott a világ konténerforgalmának 30 százaléka, az Economist adatai szerint ennek 90 százalékát mára elterelték, vagyis az útvonalat lényegében nem használják.
Tágabb kontextus: a vörös-tengeri helyzet mellett a problémát tetézi, hogy
- az amerikai és nyugat-európai kereskedők június helyett már májusban elkezdtek készülni a karácsonyi szezonra, mert nagy keresletet várnak;
- sokan sietnek készletezni, mert a fenyegető kereskedelmi háború miatt büntetővámokra számítanak;
- a súlyos konténerhiány miatt a nagy kikötőkben a szokásosnál sokkal lassabban lehet fel- és lerakodni, Szingapúrnál a kikötésre váró hajók 60 százaléka vesztegel, akár hetekig vár a sorára.
- A konténer-és hajógyártás nem tud elég gyorsan reagálni a változásokra. Mire a világjárvány után legyártottak és használatba vettek rengeteg új konténert, már túlkínálat kezdett kialakulni, most azonban ismét hiány van.
Mi várható? A Trans-Sped elemzése szerint
- a helyzet 0,7-0,8 százalékkal hajtja fel a globális inflációt;
- a gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat és megbízhatóbb szállítási módokat keresnek;
- sokan felhagynak a Just in Time (minimális készletezés melletti gyártási) stratégiával;
- nagy értékű termékeknél a szállítási díjak növekedése jobban kivédhető, kisebb értékű árucsoportoknál azonban a termék kereskedelmének vagy termelésének felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁllamcsődöket okozhat a vörös-tengeri válságA jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínának elege lett, véget vetne a vörös-tengeri káosznakA világ legnagyobb exportőrét zavarják a kereskedelmi hajók elleni támadások, a húszikat felfegyverző Iránon keresztül próbál változást elérni.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Vállalat Világ hajózás infláció kereskedelem konténer logisztika tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában