Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. augusztus 9. 13:23 Világ

Nagy kár, hogy nem Kínába szállítanak a magyar akkugyárak

Júliusban először fordult elő, hogy több elektromos és hibrid jármű talált gazdára, mint hagyományos benzin- vagy dízelüzemű a kínai új autók piacán. Az akkumulátorokkal szerelt járművekből ráadásul a mennyiséget nézve is többet tudtak eladni a gyártók, miközben az autóeladások összességében csökkentek, írta meg a CNBC (amit a Portfolio is szemlézett).

Miért fontos ez? Európában eközben akadozik az elektromos autók térnyerése, már a szabályozások is egyre több teret hagynak a belső égésű motorokkal szerelt modellek további gyártásához a korábbi elképzelésekhez képest. A kínai autógyárak azonban egyre nagyobb szeletet igyekeznek kihasítani maguknak a kontinens autópiacán.

  • Kína autópiaca fontos az európai gyártók szempontjából is, főleg a prémium kategóriába tartozó benzines és dízeles modellek tekintetében. Az ottani gyártók előnye azonban fokozatosan nő a zömmel német márkákkal szemben, a kínai kormány támogatása révén is, aminek jelentősége tovább nőtt a gazdaság lassulása miatt.

Alulnézet: a magyar gazdaságban a német autógyárak és beszállítóik szerepe régóta jelentős, nekik nem kedvezőek a kínai autópiaci tendenciák. Az ide települő kínai akkumulátorgyárak is jellemzően az európai márkák elektromos modelljeihez szükséges energiatárolók előállítását célozzák.

  • Az ágazat nehézségei már a magyar ipari termelés és GDP alakulásában is megmutatkoznak, és elbocsátások is történtek miatta. A későbbiekben a kínai BYD az akkumulátorok mellett járműveket is fog gyártani Magyarországon, ám szintén az európai piacra, amivel megkerülheti majd az uniós vámokat.

Felülnézet: részben az elektromos (és gázhajtású) autók gyors kínai terjedésével magyarázta a hét elején a G7-nek az olajár – már a magyar benzinkutakon is látható – csökkenését Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. elemzője.

  • A visszafogott kínai olajkeresletet részben ugyan a gazdaság vártnál gyengébb teljesítménye okozza, de pont a közlekedési felhasználásban van egy szándékolt része is. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy míg év elején a kínai olajkereslet napi 500-700 ezer hordós növekedését várták, most az sem kizárt, hogy éves szinten csökkenést láthatunk.

Számokban: Kínában 51 százalék volt az újonnan eladott személygépkocsik között az elektromos és hibrid járművek aránya júliusban. Az Európai Unióban ugyanez az arány 53 százalék volt júniusban, ám a csak elektromos hajtású gépkocsik részesedése Kínában 28, az unióban 14 százalék volt a legfrissebb adatok szerint.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis lehet jövőjük a belső égésű motoros autóknak EurópábanA német autógyártók mégsem mondanak le a hagyományos technológia fejlesztéséről, az Európai Néppárt pedig a szabályozás lazítására készül.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik DebrecenbenA BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBegyűrűzik az autópiac vergődése, lehúzhatja a magyar GDP-t isNagy Márton pesszimista lett a jövő héten nyilvánossá váló második negyedévi GDP-adattal kapcsolatban.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeragadt fékként lassítja az ipar a magyar gazdaságot, hogy lesz ebből gyorsulás?Az ipar gyengélkedése valószínűleg egész évben visszafogja a gazdaság teljesítményét, így leginkább csak a fogyasztás bővülésében lehet bízni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miattCsorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátorgyártás autóipar autópiac elektromos autó Kína Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.