Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Akár 50 százalékos vám is sújthatja a kínai elektromos járműveket az Európai Unió területén, miután az Európai Bizottság újabb terhek bevezetését lengette be. A lépéssel egy költséges konfliktus kockázata is felmerül Kínával kapcsolatban, amire többek között a német kormány is figyelmeztette az uniós döntéshozókat.

Miért fontos ez? A védővám bevezetésére – pontosabban megemelésére – hetek óta számítani lehetett, mivel kampánytémává vált a kínai elektromos autók elleni piacvédelem az európai választások előtt. A lépéssel olyan Magyarországon is népszerűvé vált gépkocsik drágulhatnak, mint például a SAIC által gyártott MG modellek.

Számokban: az új terhek a már meglévő 10 százalékos vámra rakódnak, a mértéküket egy rájuk vonatkozó uniós vizsgálat eredményei határozzák meg, tehát gyártónként különböző lesz. A BYD és a Geely esetében várhatóan 17-20 százalékos, míg az uniós hatóságokkal való együttműködést megtagadó SAIC termékeit 38 százalékos többlet vámtétel sújthatja.

  • 11,2 millió forint a legolcsóbb elektromos MG ZS ára, ami tartalmazza a magyarországi áfát és az eddigi vámtételt; az ár akár 3 millió forinttal is emelkedhet becslésünk szerint. Az MG Magyarországon májusban a 18. legnépszerűbb márka volt az újonnan forgalomba helyezett autók száma alapján, igaz, belső égésű motorral szerelt gépkocsikat is forgalmaz.
  • A kínai villanyautók árelőnyének csak kisebb részét viheti el az új intézkedés, legalábbis a már említett vizsgálatot teljesítő gyártók eseteiben. Bizottsági számítások szerint nagyjából 16 ezer euróval marad el az átlagtól a kínai elektromos gépkocsik ára, ennek az előnynek mintegy negyede tűnhet el például a BYD-t illető új vámtétel alkalmazásával.

Tágabb kontextus: idén elérheti a 11 százalékot a kínai gépkocsimárkák részesedése az uniós elektromosautó-piacon, és 2027-re már minden ötödik eladott villanyautó kínai márkájú lehet. Ugyanakkor az európai gyártók fontos exportpiaca Kína, amit megtépázhat egy esetleges konfliktus, jórészt ez aggasztja a protekcionizmus ellenzőit (közéjük tartozik a magyar kormány is).

Mi várható? A kínai gyártók egy darabig képesek lehetnek lenyelni a vámot, hosszabb távon pedig az európai gyártókapacitások létesítésével oldhatják meg a problémát. Ha válaszul a kínai kormány is megemeli az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, az tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén, emiatt is fogadhatta aggodalommal több iparági szereplő is a történteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat EurópábanKína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ elektromos autók európai bizottság kínai autó védővám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.