Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

A kínai elektromos autókra vonatkozó, 30-70 százalék közötti vámtétel kivetésére készül az Európai Unió a Portfolio értesülése szerint, komoly aggodalmakat okozva bizonyos tagállamokban. A vám bevezetését azonban csak minősített többséggel lehet megakadályozni, ami aligha jöhet össze, már az intézkedést eleinte ellenző Németország is kezd a támogatók közé átállni.

Miért fontos ez? Az ellenzők közé tartozik a távol-keleti járműipari befektetéseknek teret adó és azokat bőkezűen támogató magyar kormány is. A védővám kiszabásán túl az unió belső piacán gyárakat létesítő kínai vállalatokat érintő támogatások vizsgálata is napirenden van, ami további bírságok, pótvámok kiszabásához vezethet.

  • A behozatalra vonatkozó terhek megkerülésének lehetséges módja ugyanis, hogy a vámot kivető térségen belülre költöztetik a gyártást az érintett vállalatok, így például a BYD szegedi üzemében készített gépkocsikra nem vonatkoznának a kínai importcikkeket érintő vámtételek. E tekintetben egyelőre előkészítő vizsgálatok folynak.

Tágabb kontextus: az Egyesült Államok a múlt héten 25 százalékról 100 százalék fölé emelte a kínai elektromos autókat érintő vámokat, és az oda szánt exportot Európa felé irányíthatják az áraikat a pekingi kormány támogatása révén alacsonyan tartó autógyártók. Ebben az árversenyben az eleve gyengélkedő európai gyártók kedvezőtlen helyzetben vannak.

Számokban: az uniós vámra válaszul Kína is megemelheti az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, ami tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén. Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, a járművek értékét nézve külkereskedelmi többlet látszik az unió javára a két ország közötti autópiaci áruforgalomban.

  • Több mint két és félszer nagyobb volt a unióból Kínába exportált járműállomány értéke (24,5 milliárd euró), mint a Kínából Európába érkező járműimporté (9,7 milliárd euró) 2022-ben. A Magyarországon gyártott személygépkocsikból is jut Kínába, igaz, a magyar járműexportnak csak néhány százalékát teszi ki az ázsiai országba irányuló kivitel.

Mi várható? Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az újraválasztásáért kampányol, aminek fontos elemévé vált a kínai elektromos autók elleni protekcionista politika. A védővámok bevezetésére a júniusi választást megelőző napokban lehet számítani a Politico cikke szerint azzal a kampányüzenettel, hogy az unió kész megvédeni az iparát.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar kínai autó vám védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.