Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

A kínai elektromos autókra vonatkozó, 30-70 százalék közötti vámtétel kivetésére készül az Európai Unió a Portfolio értesülése szerint, komoly aggodalmakat okozva bizonyos tagállamokban. A vám bevezetését azonban csak minősített többséggel lehet megakadályozni, ami aligha jöhet össze, már az intézkedést eleinte ellenző Németország is kezd a támogatók közé átállni.

Miért fontos ez? Az ellenzők közé tartozik a távol-keleti járműipari befektetéseknek teret adó és azokat bőkezűen támogató magyar kormány is. A védővám kiszabásán túl az unió belső piacán gyárakat létesítő kínai vállalatokat érintő támogatások vizsgálata is napirenden van, ami további bírságok, pótvámok kiszabásához vezethet.

  • A behozatalra vonatkozó terhek megkerülésének lehetséges módja ugyanis, hogy a vámot kivető térségen belülre költöztetik a gyártást az érintett vállalatok, így például a BYD szegedi üzemében készített gépkocsikra nem vonatkoznának a kínai importcikkeket érintő vámtételek. E tekintetben egyelőre előkészítő vizsgálatok folynak.

Tágabb kontextus: az Egyesült Államok a múlt héten 25 százalékról 100 százalék fölé emelte a kínai elektromos autókat érintő vámokat, és az oda szánt exportot Európa felé irányíthatják az áraikat a pekingi kormány támogatása révén alacsonyan tartó autógyártók. Ebben az árversenyben az eleve gyengélkedő európai gyártók kedvezőtlen helyzetben vannak.

Számokban: az uniós vámra válaszul Kína is megemelheti az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, ami tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén. Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, a járművek értékét nézve külkereskedelmi többlet látszik az unió javára a két ország közötti autópiaci áruforgalomban.

  • Több mint két és félszer nagyobb volt a unióból Kínába exportált járműállomány értéke (24,5 milliárd euró), mint a Kínából Európába érkező járműimporté (9,7 milliárd euró) 2022-ben. A Magyarországon gyártott személygépkocsikból is jut Kínába, igaz, a magyar járműexportnak csak néhány százalékát teszi ki az ázsiai országba irányuló kivitel.

Mi várható? Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az újraválasztásáért kampányol, aminek fontos elemévé vált a kínai elektromos autók elleni protekcionista politika. A védővámok bevezetésére a júniusi választást megelőző napokban lehet számítani a Politico cikke szerint azzal a kampányüzenettel, hogy az unió kész megvédeni az iparát.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar kínai autó vám védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 16:39 Világ

Növelheti a kínai fegyverek népszerűségét a rövid indiai-pakisztáni háború

Kelendőbbek lehetnek az élesben korábban nem bizonyított kínai fegyverek, miután valószínűleg ezeknek köszönhetők a kezdeti pakisztáni légi sikerek.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Fontos

Stubnya Bence
2025. május 19. 13:17 Adat

Pont a távmunka hazai megugrása után döntött a Mol a home office teljes visszavonása mellett

Csaknem 30 ezer fővel nőtt az év elején a rendszeresen vagy alkalmanként távmunkában dolgozó magyarok aránya.

Stubnya Bence
2025. május 19. 05:50 Adat, Közélet

Nem maradt sok esély a minimálbér jövő évi 13 százalékos emelésére

Az emeléshez a tavaly készült makrogazdasági előrejelzés számainak kellene teljesülnie, de nem úgy néz ki, hogy teljesülni fog.

Váczi István
2025. május 18. 06:50 Közélet

Valójában szerencséje van a kormánynak a gazdasággal

Legalábbis ahhoz képest, mintha a mostani helyzet fordítottja alakulna ki, száguldó exporttal és beszakadó fogyasztással.