Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 28. 18:28 Vállalat

Egyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik Debrecenben

A debreceni beruházás bővítését jelentette be a BMW pénteken, a gyárépítés költségvetése így kétmilliárd euró fölé emelkedik, az üzem tervezett létszáma továbbá az eddigiekben rebesgetett ezer fős nagyságrendhez képest meghaladja majd az 1500 főt – a létesítmény így várhatóan az öt magyar autógyár között a negyedik legnagyobb lesz, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Stellantis (igaz, itt csak motorok készülnek) közé ékelődve az alkalmazotti számon alapuló rangsorban.

A bővülés egy nagyfeszültségű akkumulátor-összeszerelő üzem felépítésének köszönhető, ahol a Debrecenben gyártott elektromos gépkocsik akkupakkjait állíthatja össze mintegy 500 dolgozó. A változást a logisztikai távolságok minimalizálására irányuló igyekezettel indokolta a BMW, aminek megvalósításában a magyarországi lehet az egyik úttörő a vállalat telephelyi között.

A beruházással kapcsolatban kiemelte továbbá az autógyár, hogy a következő generációs, hengeres akkumulátorait szereli majd össze. Ezzel kapcsolatban érdemes felidézni a BMW és a szintén Debrecenbe települő CATL között szeptemberben megköttetett keretmegállapodást, aminek értelmében a kínai vállalat láthatja el 2025-től – a debreceni gyár tervezett átadásának évétől – az autógyártót a majd Magyarországon is gyártandó, legújabb modelljeibe szerelhető akkumulátorcellákkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

Noha a debreceni kooperációra utaló konkrét részletek BMW és a CATL közleményeiből nem derülnek ki, a beruházásaik időbeli és térbeli egybeesése aligha lehet véletlen. A két vállalat már 2012-ben stratégiai együttműködésre lépett, majd a CATL 2014-ben Németországban megalapította az első külföldi leányvállalatát, ami kutatást és fejlesztést Münchenben, valamint gyártást az idei év végétől Erfurtban folytat. Két hónappal a debreceni BMW-üzem alapkő-letétele után a kínai vállalat bejelentette továbbá a debreceni akkumulátorgyár létesítését, ami Magyarország történetének eddigi legnagyobb magánberuházása.

A CATL szeptemberi közléséből az is kiderül, hogy két, még építés alatt álló üzemében állítja majd a hengeres cellákat, amelyek közül az egyik Kínában, míg a másik Európában található. Ezek az egységek 20-20 gigawattóra akkumulátorgyártó-kapacitást tartanak majd fenn a BMW-nek, ami a debreceni gyár teljesítményének ötödét teszi ki – a fennmaradó kapacitásra például a Kecskeméten gyártó Mercedes jelentkezett már be.

Noha a BMW és a CATL debreceni üzemei csak évek múlva kezdhetnek termelni, a két cég közötti magyarországi együttműködést sejtetik Oliver Zipse kínai lezárásokkal kapcsolatos várakozásai is: a BMW vezérigazgatója szerint a járványt fékező óvintézkedések jelenleg szigorodnak az ázsiai országban, és egyelőre nem látni, mikor érhetnek véget a korlátozások. Eközben a jövő évben az elektromos modellek iránti stabil keresletre számít a BMW, aminek kiszolgálásához kulcsfontosságú az ellátási láncok megbízható működése.

Az elektromos autók akkumulátorainak összeszerelését végző egység létesítése nem egyedi eset a BMW közelmúltbeli történetében: hasonló üzemegység nyílt októberben a német gyártó regensburgi telephelyén, ahol az év végéig 400 fő állhat munkába, továbbá Dingolfingban és Lipcsében is az elektromos alkatrészek elkészítését lehetővé tevő fejlesztésekbe kezdett a BMW. A szóban forgó gyártósorokon is alapvetően az akkumulátorcellákat szerelik csomagokba a dolgozók, amelyeket aztán az autók padlólemezébe építenek be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyár BMW BMW-gyár debrecen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.

Torontáli Zoltán
2024. március 20. 12:40 Adat, Vállalat

Egyre összetettebb problémát jeleznek a magyarországi munkaerőköltség, bér és árfolyam adatok

Gyors ütemben nő Magyarországon a munkaerő költsége, euróban nézve is, a dolgozók azonban még nagyobb béremelést szeretnének. Mi lesz így ebből?

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.