Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 28. 18:28 Vállalat

Egyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik Debrecenben

A debreceni beruházás bővítését jelentette be a BMW pénteken, a gyárépítés költségvetése így kétmilliárd euró fölé emelkedik, az üzem tervezett létszáma továbbá az eddigiekben rebesgetett ezer fős nagyságrendhez képest meghaladja majd az 1500 főt – a létesítmény így várhatóan az öt magyar autógyár között a negyedik legnagyobb lesz, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Stellantis (igaz, itt csak motorok készülnek) közé ékelődve az alkalmazotti számon alapuló rangsorban.

A bővülés egy nagyfeszültségű akkumulátor-összeszerelő üzem felépítésének köszönhető, ahol a Debrecenben gyártott elektromos gépkocsik akkupakkjait állíthatja össze mintegy 500 dolgozó. A változást a logisztikai távolságok minimalizálására irányuló igyekezettel indokolta a BMW, aminek megvalósításában a magyarországi lehet az egyik úttörő a vállalat telephelyi között.

A beruházással kapcsolatban kiemelte továbbá az autógyár, hogy a következő generációs, hengeres akkumulátorait szereli majd össze. Ezzel kapcsolatban érdemes felidézni a BMW és a szintén Debrecenbe települő CATL között szeptemberben megköttetett keretmegállapodást, aminek értelmében a kínai vállalat láthatja el 2025-től – a debreceni gyár tervezett átadásának évétől – az autógyártót a majd Magyarországon is gyártandó, legújabb modelljeibe szerelhető akkumulátorcellákkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

Noha a debreceni kooperációra utaló konkrét részletek BMW és a CATL közleményeiből nem derülnek ki, a beruházásaik időbeli és térbeli egybeesése aligha lehet véletlen. A két vállalat már 2012-ben stratégiai együttműködésre lépett, majd a CATL 2014-ben Németországban megalapította az első külföldi leányvállalatát, ami kutatást és fejlesztést Münchenben, valamint gyártást az idei év végétől Erfurtban folytat. Két hónappal a debreceni BMW-üzem alapkő-letétele után a kínai vállalat bejelentette továbbá a debreceni akkumulátorgyár létesítését, ami Magyarország történetének eddigi legnagyobb magánberuházása.

A CATL szeptemberi közléséből az is kiderül, hogy két, még építés alatt álló üzemében állítja majd a hengeres cellákat, amelyek közül az egyik Kínában, míg a másik Európában található. Ezek az egységek 20-20 gigawattóra akkumulátorgyártó-kapacitást tartanak majd fenn a BMW-nek, ami a debreceni gyár teljesítményének ötödét teszi ki – a fennmaradó kapacitásra például a Kecskeméten gyártó Mercedes jelentkezett már be.

Noha a BMW és a CATL debreceni üzemei csak évek múlva kezdhetnek termelni, a két cég közötti magyarországi együttműködést sejtetik Oliver Zipse kínai lezárásokkal kapcsolatos várakozásai is: a BMW vezérigazgatója szerint a járványt fékező óvintézkedések jelenleg szigorodnak az ázsiai országban, és egyelőre nem látni, mikor érhetnek véget a korlátozások. Eközben a jövő évben az elektromos modellek iránti stabil keresletre számít a BMW, aminek kiszolgálásához kulcsfontosságú az ellátási láncok megbízható működése.

Az elektromos autók akkumulátorainak összeszerelését végző egység létesítése nem egyedi eset a BMW közelmúltbeli történetében: hasonló üzemegység nyílt októberben a német gyártó regensburgi telephelyén, ahol az év végéig 400 fő állhat munkába, továbbá Dingolfingban és Lipcsében is az elektromos alkatrészek elkészítését lehetővé tevő fejlesztésekbe kezdett a BMW. A szóban forgó gyártósorokon is alapvetően az akkumulátorcellákat szerelik csomagokba a dolgozók, amelyeket aztán az autók padlólemezébe építenek be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyár BMW BMW-gyár debrecen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.

Stubnya Bence
2024. október 5. 05:00 Podcast

Nagyrészt kidobott közpénz a külföldi beruházások állami támogatása

Miért kritizálta Matolcsy György a kormányt azzal, hogy túl sok állami forrást fordít a külföldi működőtőke bevonásra és újraiparosításra? A G7 Podcastban Medve-Bálint Gergővel, a téma kutatójával beszéltük át.