Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. augusztus 12. 18:37 Vállalat

Az egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzni

A kínai Contemporary Amperex Technology (CATL) 7,3 milliárd eurós – vagyis közel 3000 milliárd forintos – beruházást indít Debrecenben a Bloomberg cikke szerint, amelyet szinte azonnal megerősített a Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye.

A cég a legnagyobb szereplő az elektromos autókba szánt akkumulátorok gyártói között, a most bejelentett befektetés pedig Magyarország történetének eddigi legnagyobb magánberuházása a minisztérium szerint. Az új, várhatóan 9000 munkahelyet kínáló létesítmény felépítése még az idén megkezdődhet, és öt-hat éven belül befejeződhet, de az ütemterv részletei egyelőre nem ismertek.

A sencseni tőzsdén jegyzett CATL az első negyedévben 227 millió dolláros nettó nyereségről számolt be, ami mintegy negyedével maradt el az egy évvel korábbi eredménytől. A visszaesés okai a növekvő nyersanyagárak és a Kínában továbbra is komoly lezárásokkal járó koronavírus-járvány voltak, amelyek az ágazat más szereplőit is hasonlóan érintették. A CATL árbevétele azonban egy év alatt több mint a duplájára nőtt, az idei első negyedéves adat 7,4, míg a tavalyi 2,9 milliárd dollár volt. A közelmúlt dinamikus bővülése az éves adatok tükrében is látványos, 2020 és 2021 között a forgalom és a profit is közel megháromszorozódott a kínai cégnél.

A vállalatot 2011-ben alapította Robin (illetve kínai nevén Yuqun) Zeng, aki azóta a jelenleg 43 milliárd dollárra becsült vagyonával az egyik leggazdagabb kínaivá lépett elő a ranglistákon. Az előzmények ugyanakkor egészen 1999-ig visszanyúlnak, amikor a frissen doktorált üzletember létrehozta az Amperex Technology-t (ATL). Ez a cég még zömmel kisebb elektronikai készülékekben, például laptopokban és MP3-lejátszókban használatos lítiumos akkumulátorokat gyártott, és Zeng 2005-ben eladta a japán TDK-nak.

A CATL azonban már nagyobb akkupakkok gyártására szakosodott, eleinte a zhangbei-i energiatároló-projektben vett részt, ahol a szél- és napenergia tárolására hoztak létre akkumulátorkapacitásokat. Az autóipari kötődés kialakulására sem kellett sokat várni, 2012-ben már a BMW-vel lépett stratégiai együttműködésre a cég, amit még több ország és járműkategória gyártóival történő megállapodások követtek az ágazatban.

A cég nemzetközi bővülése 2014-ben kezdődött egy németországi leányvállalat megalapításával, jelenleg kutatás és fejlesztés Münchenben, gyártás pedig az idei év végétől Erfurtban történik. A többi fejlesztő és gyártókapacitás viszont Kínában található, itt még további négy fejlesztőközpontot és kilenc gyártóüzemet működtet a CATL.

A magyarországi beruházás tehát a vállalat életében is mérföldkőnek számít, az ide tervezett 100 gigawattórás akkumulátorgyártó-kapacitás a cég eddigi legnagyobb külföldi projektje (a beruházás léptékét szemlélteti, hogy 2021 végén a CATL teljes gyártókapacitása évi 170 gigawattóra volt). A nemzetközi terjeszkedésnek vélhetően nincs vége, a Bloomberg értesülései szerint Mexikóban és az Egyesült Államokban is befektetéseket fontolgat a CATL, igaz, a magyarországinál valamivel kisebb léptékűeket.

A debreceni gyár révén a CATL elsősorban a Mercedesszel, a BMW-vel, a Stellantisszal és a Volkswagennel fűzheti szorosabbra a kapcsolatát. Az európai autógyártók egyre inkább elköteleződnek a villanyautók iránt, így az akkumulátorcsomagokat övező keresletük vélhetően fokozódik a közeljövőben, amit a kínai cég majd a közelükben működő üzemből fedezhet – a Mercedes már jelezte is a debreceni akkumulátorok iránti igényét. Hasonló elgondolás mentén körvonalazódnak a CATL amerikai beruházásának tervei is, ahol többek között a Ford számára készíthet akkumulátorokat a kínai cég.

A CATL beruházásának nagyságrendjét az is jól érzékelheti, hogy ezzel több mint megduplázódik a Magyarországon várhatóan kiépülő akkumulátorgyártó-kapacitás. Igaz, a Samsung SDI titkolózása miatt ezt nem könnyű összesíteni, de korábbi cikkünkben arra jutottunk, hogy a cég Gödön, valamint a szintén dél-koreai SK Komáromban és Iváncsán kiépülő üzemei összesen évente mintegy 90 gigawattóra kapacitású akkumulátort állít majd elő elektromos autók számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem hiszi el Brüsszel, hogy muszáj kitömnünk pénzzel a magyar SamsungotA cég szerint az állami támogatás kompenzálja azért, mert a drágább gödi bővítést választotta Kínával szemben. Az Európai Bizottság ezt egyelőre nem így látja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország lehet az EU harmadik legnagyobb akkumulátorgyártója 2025-reHa sikerül felpörgetni a gyártás mellett az újrahasznosítást is, az EU az évtizedes fosszilis üzemanyagoktól való függőségét is megszüntetheti egy új jelentés alapján.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKétszer annyi akkumulátort gyártunk majd Magyarországon, mint autótEurópa legnagyobb akkumulátorgyára ugyan nem nálunk lesz, de így is közel másfél millió elektromos autóhoz lesz elég az idehaza elkészülő mennyiség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLítiumhiánytól szenvednek a nagy nyugati autógyártók, és más kulcsnyersanyagból is küszöbön a szűkösségMasszív beruházási hullám zajlik az akkumulátorgyártásban, de a későn kapcsoló európai és amerikai cégek lemaradnak a kínai cégeknél koncentrálódó nyersanyagokról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátor akkumulátorgyártás autóipar beruházás catl debrecen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.