Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. szeptember 17. 15:44 Világ

Felkészületlenek a szélsőséges klímára a világkereskedelem csomópontjai

A globális kereskedelmi forgalom több mint fele olyan kikötőkön megy keresztül, amelyeket egyre inkább fenyeget a klímaváltozás. Az Economist cikkében bemutatott adat jelentőségének súlyt adnak a közelmúlt tapasztalatai is – például idén januárban a Michigan-tó partján fekvő Milwaukee kikötőjét olyan erős vihar tépázta meg, hogy az Európából rendre ide érkező acélszállítmányokat egy darabig nem tudta fogadni és továbbítani a szárazföldön a város. Vagy érdemes felidézni a Harvey és a Katrina hurrikánok kereskedelemre gyakorolt hatásait is: az előbbi következtében az üzemanyag-, az utóbbi nyomán pedig az élelmiszer-szállítmányozásban keletkeztek olyan zavarok, amelyek jelentős árnövekedést okoztak az Egyesült Államokban.

A londoni lap megbízásából egy a klímaváltozás gazdasági hatásainak modellezésére szakosodott cég vizsgálta meg alaposabban a kikötőket és a kereskedelmet érintő kockázatokat. A világ mintegy 340 jelentősebb helyszínét figyelembe véve a szakértők megállapították, hogy bár a gazdagabb országok néhány nagyobb kikötőjében már elkezdtek felkészülni például a növekvő vízszint és szélerősség okozta kihívásokra, de inkább a szükséges óvintézkedések hiánya a jellemző.

A felkészületlenség hátterében részben az elöregedett, korszerűtlen infrastruktúra áll, de a rendkívüli természeti jelenségek előrejelzésére és kivédésére vonatkozó eljárásrendek kidolgozatlansága is jellemző. Egy nemrégiben készített felmérés szerint a kikötők több mint ötöde nincs felszerelve a katasztrófák bekövetkeztére figyelmeztető rendszerekkel, sőt, olyan vészhelyzeti terveik sincsenek, amelyeket a hurrikánok, tájfunok vagy éppen a tűzvészek okozta károk minimalizálása végett követhetnének. 

Az akár súlyos gazdasági következményekkel járó felkészületlenséget a gyakran tisztázatlan felelősségi körök is fokozzák. Sok kikötő van állami tulajdonban, miközben az üzemeltetésükkel magáncégek foglalkoznak. Ráadásul a gátak vagy éppen az úthálózat fejlesztése is különböző hatóságok feladatköre, sőt, az Egyesült Államokban tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az állami és a szövetségi szintű szervezetek is érintettek lehetnek egy kikötő és a környezete átalakításában.

Amellett, hogy gyakran egymással egyébként nem sűrűn együttműködő szereplők összehangolt cselekvésére lenne szükség, a finanszírozással kapcsolatban is nehézségekbe ütközhet egy a kellő átalakításokra vállalkozó kikötő. Ez főleg a szegényebb országokban jelenthet gondot, ahol gyakran fejlesztési bankok biztosítják az infrastrukturális beruházások anyagi hátterét. Az efféle pénzintézetek ugyanis sokkal nagyobb léptékű projektekkel szoktak foglalkozni, mint egy-egy dokk felkészítése a kritikus természeti jelenségekre.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) mindenesetre napirendre tűzte a kérdést. A kikötők vezetőinek továbbképzéseket nyújt a szervezet, miközben összegyűjteni is igyekszik tőlük, illetve a témában járatos szakmai körökből a már meglévő ismereteket a klímaváltozás hatásaival kapcsolatban. A tapasztalatok szerint egyelőre leginkább azokban a kikötőkben mutatkozik hajlandóság az alkalmazkodás iránt, amelyekre lesújtott már valamilyen rendkívüli időjárási jelenség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAlig akarnak új hajót venni, pedig egyre drágább a szállításDrágább a konténeres áruszállítás, mint az utóbbi öt évben bármikor, a kockázatok miatt azonban egyelőre senki nem mer beruházni új hajókba.

Világ éghajlatváltozás klímaváltozás tengerhajózás tengerszint-emelkedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2021. február 25. 09:49 Élet, Világ

Elkezdődött a huzavona az egységes európai oltásigazolásról

A görögök, a spanyolok és a légitársaságok nagyon sürgetik, a franciák és a németek nem annyira, és rengeteg a nyitott kérdés.

Torontáli Zoltán
2021. február 24. 11:07 Élet, Világ

A világ összes szennyvizének már fele tisztítókba folyik, de van hova fejlődni

A maradék 50 százalék felhasználása jóval nehezebb feladat, mert a tőkeszegény fejlődő világban keletkezik.

Fabók Bálint
2021. február 22. 17:11 Világ

A föld szennyezése miatt van a legtöbb kalóztámadás a Guineai-öbölnél

A Niger-Delta szennyezésének is van szerepe abban, hogy a Guiniai-öböl vált a legveszélyesebb tengeri területté.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.