Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. november 11. 17:39 Tech, Világ

Az Adidas robotokkal próbálta forradalmasítani a cipőipart, de inkább visszatér ázsiai munkásokhoz

Néhány éve egy különleges kísérletbe vágott bele a világ egyik legnagyobb ruhaipari vállalata, az Adidas. A kínai munkaerő drágulása, az egyre speciálisabb vásárlói igények és a technológia – köztük a 3D nyomtatás – fejlődése hatására úgy döntött, hogy alapvetően alakítja át a cipőgyártás folyamatát.

Két gyárat hozott létre, a németországi Ansbachban 2016-ban és az amerikai Atlantában 2017-ben, amelyektől azt várta, hogy forradalmasítják a ruhaipart. A Speedfactory-nak elnevezett üzemek valóban hatalmas újításnak tűntek. Az évtizedek óta lényegében változatlan, munkaintenzív technológiát lényegében teljesen robotizálták, hogy Ázsiából visszahozzák a gyártás egy részét Nyugatra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét világcég született abból hetven éve, hogy Adolf és Rudolf összeveszettHetven éves lett a Puma sportszegyártó cég. A Dassler-testvérek két vállalatot tettek világhírűvé: az Adidast és a Pumát.

Az Adidas hétfői közleménye szerint azonban kudarcot vallott a kísérlet, és bezárják a két gyárat.

Az okok egyelőre homályosak, a közleményből lényegében annyi olvasható ki, hogy pont azt a két célt nem érték el, amelyekért elindították a kísérletet: a gazdaságosságot és a rugalmasságot.

Az Adidas az új gyárak megépítésekor azt kommunikálta, hogy az elsődleges szempont nem a kínai gyártás megnövekedett költsége volt, hanem közelebb akartak kerülni a nyugati vásárlókhoz és rugalmasabban akarták kiszolgálni az igényeiket. A legnagyobb cipőgyártók ugyanis azzal szembesültek az elmúlt években, hogy a piacon egyre többen vágytak egyedi modellekre.


Részletek egy Speedfactory-ból.

Az Adidas vezetői emiatt látták meg a lehetőséget az automatizációban, amellyel helyben és gyorsan állíthatnak elő testreszabott cipőket. A gyorsaság azért nagyon fontos, mert a cipőgyártás összetett és időigényes feladat, amelynek a technológiája az elmúlt negyven évben lényegében nem változott. A különböző alkotóelemeket gyakran más városokban, vagy akár akár más országokban állítják elő, majd illesztik össze. Egy cipőtalp van, hogy végigmegy Ázsia jelentős részén, ahol az Adidas cipőinek 97 százaléka készült.

A folyamat kifejezetten munkaintenzív, a cipők varrását, ragasztását jellemzően kézi erővel végzik. A gyártás összetettsége miatt egy cipő elkészítése akár hatvan napig is eltarthat. A szállítás Európába vagy az USA-ba pedig további nagyjából hatvan napot vesz igénybe.

Cipőgyári dolgozó Franciaországban. Fotó: AFP

Ezt az összetett, lassú cipőkészítési folyamatot váltották volna fel a Speedfactory-k, amelyekben valamennyi gyártási művelet egy helyen lehetett. A bérköltség megspórolása pedig lehetővé tette, hogy a nyugati piacokat is közvetlenül szolgálhassák ki, ezért is épült az első két gyár Németországban és az USA-ban. A hatvan napos gyártási és szállítási idő az új technológiával néhány napra rövidült.

Az eredeti tervek szerint a németországi és az atlantai gyár mellé több amerikai városban is építettek volna robotizált gyárat. A teljes átállást azonban már a kezdetekben nagyon távolinak tartották. Az első két Speedfactory sokkal inkább egy próbaüzem volt, amelyekben mintegy évi egymillió pár cipőt készítettek, amely eltörpül az Adidas teljes, mintegy 400 milliós termelésétől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKezdenek megint ráunni az emberek a retro Adidas cipőkreA német cégnek Ázsiában megy a legjobban, de Európában ki kell találnia valami újat.

A két üzem mellé végül nem épült már több, és most már úgy tűnik, egy ideig nem is fog, miután bejelentették a gyárak bezárását. Az Adidas főleg általánosságokat tartalmazó közleményéből az derült ki, hogy a bezárt gyárakból a technológia “egy részét” Ázsiába telepíti, hogy “gazdaságosabban és rugalmasabban” működhetnek. A cég ázsiai gyáraiban mintegy egymillió ember dolgozik. 

Az egyáltalán nem derült ki, hogy milyen nehézségek adódtak, és miért nem jöttek be a számításaik. A Kurier szerint a bukás mögött az állhat, hogy a gyártás roppant drága volt a két üzemben, és nehezen ment az átállás a különböző termékek között. A két nyugati gyár legkésőbb jövő áprilisig fog még működni, az Adidas pedig még azt közölte, hogy sokat tanultak a kísérletből, és továbbra is próbálkozni fognak az új technológiával.

Tech Világ Adidas cipő sportcipő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2020. július 11. 16:38 Tech

Akkor lenne olcsóbb a mobilinternet, ha többet használnánk

Hatszázszoros a különbség a legolcsóbb és a legdrágább mobilinternet-csomag között. Kanada és Csád iszonyú drága, India és Izrael nagyon olcsó. Miért?

Debreczeni Anna
2020. július 6. 18:42 Támogatói tartalom, Tech

A felhő lassan, de biztosan eléri a stratégiai szinteket a vállalatoknál, és ennek egyik fő katalizátora a járvány volt

Sok cégvezető kényszerült átgondolni vállalkozása jövőjét az utóbbi hónapokban, és jutott szinte szektortól függetlenül hasonló eredményre. Szembesültek azzal a kiszolgáltatottsággal, ami a rugalmatlan céges folyamataikból ered, így például a tradicionális informatikai eszközeikkel nem tudtak elég gyorsan reagálni a piaci változásokra. Voltak azonban olyan vállalatok is, akik megtapasztalhatták, hogy kiszámíthatatlan környezetben a digitalizáció és a felhő biztonságot adhat, mivel rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít.

Hajdu Miklós
2020. július 6. 11:57 Tech

Tíz év is kevés volt, hogy az autóipar megoldja az okostelefonos zenelejátszás problémáját

Az új autók tulajdonosai már egy évtizede nem az autó problémái, hanem a navigáció és zenelejátszás miatt szentségelnek.

Fontos

Stubnya Bence
2020. július 12. 07:15 Élet, Közélet

Idén már kevésbé mérgező a szúnyogirtás, de még mindig messze van attól, hogy ne ártson a környezetnek

Az egzotikus betegségeket terjesztő szúnyogok megjelenése miatt egyre fontosabb lenne, hogy ne csak a kifejlett szúnyogokat, hanem már a lárvákat is irtsák. Utánajártunk, hogy miért nem így csinálják.

Torontáli Zoltán
2020. július 11. 07:30 Élet, Világ

Máris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green Dealt

Az unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

Bucsky Péter
2020. július 10. 06:25 Közélet

Egyetlen ígért új nagyvállalati munkahely átlagosan 16 millió forintba került tavaly az adófizetőknek

52 cég kapott 105 milliárdot. Ebből 18,6 milliárd olyan cégekhez került, ahol csökkent a munkavállalók száma.