Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. október 1. 12:41 Pénz, Vállalat

Két világcég született abból hetven éve, hogy Adolf és Rudolf összeveszett

Harmonikus családi történet is lehetett volna a Dassler-testvérek élete, ha hetven évvel ezelőtt nem mérgesedik el a viszály kettőjük között. A mai napig nem tudni, hogy ez miért történt, de az biztos, hogy az Adidas és a Puma is ebből a haragból jött létre.

Egy lehetséges magyarázat szerint Adolf hithű nemzeti szocialista volt, míg Rudolf liberálisabb nézeteket vallott. A gond ezzel az elmélettel az, hogy 1933-ban mindkét fivér belépett a német náci pártba.

Arról is pletykáltak, hogy a feleségek nem jöttek ki jól egymással, ami az összeveszéshez vezetett. Rudolf például betolakodónak nevezte Adolf feleségét, Käthe-t, aki aktívan részt vett a cég működésében.

A legelterjedtebb nézet szerint 1943-ban veszett össze véglegesen a testvérpár, amikor Rudolfhoz és családjához megérkezett Adolf is a feleségével. Adolf a szövetséges bombázókkal kapcsolatban megjegyezte: „A piszkos gazemberek visszatértek”. Állítólag Rudolf ezt a családjára tett megjegyzésként értelmezte.

Az viszont már biztos, hogy a II. Világháború után Rudolf kiszállt az 1924-ben alapított „Gebrüder Dassler” nevű cégből, és 1948. október 1-jén megalapította a Pumát.* Eredetileg Ruda volt a márka neve, később változott Pumára. Adolf pedig 1949. augusztus 18-án létrehozta az Adidast.

 

 

A Pumának az Atom nevű focicipő hozta el a sikert az ötvenes évekre. Emellett számos sportolót felkaroltak, aki később világbajnok, vagy éppen olimpiai bajnok lett. A cég termékei az ötvenes évektől napjainkig itt tekinthetők meg.

1993-ban azonban majdnem felfordult a Puma. A cég a csőd szélére került, a termékeik nem fogytak, miközben a versenytársak (köztük a legnagyobbak az Adidas és a Nike) rekord bevételeket könyveltek el. A Puma élére ekkor nevezték ki a feltörekvő menedzsert, Jochen Zeitzt. Az új vezérigazgató éppen csak betöltötte a harmincadik életévét, ami akkoriban – egy tőzsdén lévő cég esetében – még szokatlannak számított.

Zeitz rengeteg energiát fektetett a termékfejlesztésbe és az innovációba, emellett a gyártást külföldre vitte, ahol olcsóbb a munkaerő. Leszerződtette Jil Sandert, egy német divattervezőt és új alapokra helyzete a designt. Ekkor jöttek ki az első lifestyle cipővel, amivel rögtön piacvezetők lettek ebben a szegmensben.

A nagy riválisok, mint az Adidas és a Nike csak később kaptak észbe, és indultak el a szabadidősport különböző szegmenseiben. Valamilyen szinten kényszerpályán volt a Puma, emiatt is kezdett az eredeti tevékenysége – sportcipő-gyártás – mellett sportruhákat, és egyéb szabadidős ruházatot is készíteni.

A cég tavaly 16 százalékkal növelte bevételeit, az adózás előtti nyeresége (Ebit) pedig 90 százalékkal nőtt.

Érdekesség, hogy a Pumának csak 1986-1987-ben sikerült megszorongatni a nagy riválisát, az Adidast. Ugyan akkor is az Adidasnak volt több árbevétele, viszont a két cég között csak egymilliárd márka volt a különbség. Azóta az Adidas elképesztő ütemben növekedett és a Puma helyére egy másik, globális versenytárs, a Nike lépett. Ebben a küzdelemben azonban az Adidas áll már évek óta vesztésre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Adidas Nike Puma Rudolf Dassler sportruházat Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Debreczeni Anna
2024. április 2. 14:11 Pénz

Egyre több pénzt keresnek a külföldön dolgozó magyarok

Tíz év alatt több mint két és félszeresére, 197-ről 522 millió euróra nőtt a magyarok által külföldön megkeresett munkajövedelem.

Al-Hilal István
2024. március 29. 04:32 Pénz

Csodálatos hetes? A GRANOLA jobb befektetés lehet

Az amerikai sztárrészvények tündöklése kockázatokat rejt magában, a legjobb európai vállalatokat viszont sokkal kedvezőbb árazás mellett lehet megvásárolni.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.