Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. október 1. 12:41 Pénz, Vállalat

Két világcég született abból hetven éve, hogy Adolf és Rudolf összeveszett

Harmonikus családi történet is lehetett volna a Dassler-testvérek élete, ha hetven évvel ezelőtt nem mérgesedik el a viszály kettőjük között. A mai napig nem tudni, hogy ez miért történt, de az biztos, hogy az Adidas és a Puma is ebből a haragból jött létre.

Egy lehetséges magyarázat szerint Adolf hithű nemzeti szocialista volt, míg Rudolf liberálisabb nézeteket vallott. A gond ezzel az elmélettel az, hogy 1933-ban mindkét fivér belépett a német náci pártba.

Arról is pletykáltak, hogy a feleségek nem jöttek ki jól egymással, ami az összeveszéshez vezetett. Rudolf például betolakodónak nevezte Adolf feleségét, Käthe-t, aki aktívan részt vett a cég működésében.

A legelterjedtebb nézet szerint 1943-ban veszett össze véglegesen a testvérpár, amikor Rudolfhoz és családjához megérkezett Adolf is a feleségével. Adolf a szövetséges bombázókkal kapcsolatban megjegyezte: „A piszkos gazemberek visszatértek”. Állítólag Rudolf ezt a családjára tett megjegyzésként értelmezte.

Az viszont már biztos, hogy a II. Világháború után Rudolf kiszállt az 1924-ben alapított „Gebrüder Dassler” nevű cégből, és 1948. október 1-jén megalapította a Pumát.* Eredetileg Ruda volt a márka neve, később változott Pumára. Adolf pedig 1949. augusztus 18-án létrehozta az Adidast.

 

 

A Pumának az Atom nevű focicipő hozta el a sikert az ötvenes évekre. Emellett számos sportolót felkaroltak, aki később világbajnok, vagy éppen olimpiai bajnok lett. A cég termékei az ötvenes évektől napjainkig itt tekinthetők meg.

1993-ban azonban majdnem felfordult a Puma. A cég a csőd szélére került, a termékeik nem fogytak, miközben a versenytársak (köztük a legnagyobbak az Adidas és a Nike) rekord bevételeket könyveltek el. A Puma élére ekkor nevezték ki a feltörekvő menedzsert, Jochen Zeitzt. Az új vezérigazgató éppen csak betöltötte a harmincadik életévét, ami akkoriban – egy tőzsdén lévő cég esetében – még szokatlannak számított.

Zeitz rengeteg energiát fektetett a termékfejlesztésbe és az innovációba, emellett a gyártást külföldre vitte, ahol olcsóbb a munkaerő. Leszerződtette Jil Sandert, egy német divattervezőt és új alapokra helyzete a designt. Ekkor jöttek ki az első lifestyle cipővel, amivel rögtön piacvezetők lettek ebben a szegmensben.

A nagy riválisok, mint az Adidas és a Nike csak később kaptak észbe, és indultak el a szabadidősport különböző szegmenseiben. Valamilyen szinten kényszerpályán volt a Puma, emiatt is kezdett az eredeti tevékenysége – sportcipő-gyártás – mellett sportruhákat, és egyéb szabadidős ruházatot is készíteni.

A cég tavaly 16 százalékkal növelte bevételeit, az adózás előtti nyeresége (Ebit) pedig 90 százalékkal nőtt.

Érdekesség, hogy a Pumának csak 1986-1987-ben sikerült megszorongatni a nagy riválisát, az Adidast. Ugyan akkor is az Adidasnak volt több árbevétele, viszont a két cég között csak egymilliárd márka volt a különbség. Azóta az Adidas elképesztő ütemben növekedett és a Puma helyére egy másik, globális versenytárs, a Nike lépett. Ebben a küzdelemben azonban az Adidas áll már évek óta vesztésre.

Pénz Vállalat Adidas Nike Puma Rudolf Dassler sportruházat Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Avatar
2020. augusztus 7. 10:49 Pénz

Tévedés, hogy azért veszik az aranyat, mert az összeomlástól félnek

Inkább a normalizálódó kilátások jele, hogy eszetlen tempóban drágulnak a nemesfémek.

Avatar
2020. augusztus 6. 16:03 Pénz

Prés alatt az olajipar: szennyeznek, de még nyereséget sem termelnek

Nem bűnbakot kell csinálni a szektorból, hiszen ők lehetnek alkalmasak arra, hogy megvalósítsák technológiai átmenetet.

Forster Péter
2020. augusztus 5. 10:20 Pénz

Geopolitikai játszma része, hogy amerikai kézbe kényszerítik a TikTokot

Ha a Texas Instruments nem telepíthet mobil átjátszókat Shanghaiban, akkor a Huawei se tegye ezt New Jersey-ben. Ha a Facebook nem elérhető Kínában, akkor a TikTok se legyen elérhető az USA-ban.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 8. 07:03 Élet, Vállalat

Időutazás a közelmúltba: a golyórágó diadalútja Magyarországon

Kicsit kemény volt és kicsit hamar elment az íze, de igazi szocialista slágertermék lett Magyarországon az amerikai életérzést imitáló golyórágó. Elbeszélgettünk a termék akkori honosítóival.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 7. 12:42 Adat

Ezt a szezont már a Balatonnál sem lesz könnyű visszahozni

A júniusi turisztikai számok még mindig nagyon rosszak. Július-augusztusban az ország egyes régióiban nagyon felpörgött a forgalom, de a kiesést ez már nem hozza vissza.

Tóth István János
2020. augusztus 6. 06:29 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., második rész

Vajon mi magyarázza, hogy választások előtt mindig készpénzben úszik a Mészáros és Mészáros, és hogy legnagyobb vevőik - közöttük a magyar állam - előre utalják a tízmilliárdokat?