Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 22. 19:17 Vállalat

Annyi stratégiai ágazatot dédelget a kormány, hogy nincs pénze mindegyikre

Az Erste után újabb céges részesedéseitől szabadul meg az állam azzal, hogy eladja a Vienna Insurance Group biztosítócsoport magyarországi érdekeltségeiben 35 százaléknyi tulajdonát. Egyelőre csak találgatni lehet, de más jelek is arra utalhatnak, hogy a ferihegyi repülőtér felvásárlásának forrásait teremti elő a kormány.

Mi történt? A magyar állami tulajdonú Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a Vienna Insurance Group biztosítócsoport megegyezése alapján 45-ről 10 százalékra csökken a magyar állami tulajdon a biztosítócsoport magyarországi üzletágában, tehát az Alfa és az Union biztosítókban – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

Előzmények: nem a 2022 februárjában vásárolt részesedés eladása volt mostanában a kormány egyetlen lépése tulajdonosként a pénzügyi szektorban.

  • Azt is novemberben jelentették be, hogy az Erste visszavásárolja a magyar állam 15 százalékos részesedését a cégben, amit 2016-ban vett meg. A Portfolio.hu becslése szerint mindkét részesedésért nagyjából 90 milliárd forintot kaphat az állam. Ha a cél a reptérvásárlás, a két eladásból származó pénz az 51 százalékos reptéri részesedés 20-25 százalékára lenne elég.

Tágabb kontextus: múlt héten az Államadósság Kezelő Központ magyar államkötvény aukcióján az eredeti finanszírozási tervhez képest vett összeg többszörösének megfelelő összegű kibocsátás mellett döntött, és 500 millió dollárnyi devizakötvényt adott el.

  • A céges részesedések eladása és a kötvénykibocsátások arra utalnak, hogy az állam valamilyen okból gyorsan akar forráshoz jutni.

A legkézenfekvőbb magyarázat a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. 51 százalékának tervezett megvásárlása lenne. A cég becsült értéke 1500 milliárd forint.

  • A Bloomberg az ügyletre rálátó forrásra hivatkozva már két hete arról írt, hogy a kormány előteremtette a felvásárláshoz szükséges forrásokat. 
  • A felvásárlásra még az év végéig sor kerülhet. A hírügynökség értesülései szerint a repülőteret a francia Vinci SA üzemeltetné, amely szintén jelentős részesedést szerezne a cégben.

Igen, de: Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter október elején arról beszélt, hogy Magyarország részben a nem stratégiai eszközeinek eladásával oldaná meg a budapesti repülőtér megvásárlásának finanszírozását.

  • Ehhez képest az Alfa és Union-részesedések eladásáról szóló közleményben az áll, hogy a magyar kormány stratégiai ágazatnak tekinti a biztosítási szektort, habár a közlemény külön kitér arra is, hogy a tranzakcióval az „az állam finanszírozási forrásokat tud előteremteni egyéb stratégiai fontosságú eszközök megszerzéséhez”.
  • Mindenesetre akkor sem jön rosszul a pénz az államnak, ha megpróbálja hozni a már kétszer emelt költségvetési hiánycélt, ami aktuálisan éppen 5,2 százalék.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik legnagyobb globális szereplő szállna be a magyar állam mellé az 1500 milliárd forintos reptér-üzletbeA ferihegyi repülőtér vásárlásakor szakmai fektetőként emlegetett partner az ágazat egyik fontos globális szereplője lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA reptérvásárlás tizedére már megtalálta a pénzt a kormányKiszáll az állam az Erste-csoport magyarországi leányvállalatából, hogy a pénzt a reptér megvásárlására költse.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMásodszor emelte meg a hiánycélt a kormány, és messze még az év vége3,9 helyett 5,2 százalékra módosította a kormány az idei költségvetési hiánycélt, most már csak az a kérdés, hogy ehhez kellenek-e még extra intézkedések.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Alfa biztosító union Vienna Insurance Group Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.