Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 22. 19:17 Vállalat

Annyi stratégiai ágazatot dédelget a kormány, hogy nincs pénze mindegyikre

Az Erste után újabb céges részesedéseitől szabadul meg az állam azzal, hogy eladja a Vienna Insurance Group biztosítócsoport magyarországi érdekeltségeiben 35 százaléknyi tulajdonát. Egyelőre csak találgatni lehet, de más jelek is arra utalhatnak, hogy a ferihegyi repülőtér felvásárlásának forrásait teremti elő a kormány.

Mi történt? A magyar állami tulajdonú Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a Vienna Insurance Group biztosítócsoport megegyezése alapján 45-ről 10 százalékra csökken a magyar állami tulajdon a biztosítócsoport magyarországi üzletágában, tehát az Alfa és az Union biztosítókban – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

Előzmények: nem a 2022 februárjában vásárolt részesedés eladása volt mostanában a kormány egyetlen lépése tulajdonosként a pénzügyi szektorban.

  • Azt is novemberben jelentették be, hogy az Erste visszavásárolja a magyar állam 15 százalékos részesedését a cégben, amit 2016-ban vett meg. A Portfolio.hu becslése szerint mindkét részesedésért nagyjából 90 milliárd forintot kaphat az állam. Ha a cél a reptérvásárlás, a két eladásból származó pénz az 51 százalékos reptéri részesedés 20-25 százalékára lenne elég.

Tágabb kontextus: múlt héten az Államadósság Kezelő Központ magyar államkötvény aukcióján az eredeti finanszírozási tervhez képest vett összeg többszörösének megfelelő összegű kibocsátás mellett döntött, és 500 millió dollárnyi devizakötvényt adott el.

  • A céges részesedések eladása és a kötvénykibocsátások arra utalnak, hogy az állam valamilyen okból gyorsan akar forráshoz jutni.

A legkézenfekvőbb magyarázat a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. 51 százalékának tervezett megvásárlása lenne. A cég becsült értéke 1500 milliárd forint.

  • A Bloomberg az ügyletre rálátó forrásra hivatkozva már két hete arról írt, hogy a kormány előteremtette a felvásárláshoz szükséges forrásokat. 
  • A felvásárlásra még az év végéig sor kerülhet. A hírügynökség értesülései szerint a repülőteret a francia Vinci SA üzemeltetné, amely szintén jelentős részesedést szerezne a cégben.

Igen, de: Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter október elején arról beszélt, hogy Magyarország részben a nem stratégiai eszközeinek eladásával oldaná meg a budapesti repülőtér megvásárlásának finanszírozását.

  • Ehhez képest az Alfa és Union-részesedések eladásáról szóló közleményben az áll, hogy a magyar kormány stratégiai ágazatnak tekinti a biztosítási szektort, habár a közlemény külön kitér arra is, hogy a tranzakcióval az „az állam finanszírozási forrásokat tud előteremteni egyéb stratégiai fontosságú eszközök megszerzéséhez”.
  • Mindenesetre akkor sem jön rosszul a pénz az államnak, ha megpróbálja hozni a már kétszer emelt költségvetési hiánycélt, ami aktuálisan éppen 5,2 százalék.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik legnagyobb globális szereplő szállna be a magyar állam mellé az 1500 milliárd forintos reptér-üzletbeA ferihegyi repülőtér vásárlásakor szakmai fektetőként emlegetett partner az ágazat egyik fontos globális szereplője lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA reptérvásárlás tizedére már megtalálta a pénzt a kormányKiszáll az állam az Erste-csoport magyarországi leányvállalatából, hogy a pénzt a reptér megvásárlására költse.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMásodszor emelte meg a hiánycélt a kormány, és messze még az év vége3,9 helyett 5,2 százalékra módosította a kormány az idei költségvetési hiánycélt, most már csak az a kérdés, hogy ehhez kellenek-e még extra intézkedések.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Alfa biztosító union Vienna Insurance Group Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.