Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 15. 14:45 Vállalat

Az egyik legnagyobb globális szereplő szállna be a magyar állam mellé az 1500 milliárd forintos reptér-üzletbe

Az iparág egyik legjelentősebb szereplője a francia székhelyű Vinci Airports, amely a VSquare oknyomozó portál szerint a magyar kormány partnere lehet a ferihegyi repülőtér megvásárlásában.

  • A jórészt amerikai intézményi befektetők – például a Blackrock – által birtokolt Vinci Csoporthoz tartozó vállalat 2022-ben 65 repülőtér működtetésében vett részt, mint például a London-Gatwick és a belgrádi repülőterek.

Előzmények: másfél hete derült ki, hogy a magyar állam egy szakmai befektetővel együtt megvásárolná a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. Az állam 51 százalékos, partnere – esetlegesen a francia cég – 49 százalékos részesedést szerezhet az üzlet során, amelynek az értékét 1500 milliárd forintra becsülik.

Miért fontos ez? Az üzletnek azért is lehet különös jelentősége, mert a héten ez a második kormányzati szintű francia-magyar együttműködésről szóló hír. A paksi atomerőmű üzemanyag-ellátásával kapcsolatban Lantos Csaba energiaügyi miniszter és Bernard Fontana, a francia Framatome elnök-vezérigazgatója kötöttek megállapodást hétfőn.

  • A látszólag egyre szorosabbá váló francia-magyar kapcsolatot az is erősíti, hogy Magyarország része az EU-n belül a Franciaország vezette atompárti blokknak, és a szankciós politikában is gyakran feltételeznek nem hivatalos együttműködést Magyarország és Franciaország között. 

Tágabb kontextus: a repülőtereken gyakran több szereplő osztozik, például a már említett London–Gatwick is 50,01 százalékban köthető a Vincihez. A ferihegyi repülőtérnek is három tulajdonosa van, az AviAlliance, a Malton és a Caisse de dépôt et placement du Québec.

  • Korábban is konzorciumban gondolkodott a magyar állam, igaz, a száz százalékos tulajdonszerzés lehetősége is nyitva volt. Két éve még a Mol és a Jellinek Dániel-féle Indotek szállt volna be az állam mellé (Jellinekről írtuk meg nemrég, hogy közel 30 milliárd forint áramlott tőle Orbán családjához, amire magyarázatot egyik fél sem adott).
  • Számos repülőtér-üzemeltető sikeres, globális piaci vállalattá vált, miután a repülőtereket privatizációja megindult az 1980-as évek végén Európában, majd Dél- és Közép-Amerikában, illetve Ázsiában.
  • Ebbe a körbe tartozik a tavalyi évet 2,7 milliárd eurós árbevétellel és 507 millió euró haszonnal záró Vinci Airports is. Összehasonlításképp a piac főszereplője, a Párizs környéki repülőtereket is kezelő Group ADP tavalyi forgalma 4,7 milliárd euró volt, az adózott eredménye pedig 516 millió eurót tett ki.

Mi várható? A Telex értesülése szerint a szakmai befektető menedzsmentjogokat is kap, tehát ők működtetnék a repülőteret. Kerestük a hírrel kapcsolatban a Vinci Airportot, de egyelőre nem válaszoltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhetA magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég nem létező nukleáris üzemanyagot választ a kormány, így az orosz függés tovább marad fenn PaksonAz Energetikai Minisztérium megerősítette, hogy francia céggel dolgozunk együtt a fűtőanyag-ellátáson. Így még négy-öt évig maradhat a Roszatom üzemanyaga.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Budapest Airport francia liszt ferenc nemzetközi repülőtér Vinci Airports Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.